"Movember" – wąsy mają podnosić świadomość mężczyzn o profilaktyce raka jąder i prostaty

Podnoszenie świadomości mężczyzn o profilaktyce raka jąder i prostaty to główny cel akcji społecznej "Movember". Symbolem kampanii, której kulminacja przypada w listopadzie, są wąsy.

masz / pap
masz / pap
Udostępnij artykuł:

Nazwa inicjatywy zainaugurowanej w 2003 r. w Melbourne to zbitka angielskich słów "wąsy" i "listopad" – "moustache" i "november".

Pomysłodawcy wyszli z założenia, że wąsy, które nie są współcześnie zbyt częstym elementem wizerunku, przyciągają uwagę otoczenia. Wąsy mają prowokować do dyskusji na temat zdrowia mężczyzn.

W akcje włącza się wiele instytucji i stowarzyszeń. Szczegóły dostępne są m.in. na stronach: https://www.zwrotnikraka.pl/movember-wasopad-w-polsce-2017/, https://mosznowladcy.pl/, https://alivia.org.pl/kampania/movember-2023/.

Eksperci wskazują, że rak jądra atakuje najczęściej mężczyzn między 18. a 40. rokiem życia. Powodzenie leczenia zależy w dużym stopniu od tego, czy nowotwór zostanie wcześnie wykryty.

Dlatego każdy mężczyzna powinien regularnie, co najmniej raz w miesiącu, dokładnie zbadać jądra – może to zrobić sam, na przykład w trakcie kąpieli lub przed snem. Uwagę należy zwracać m.in. na wielkość i kształt jąder oraz na to, czy nie ma wyczuwalnych guzków. Gdy wyczuje coś niepokojącego, a dodatkowo pojawi się ból lub opuchlizna, trzeba zgłosić się do lekarza.

Najbardziej zagrożeni rakiem prostaty są mężczyźni po 60. roku życia, choć zdarzają się zachorowania w młodszym wieku. W początkowej fazie choroby nowotwór ten często nie powoduje żadnych objawów.

Niepokój wzbudzić powinno m.in. częste oddawanie moczu, również w nocy, a także poczucie niepełnego opróżnienia pęcherza. W późnych stadiach choroby w moczu może pojawić się krew.

masz / pap
Autor artykułu:
masz / pap
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style