Piwo ulubionym alkoholem Polaków, w ubiegłym roku wydaliśmy na nie 16,7 mld złotych

Najczęściej spożywanym przez Polaków alkoholem w ubiegłym roku było piwo, które wyprzedziło wódkę i whisky - wynika z najnowszego badania Nielsena. Na złoty trunek w samych tylko sklepach wydaliśmy w ubiegłym roku 16,7 mld złotych.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Nielsen przygotował zestawienie dziesięciu najpopularniejszych w Polsce alkoholi pod względem sprzedaży w handlu detalicznym. Lider zestawienia, piwo, to druga po papierosach największa kategoria FMCG w Polsce. Rachunek za piwo tylko w obrocie detalicznym (nie uwzględniania sektora gastronomicznego czy imprez masowych), wyniósł Polaków w 2018 roku 16,7 mld złotych. Wartość sprzedaży piwa wzrosła w skali roku  7,1 proc.

- Na tak wysoki wzrost wpływał przede wszystkim znakomity sezon, wysoka temperatura utrzymywała się praktycznie od kwietnia do października, a dodatkowo w czerwcu odbyły się Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, które zawsze dodatkowo napędzają sprzedaż. Z drugiej strony ponadprzeciętnie szybko wzrastała sprzedaż piwnych specjalności – od porterów po weizeny a także piw bezalkoholowych. Te ostatnie, z 80% wzrostem sprzedaży, okazały się prawdziwym hitem roku 2018 na całym rynku napojów - nie tylko tych alkoholowych - komentuje Adam Dużyński, konsultant w Nielsenie.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/z-kim-na-piwo-biedron-jaki-trzaskowski-badanie-grupy-zywiec ##

Mocne alkohole, wysoka sprzedaż

Rynek wódki, w którym zawierają się też likiery na bazie tego trunku, jest trzecią największą kategorią FMCG w Polsce, na którą w 2018 Polacy wydali ponad 11 mld złotych. To ledwie o 0,9 proc. więcej niż w roku 2017.

Eksperci Nielsena zauważają lekką stagnację w tym segmencie. Konsumenci wyraźnie odwracają się od produktów economy na rzecz wódek premium. – Jednak prawdziwym przebojem sprzedaży są tzw. „smakowe małpki” – produkty smakowe w pojemnościach 200 ml i mniejszych, w 2018 zwiększyły swoją sprzedaż o prawie 10% powiększając swój udział w kategorii do ponad 17%. Jeśli chodzi o smaki to od lat najpopularniejszymi smakami są wiśnia i cytryna, natomiast w szybkim tempie rośnie sprzedaż napojów o smaku pigwy czy maliny – dodaje Dużyński.

Kolejne miejsce w rankingu Nielsena zajmuje whisky, na którą Polacy wydali w ubiegłym roku ponad 2,3 mld zł. Jej sprzedaż wzrosła w skali roku o 18 proc. - Kategoria whisky szturmem zdobyła serca Polaków. Jeszcze 20 lat temu uznawana za produkt luksusowy, dziś jest trzecią największą kategorią alkoholową pod względem sprzedaży w Polsce - oceniają specjaliści Nielsena.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kto-zyskal-na-zakazie-handlu-w-niedziele-stacje-benzynowe-i-dyskonty-traca-hipermarkety ##

Rynek win - klasyczne, Prosecco i Cava

Kolejną najchętniej kupowaną kategorią alkoholi w Polsce są wina stołowe. Wzrost tej kategorii, w 2018 wyniósł 7,1 proc. Wino to kategoria, w której najbardziej widać trend tzw. premiumizacji – o ile segmenty economy i mainstream praktycznie stoją w miejscu, to segmenty premium rosną w tempie powyżej 20 proc. - oceniają eksperci agencji Nielsen.

W wysokim, 9-procentowym tempie rocznie, rozwija się sprzedaż win musujących. Dzieje się tak głównie za sprawą tak modnych ostatnio Prosecco i Cavy, które są prawdziwym hitem w kategorii. Sprzedaż tych odmian wzrosła w 2018 odpowiednio o 46 proc. i 22 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wartosc-rynku-alkoholi-w-polsce ##

Pozostałe alkohole - wermuty, likiery, rumy

Kolejną kategorię sprzedaży tworzy brandy. Sprzedaż tego trunku w 2018 spadła o 0,8 proc. Spada  sprzedaż brandy z segmentów economy i mainstream, łącznie o 3,4 proc., szybko za to rośnie sprzedaż produktów premium – aż o 12,3 proc.

Dziesiątkę uzupełniają wermuty, likiery na bazie mleka, wina deserowe i rum.

- Rum to obok ginu i whisky najszybciej rosnąca kategoria alkoholowi mocnych. W jego przypadku ciekawym trendem jest fakt, że o ile w okresie około świątecznym wzrasta sprzedaż wszystkich rodzajów alkoholu z cukru trzcinowego – złotej, przyprawowej, ciemnej i jasnej. Jednak ten ostatni segment notuje przy tym dodatkowy szczyt sprzedażowy w lecie, jako że jest składnikiem wielu coraz popularniejszych orzeźwiających drinków, takich jak mojito - ocenia Adam Dużyński z Nielsena.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online