Nadawcy rozwijają telewizję hybrydową w Polsce. "Wciąż ograniczona pod względem dystrybucji"

TVN od marca 2019 r. rozwija swoją platformę hybrydową, Telewizja Polska stawia na swoje aplikacje w wersjach na HbbTV, a Polsat od września testuje tę technologię. - Może być pomocna w personalizacji przekazu, w tym także reklamowego oraz w poszerzeniu oferty, otwierając widzowi możliwość interakcji, bądź surfowania po powiązanych treściach - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska ds. segmentu digital.

Nikola Bochyńska
Nikola Bochyńska
Udostępnij artykuł:
Nadawcy rozwijają telewizję hybrydową w Polsce. "Wciąż ograniczona pod względem dystrybucji"

HbbTV, czyli hybrid broadcast broadband TV, to połączenie treści dosyłanych przez nadawcę telewizyjnego i zawartości dostępnej przez internet. Aby korzystać z usługi, trzeba podłączyć telewizor typu connected tv z aktywną funkcją odbioru HbbTV, zarówno do anteny z sygnałem telewizyjnym, jak i do sieci internetowej. Telewizja hybrydowa daje dostęp m.in. do zapowiedzi programów, internetowych serwisów informacyjnych, prognozy pogody, serwisów sportowych, w tym np. statystyk z meczów na żywo.

Obecnie TVP ma swoją platformę hybrydową, od listopada 2012 roku takie rozwiązanie zaoferowała również Eska TV.
HbbTV umożliwia także realizację kampanii reklamowych, spersonalizowanych i dopasowanych pod użytkownika. Aplikacja umożliwia na przykład prowadzenie interakcji z widzem, konkursów, quizów oraz dostarczanie dodatkowych informacji związanych z aktualnie nadawaną audycją.

TVN: Ciekawa technologia, ale wciąż jeszcze ograniczona

W marcu 2019 r. Grupa TVN i Discovery Polska uruchomiła na multipleksie drugim platformę telewizji hybrydowej HbbTV dla kanału głównego TVN, dzięki której m.in. widzowie „Dzień dobry TVN” mogą głosować w sondach. W platformie hybrydowej TVN znajdują się zwiastuny wideo dla wybranych pozycji programowych, opisy i zdjęcia. Aplikacja HbbTV TVN oferuje też interaktywną grę Quiz, w ramach której można odpowiedzieć na pytania z zakresu oferty programowej TVN.

Jak mówi nam Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska, odpowiedzialny za rozwój segmentu digital,  że „HBB w wypadku tego nadawcy to nie tylko testy”. - Już wiosną realizowaliśmy pierwsze działania autopromocyjne naszego flagowego produktu - „Big Brother” z dostępem do streamingu live w Player - podkreśla. - Prowadzimy również innowacyjną akcję reklamową, która pokazuje spory potencjał telewizji hybrydowej. Jako produkt reklamowy oferowany przez TVN Discovery HbbTV wzbudza na rynku spore zainteresowanie. Jesteśmy z tego niezmiernie zadowoleni i prowadzimy już rozmowy z kolejnymi reklamodawcami - dodaje Maciej Maciejowski.

Jak podkreśla, miłym zaskoczeniem dla nadawcy była wysoka interaktywność technologii hybrydowej. - W sondach emitowanych w trakcie wybranych audycji użytkownicy naszej aplikacji oddali ponad pół miliona głosów - to bardzo dobry wynik - stwierdza.

Według Macieja Maciejowskiego „interakcja z widzem poprzez >>tradycyjny<< telewizor to bardzo kusząca perspektywa”. - Już teraz możemy to robić przez nasze platformy online (player, www czy tvn24.pl). To może być w przyszłości istotne narzędzie dla reklamodawców - zaznacza. - Warto dodać, że HbbTV to ciekawa technologia, ale wciąż jeszcze ograniczona pod względem dystrybucji. Obecnie operatorzy kablowi i satelitarni blokują zewnętrzny sygnał telewizji hybrydowej. W dalszej perspektywie liczba gospodarstw, do których docieramy może się więc jeszcze zwiększyć - uważa.

Przypomina też, że korzystanie z telewizji hybrydowej wymaga nowoczesnego telewizora, dostępu do internetu i anteny telewizji naziemnej. - O ile jednak technologia ta przyjmie się szeroko, może być pomocna w personalizacji przekazu, w tym także reklamowego, oraz w poszerzeniu oferty, otwierając widzowi możliwość interakcji, bądź surfowania po treściach powiązanych.

Członek zarządu TVN Discovery Polska uważa, że inicjatywa nadawcy została również „zauważona przez konkurencję”.  - Aktywność pozostałych nadawców w tym obszarze wzrosła po rozpoczęciu przez nas testów w pierwszym kwartale tego roku - stwierdza w odpowiedzi na nasze pytania Maciejowski.

Polsat: Sprawdzamy jak najlepiej wykorzystać tę technologię

- Testy trwają i będą prowadzone jeszcze przez jakiś czas, na razie jest więc zbyt wcześnie na ocenę i podsumowania. Sprawdzamy między innymi, do czego najlepiej wykorzystać tę technologię, jak z jej odbiorem radzą sobie różne modele telewizorów, a jednocześnie weryfikujemy potencjał zwiększenia zasięgu MUX4 - mówi nam Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu.

Spytaliśmy również publicznego nadawcę, jak podchodzi obecnie to kwestii rozwoju technologii telewizji hybrydowej. - Telewizja Polska stale rozwija swoją multimedialną ofertę, wykorzystując standard telewizji hybrydowej, łączący w sobie emisję sygnałów telewizyjnych wraz z multimedialnymi treściami dostarczanymi do odbiornika telewizyjnego przez szerokopasmowy internet. Platforma udostępniania treści służy zwiększeniu interaktywności telewizji i jej atrakcyjności dla odbiorców mających nawyk, podczas oglądania telewizji, wyszukiwania dodatkowych informacji lub korzystania z innych treści (np. poprzez urządzenia mobilne) - odpowiedziało nam TVP.

Jak wynika z naszych informacji, TVP rozwija swoje aplikacje, w wersjach na platformę hybrydową – chodzi o serwis audiowizualny na żądanie (vod.tvp.pl); tematyczne (na przykład info.tvp.pl, tvp.info, regiony.tvp.pl) oraz poświęcone poszczególnym programom, audycjom lub wydarzeniom (na przykład o programach „M jak Miłość”, „Ranczo”, „The Voice”, poświęcone np. Igrzyskom Olimpijskim czy wydarzeniom takim jak festiwal w Opolu lub Sylwester.

Obecnie TVP na MUX-8 na testowe sloty: TVP4, TVP6 oraz TVP7. Docelowo miałyby się tam znaleźć nowe, wirtualne kanały - naziemnie nadawca emituje tylko plansze (w tej chwili znajdują się tam plansze autopromocyjne, informujące albo o programach, albo o np. koncertach organizowanych przez nadawcę).

Emitel uruchomił HbbTV dla Legii Warszawa oraz dla Orange

Aby korzystać z telewizji hybrydowej, telewizor powinien być również podłączony do internetu i musi posiadać funkcję obsługi HbbTV. W największym stopniu rozwija się w Niemczech czy Francji - szczególnie w zakresie treści związanych ze sportem. Takim przykładem jest kanał telewizyjny Sport1 – widzowie mogą w nim odtwarzać klipy Bundesligi, Primera Division, Serie A, Ligue 1, Ligi Europejskiej UEFA, a także fragmenty programu dla kibiców w Niemczech "Der Volkswagen Doppelpass".

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online