Właściciel 4F ze stratą i bez 130 pracowników. Będzie mniej kolekcji

Operator sklepów działających pod szyldem marki 4F zaliczył potężną stratę finansową za zeszły rok. W odpowiedzi doszło już do znacznej redukcji zatrudnienia, a to nie koniec zmian. Co już wiemy?

Tomasz Gardziński
Tomasz Gardziński
Udostępnij artykuł:
Właściciel 4F ze stratą i bez 130 pracowników. Będzie mniej kolekcji

Właściciel marki OTCF zaliczyła w omawianym okresie stratę na poziomie 17,491 mln złotych. Jeden z wiodących dystrybutorów i producentów odzieży oraz akcesoriów sportowych tłumaczy zeszłoroczne problemy głównie sytuacją na świecie. Jak przekazano w raporcie finansowym, firma musiała radzić sobie ze spadkiem popytu, silnym wpływem negatywnych czynników makroekonomicznych na decyzje konsumentów, a także nawet zeszłoroczną kampanią wyborczą w Polsce.

Właściciel 4F zwolnił pracowników i ogranicza nowe kolekcje

Konserwatywne podejście potencjalnych klientów przekłada się na bardziej konserwatywną strategię samej spółki. Na koniec 2023 roku OTCF było właścicielem 88 sklepów depozytowych (rozliczanych na podstawie prowizji od sprzedaży), 192 sklepów własnych oraz 88 stoisk (rozliczanych na podstawie prowizji od sprzedaży). Lista obejmuje 27 nowych punktów sprzedaży (własne + depozyty i stoiska), 2 punkty Under Armour i 1 punkt Outhorn, które firma otworzyła w zeszłym roku. W najbliższym czasie spółka będzie jednak działać ostrożniej i bardziej elastycznie.

Jak ujawniono w sprawozdaniu, poprzedni rok upłynął na adaptowaniu się do nowej sytuacji makroekonomicznej, radzeniu sobie z bardzo dużą masą towarową po uprzednim roku i niekoniecznie trafioną kolekcją a także wieloma niepokojami konsumenckimi. W związku z tym OTCF ograniczyło znacząco zamówienia nowych kolekcji, a także wszelkie większe inwestycje. Konieczne było także zredukowanie głównych pozycji generujących koszty, co wiązało się z dużymi zwolnieniami w firmie. Łącznie doszło do redukcji zatrudnienia o ponad 130 osób.

Członek zarządu OTCF Wojciech Wieroński w taki sposób odniósł się redukcji etatów w oświadczeniu przesłanym Wirtualnym Mediom: - W 2023 roku w spółce OTCF istotnie zmniejszyliśmy zatrudnienie o 135 osób. Proces ten nie miał charakteru zwolnień grupowych, w większości przypadków nie obsadzaliśmy wygasłych wakatów. Proces optymalizacji zatrudnienia miał związek z transformacją w kierunku organizacji zwinnej, dlatego zaoszczędzone środki zainwestowaliśmy w rozwój kompetencji pracowników. Zespołom OTCF zaproponowaliśmy m.in. nowe cykle szkoleń, których celem było zwiększenie efektywność procesów. Zmieniliśmy również strukturę zespołu awansując wiele osób na pozycje liderskie. Przygotowaliśmy w ten sposób organizację do kontynuowania dynamicznej ekspansji zagranicznej marki 4F, która dzisiaj jest obecna w 42 krajach świata.

Spółka OTCF stawia na e-commerce i… buty

W 2023 roku właściciel marki 4F trzeci rok z rzędu utrzymał poziom sprzedaży powyżej 1,3 mld zł. Jednocześnie wynik operacyjny spółki ukształtował się na poziomie 14,1 mln złotych przy rentowności operacyjnej 1,02% (w stosunku do poprzednich 12 miesięcy doszło do pogorszenia efektywności). Z kolei sprzedaż internetowa w OTCF wzrosła rok do roku o 6,7 procentów, dlatego też jednym z głównych celów producenta na 2024 roku jest dalsze wzmocnienie tego kanału.

Oprócz tego spółka ma zamiar rozwijać nowe kategorie produktowe – przede wszystkim kategorię “buty”, zoptymalizować struktury zapasów, selektywnie, ale zarazem skutecznie pojawiać się nowych rynkach przy zastosowaniu optymalnych rozwiązań dopasowanych do lokalnych uwarunkowań, a także doprowadzić do wzrostu sprzedaży rok do roku, stopniowego powrotu do wysokiej marżowości sprzedaży, jak również podnieść efektywność sklepów stacjonarnych. Wszystko to z kolei ma doprowadzić do utrzymania poziomu zadłużenia spółki w ramach umownych kowenantów bankowych.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2023, a poprzedni - 2022

Tomasz Gardziński
Autor artykułu:
Tomasz Gardziński
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

ZFPR zmienił siedzibę. Już nie mieści się w biurowcu Agory

ZFPR zmienił siedzibę. Już nie mieści się w biurowcu Agory

Znany nadawca zamyka kanał na TikToku po trzech dniach. Oskarżenia o seksizm

Znany nadawca zamyka kanał na TikToku po trzech dniach. Oskarżenia o seksizm

Dezinformacja wokół sabotażu polskich linii kolejowych. Apel z ministerstwa

Dezinformacja wokół sabotażu polskich linii kolejowych. Apel z ministerstwa

Tarczyński w nowej kampanii produktowej Paluszków Exclusive

Tarczyński w nowej kampanii produktowej Paluszków Exclusive

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes
Materiał reklamowy

TikTok jako pełnoprawny kanał marketingowy: kiedy kreatywność spotyka biznes

Serwis Super Mamy stawia na wideo

Serwis Super Mamy stawia na wideo