Od 1 stycznia 2013 roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z którym każda stacja będzie musiała posiadać odpowiednie urządzenia do monitorowania wycieków i zabezpieczenia zbiorników paliwowych.
Z dostosowaniem się do nowych standardów technicznym nie mają problemu duże sieci paliwowe. Tym bardziej, że rozporządzenie było znane już od 2005 roku.
– Nasza sieć jest przygotowana do nowych przepisów technicznych od lat i wszelkie nowe inwestycje, które czynimy, te standardy spełniają - zapewnia prezes BP Polska Bogdan Kucharski. – Szacujemy, że na polskim rynku, gdzie funkcjonuje około 6700 stacji benzynowych, jest co najmniej kilkaset, a nawet tysiąc stacji, które tych przepisów nie spełniają.
Termin wywiązania się z tego obowiązku już kilkakrotnie na wniosek właścicieli stacji odkładano. Tym razem tak się nie stanie. Kto nie dostosuje się do nowych wymogów, będzie musiał zamknąć stację.

– Oceniamy, że w perspektywie paru najbliższych miesięcy właściciele tych stacji będą musieli inwestować, żeby nadrobić zaległości albo, czym bliżej końca roku, tym więcej będzie zamknięć stacji – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Kucharski.
Zdaniem prezesa BP, część właścicieli, którzy do tej pory nie zdecydowali się na inwestycję, chce jedynie dotrwać do końca roku, a następnie zlikwidować swój biznes. Natomiast ci, którzy zdecydują się na modernizację w ostatniej chwili mogą napotkać na trudności związane z mocą przerobową branży paliwowej.
– Coraz więcej niezależnych operatorów zwraca się o pomoc do koncernów i stara się wejść we współpracę z koncernami licząc na to, że dzięki pomocy finansowej zaangażowanych dużych firm będą w stanie dalej prowadzić biznes w przyszłym roku – twierdzi Kucharski.

Nakłady, jakie wiążą się z taką inwestycją, zależą głównie od lokalizacji i programu inwestycyjnego, ale mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Koncern BP w Polsce nie odrzuca takich rozwiązań.
– My oczywiście rozpatrujemy takie propozycje i sami aktywnie szukamy nowych partnerów, natomiast mamy określone warunki do spełnienia, zarówno lokalizacyjne, jak również co do potencjału poszczególnych obiektów – zaznacza prezes koncernu.
Niewykluczone, że część małych stacji benzynowych może stać się jednostkami franczyzowymi dużych koncernów.











