W Mediolanie ruszył proces Chiari Ferragni. Jedna z najsłynniejszych na świecie influencerek jest oskarżona o oszustwo na akcji charytatywnej. W 2022 roku promowała dobroczynną sprzedaż ciasta Pandoro, z których dochód miał zostać w całości przeznaczony na leczenie dzieci w jednym ze szpitali w Turynie. Okazało się jednak, że była to komercyjna akcja we współpracy z producentem cista, firmą Balocco.
Akcja charytatywna była tylko przykrywką
Tylko część dochodów z akcji Ferragni wsparło charytatywny cel - szpital otrzymał jedynie jednorazową darowiznę w wysokości 50 tys. euro. Na kampanii influencerka zarobiła 1,2 mln euro.
W grudniu 2023 roku włoski urząd ds. konkurencji (AGCM) nałożył na dwie firmy Ferragni grzywnę w wysokości miliona euro (1,2 mln dolarów) za nieuczciwe praktyki handlowe w związku z akcją "Pandoro Pink Christmas". Na opakowaniach ciast sprzedawanych przez Ferragni nie było informacji, że tylko niewielka część zysku ze sprzedaży zasila cel charytatywny. Influencerka wprowadziła odbiorców w błąd, podając że cały przychód z akcji trafi do potrzebujących.

Firmę Balocco ukarano grzywną w wysokości 420 tys. euro.
Chiarze Ferragni grozi kara od roku do pięciu lat więzienia. Włoscy prokuratorzy domagają się dla 38-latki roku i ośmiu miesięcy więzienia.
Podczas posiedzenia w sądzie, za zamkniętymi drzwiami influencerka nie przyznała się do zarzutów i zeznała, że zawsze działała "w dobrej wierze". Dziennikarzom po wyjściu z sali powiedziała, że przechodzi "trudny etap w życiu".

Kim jest Chiara Ferragni
Chiara Ferragni karierę zaczynała w 2009 roku od bloga modowego The Blonde Salad. W 2017 roku magazyn "Forbes" uznał ją za najważniejszą influencerkę w branży mody. Dwa lata wcześniej została pierwszą blogerką modową, która pojawiła się na okładce magazynu "Vogue".
Relacjonując swoje pełne przepychu życie i zarabiając na współpracach z luksusowymi markami, przekształciła bloga w dochodowy biznes. W ostatnich miesiącach jednak zarzuty oszustwa nadszarpnęły jej reputację i kontrakty reklamowe.
Na Instagramie influencerka ma ponad 28 mln obserwujących.











