Multikino przed epidemią ze spadkiem wpływów i zysku. Mniej z biletów i reklam, więcej z przekąsek i napojów

Przez siedem kwartałów do listopada ub.r. Multikino zanotowało spadek przychodów o 2,3 proc. do 637,9 mln zł, a przy wzroście kosztów rodzajowych o 3 proc. do 564,71 mln zł jego zysk netto zmalał z 36,4 do 3,08 mln zł. W br. wyniki firmy będą dużo gorsze w związku z obostrzeniami związanymi z epidemią.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Multikino przed epidemią ze spadkiem wpływów i zysku. Mniej z biletów i reklam, więcej z przekąsek i napojów

Spadek przychodów Multikina częściowo może być związany ze specyfiką 21-miesięcznyh okresów, w których swoje wyniki raportuje spółka. W okresie od czerwca 2016 do lutego 2018 roku znalazły się dwa sezony jesienno-zimowe, w których frekwencja w kinach jest dużo wyższa niż latem, a od marca 2018 do listopada ub.r. - jeden taki sezon i początek kolejnego, dodatkowo w 2018 roku branża kinowa narzekała na wyjątkowo długi czas letniej pogody, zniechęcający do odwiedzin w kinach.

Z drugiej strony to w ostatnim okresie rozliczeniowym, jesienią 2018 roku, wyświetlany był w kinach „Kler” w reżyserii Wojciecha Smarzowskiego, który okazał się największym hitem frekwencyjnym ostatnich dwóch dekad, obejrzało go 5,18 mln widzów.

Mniej z biletów i reklam

Przychody Multikina z emisji filmów i reklam od marca 2018 do listopada ub.r. wyniosły 465,53 mln zł, a przez poprzednie siedem kwartałów - 482,83 mln zł. Firma nie wyszczególniła w sprawozdaniu, ile miała przychodów ze sprzedaży biletów (ani ile ich sprzedano w jej kinach), a ile z emisji reklam.

Sprzedażą oferty reklamowej Multikina zajmuje się jej spółka zależna Multikino Media. Od marca 2018 do listopada ub.r. zanotowała ona 29,79 mln zł przychodów, wobec 31,25 mln zł w poprzednim okresie rozliczeniowym.

Wpływy Multikino Media z usług reklamowych zmalały nieznacznie - z 25,94 do 25,91 mln zł. Natomiast z 1,32 mln zł do zera skurczyły się przychody z przekąsek i napojów, a z 3,99 do 3,88 mln zł spadły wpływy z licencji do znaku towarowego Multikina.

Zysk operacyjny Multikino Media spadł z 11,25 do 9,99 mln zł, a zysk netto - z 5,19 do 4,02 mln zł.

grafika

Z kolei na przychody Multikina z biletów negatywnie może wpływać konkurencja cenowa, którą prowadzą trzej najwięksi operatorzy kin. Na początku marca br. Cinema City wprowadziło do odwołania obniżki cen biletów sięgające 50 proc. i spore obniżki cen kart Cinema City Unlimited. Opisywaliśmy wtedy, że w części kin Multikino (Lublin, Kielce, Poznań 51, Sopot, Szczecin, Tychy, Zabrze, Kraków, Rybnik, Bydgoszcz, Olsztyn, Radom, Włocławek, Rzeszów) i Cinema3D (Biała Podlaska, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Kalisz, Kłodzko, Warszawa Reduta, Mielec, Tarnów) cena biletu wynosi 14,90 zł, a w kilku innych (Warszawa: Ursynów, Wola i Targówek, Poznań Malta) - 19,90 zł.

- Obserwujemy, że niższe ceny, które zaoferowaliśmy widzom w Polsce pozwalają na korzystanie z naszej oferty nowym widzom oraz wpływają na wzrost częstotliwości wizyt wśród dotychczasowych klientów. W związku z tym nie wykluczamy kontynuacji tej dynamicznej polityki cenowej w bieżącym roku - komentował wtedy Mariusz Spisz, członek zarządu Multikina.

Więcej z przekąsek i napojów

Za to wpływy Multikina ze sprzedaży widzom przekąsek i napojów poszły w górę ze 166,43 do 168,77 mln zł, a przychody z wynajmu zmalały nieznacznie - z 3,67 do 3,6 mln zł.

W maju ub.r. Multikino przejęło Cinema 3D mające 13 obiektów kinowych z 65 salami. Firma zdecydowała się na tę transakcję mimo nieprawomocnej decyzji UOKiK-u zakazującej jej przejęcia jednego z kin Cinema 3D.

Natomiast pod marką Multikino działają 32 kina z 257 salami. Są położone w Poznaniu, Warszawie, na Śląsku (Zabrze, Rybnik, Katowice, Tychy, Jaworzno), w Trójmieście (Gdańsk, Sopot), w Krakowie, Bydgoszczy, Szczecinie, Wrocławiu, Elblągu, Włocławku, Koszalinie, Rumii, Radomiu, Rzeszowie, Słupsku, Kielcach, Zgorzelcu, Czechowicach-Dziedzicach, Lublinie, Olsztynie i Pruszkowie.

grafika

Więcej na pensje i usługi obce

Od marca 2018 do listopada ub.r. Multikino poniosło 564,71 mln zł kosztów rodzajowych, co wobec 548,17 mln zł w poprzednich siedmiu kwartałach oznacza wzrost o 3 proc.

Nakłady firmy na usługi obce zwiększyły się z 347,81 do 362,11 mln zł, na wynagrodzenia - z 73,31 do 78,15 mln zł, na ubezpieczenia i inne świadczenia pracownicze - z 9,16 do 9,46 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 26,18 do 26,9 mln zł.

Liczba pracowników firmy w ostatnim okresie rozliczeniowym wynosiła 925, o 120 mniej niż w poprzednim. Tym samym wzrost kosztów pensji i ubezpieczeń wynika z podwyżek wynagrodzeń.

Z kolei wartość sprzedanych przez Multikino towarów zmalała z 28,73 do 28,01 mln zł, koszty amortyzacji - z 46,41 do 44,14 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 3,67 do 3,51 mln zł.

grafika

Multikino spłaciło 87 mln zł zadłużenia

Od 2013 roku Multikino należy do koncernu Vue International, a bezpośrednio właścicielem Multikina jest spółka Shake UK Newco Limited. Na koniec listopada ub.r. Multikino miało 200,59 mln zł pożyczek od niej z terminem spłaty w 2033 roku, zaciągnęło je w latach 2011-2013.

Od marca 2018 do listopada ub.r. firma spłaciła 87 mln zł: 50 mln zł części kapitałowej i 37 mln zł odsetek. W efekcie długoterminowe zobowiązania Multikina wobec powiązanych z nim spółek zmalały z 250,96 do 200,59 mln zł.

Z drugiej strony w poprzednich latach firma udzieliła swoim spółkom zależnym Multikino Media i Vue Movie Distribution pożyczek, których wartość z odsetkami na koniec listopada ub.r. wynosiła odpowiednio 43,86 i 22,73 mln zł, a termin spłaty do koniec 2020 i koniec 2022 roku. W sprawozdaniu Multikino podało, że „ze względu na niski stopień prawdopodobieństwa zapłaty należności przez spółki Multikino Media i Vue Movie Distribution” w poprzednich okresach rozliczeniowych dokonało już odpisów, w wysokości 33,75 mln zł na pierwszą pożyczkę i 19,58 mln zł na drugą.

Przez epidemię w kinach pustki

W połowie marca branżę kinową sparaliżowała epidemia koronawirusa. Obiekty musiały być zamknięte do początku czerwca, a niektóre filmy trafiły od razu do serwisów VoD. W konsekwencji operatorzy kin nie zarabiali z biletów ani reklam.

Multikino swoje niektóre multipleksy uruchomiło z powrotem w połowie czerwca, a pozostałe otwierało systematycznie, od końcówki lipca działają już wszystkie. Jednak repertuar we wszystkich kinach jest ubogi, a frekwencja niewielka (zgodnie z przepisami może być zajęte co drugie miejsce, a widzowie muszą być w maseczkach). Według danych PISF w lipcu sprzedano 532,7 tys. biletów, a pierwsze hitowe produkcje po wybuchu epidemii, takie jak „Tenet” czy „Pętla”, miały premiery na przełomie sierpnia i września.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kina-pandemia-koronawirus-widzowie-chca-wrocic-potrzebne-atrakcyjne-premiery-kina-oferta-ceny-promocje,7170470394889857a ##

W ostatnich tygodniach frekwencja nadal jest wielokrotnie niższa niż przed epidemią. Przykładowo w weekend 4-6 września br. premierowa „Pętla” miała 178,4 tys. widzów, „Tenet” - 34,6 tys., a z pozostałych wyświetlanych filmów tylko dwa przekroczyły nieznacznie poziom 10 tys. Natomiast w weekend 6-8 września ub.r. wcześniejszy film Patryka Vegi „Polityka” (miał wtedy premierę) zgromadził 658,7 tys. widzów, „To: Rozdział 2” - 151,7 tys., a siedem innych tytułów - od 17 do 45 tys.

Vue International gwarantuje finansowanie przez rok

Jak konsekwencje epidemii wpłynęły na sytuację Multikina? - W okresie zakazu działalności spółka nie ponosiła kosztów wynajmu kin, korzystała z dostępnych programów pomocowych, a także podejmowała i podejmuje wszelkie możliwe kroki aby złagodzić negatywne skutki takiej sytuacji - podano w jego sprawozdaniu.

- Spółka spodziewa się, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy zachowania konsumentów będą wracały do stanu równowagi skutkując powrotem do generowania przez spółkę przychodów na niższym niż przez epidemią, lecz stabilnym poziomie i tym samym zakłada, że posiadane środki pieniężne, przewidywane przepływy operacyjne oraz pożyczki od akcjonariusza pozwolą na zachowanie płynności przez okres co najmniej 12 miesięcy - dodano.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tomasz-jagiello-prezes-heliosa-najblizsze-miesiace-beda-bardzo-trudne-dla-kin-ale-mimo-to-warto-wznowic-dzialalnosc,7170510710281857a ##

Spółka Vue International Holdco, będąca na najwyższym szczeblu grupy kapitałowej Vue International, w połowie sierpnia poinformowała Multikino, że w razie potrzeby zapewni mu wsparcie finansowe pozwalające na działalność gospodarczą przez minimum 12 miesięcy.

Multikino nie przedstawiło natomiast żadnych prognoz co do swoich wyników w obecnym okresie rozliczeniowym. - Ze względu na fakt, że poziom przychodów w branży kinowej jest ściśle związany z komercyjnym potencjałem poszczególnych, jest rzeczą niezwykle trudną formułowanie jakichkolwiek deklaracji dotyczących przyszłych przychodów i rentowności Spółki - uzasadniono.

W poniżej tabeli bieżący rok obrotowy to okres od marca 2018 do listopada ub.r., a poprzedni rok obrotowy - od czerwca 2016 do lutego 2018 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"