Najtańsze jedzenie zdrożało o 9 proc. w ciągu roku. Najniższe ceny ma Auchan

W marcu koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów FMCG kosztował 178,66 zł, więcej o 3,30 zł niż w lutym - wynika z danych agencji ASM Sales Force Agency. W skali roku najtańszy koszyk podrożał o 9,17 proc. Najbardziej zdrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Najniższe ceny ma Auchan, najwyższe - sklepy internetowe i Selgros.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Najtańsze jedzenie zdrożało o 9 proc. w ciągu roku. Najniższe ceny ma Auchan

Inflacja, która według GUS przekroczyła w marcu 3 proc. oraz systematycznie rosnące ceny żywności w sklepach internetowych to czynniki, które wpłynęły na wzrost cen grupy najtańszych produktów - analizuje ASM Sales Force Agency.  Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że inflacja po 2,4 proc. w lutym, w marcu podskoczyła do 3,2 proc.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/typy-kupujacych-na-polskim-rynku-rosnie-grupa-kierujacych-sie-jakoscia-nie-cena ##

Drożyzna w sklepach

W marcu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,89 zł. To spadek o 1,92 zł, czyli o 0,8 proc. w porównaniu do lutego br. Najtańszy koszyk kosztował zaś 178,66 zł, najdroższy 336,08 zł.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że najbardziej w skali roku wzrosły ceny żywności w sklepach internetowych. W marcu za ten sam zestaw produktów w kanale e-grocery trzeba było zapłacić o 18,98 zł więcej, co oznacza wzrost o 7,53 proc.. Ceny wzrosły także w sieciach Tesco, Selgros oraz E.Leclerc.

grafika

Ogółem na 11 sklepów analizowanych w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy w 7 ceny były niższe niż przed rokiem a w 4 wyższe. Najtańszy koszyk zakupowy w marcu 2021 odnotowano w sieci Auchan, która wróciła na pozycję lidera po tym, gdy w lutym wyprzedził go Lidl.

grafika

 - Ceny żywności w Polsce utrzymują się na wysokim poziomie. Z naszych analiz widać to bardzo dokładnie, zarówno w ujęciu miesięcznym – marzec do lutego jak i rocznym – I kwartał tego roku do I kwartału 2020. Takie wyniki, to odzwierciedlenie tego, co dzieje się ze wskaźnikiem inflacji w Polsce, który według ekonomistów utrzyma się w kolejnych miesiącach w okolicach 3 proc.. Pocieszającym jest fakt, że w marcu obserwowaliśmy niewielkie, ale jednak spadki średniej wartości koszyka zakupowego. Jego wartość całościowo była niższa o 0,8 proc. Świadczy to o tym, że sieci handlowe skupiają się na prowadzeniu aktywnej polityki cenowej oraz walce o uwagę i portfele klientów - komentuje wyniki najnowszego raportu Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/handel-online-nie-zastapi-stacjonarnego ##

Ceny żywności wyższe niż w lutym

W ujęciu miesięcznym w sześciu na jedenaście badanych sieci ceny w marcu br. były wyższe niż w lutym. W największym stopniu urosły w sklepach Lidl (5,03 proc.) oraz E.Leclerc (3,94 proc.). Najtańsze zakupy przez kilka ostatnich miesięcy można było zrobić w sklepach Auchan. Jedynie w lutym na prowadzenie wysunął się Lidl. W marcu ponownie to Auchan objął prowadzenie, natomiast Lidl zajął piątą lokatę.

grafika


Koszyk zakupowy złożony z najtańszych produktów kosztował w marcu 178,66 zł (więcej o 3,30 zł niż w lutym), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,08 zł (więcej o 0,70 zł niż w lutym). W ujęciu rocznym najtańszy koszyk podrożał o 9,17 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów był w marcu br. tańszy o 2,97 proc. niż przed rokiem.

grafika

W marcu 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w kanale tradycyjnym, w którym wartość koszyka zakupowego wyniosła 227,03 zł. Zakupy w kanale hybrydowym (ta sama sieć posiadająca sklepy tradycyjne oraz internetowe) były droższe o 3,34 zł. Najdroższy w marcu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 19 proc. więcej niż w najtańszym kanale tradycyjnym.

grafika

Na 11 analizowanych sieci handlowych oraz kanału sprzedaży online w aż 8 ceny koszyka w I kwartale 2021 były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu ceny spadły w sieciach Lidl (6,92 proc.), Makro (6,58 proc.), Auchan (2,40 proc.) oraz E.Leclerc (1,70 proc.). Wzrost cen zaobserwowano z kolei w 2 sieciach handlowych (Tesco i Selgros) oraz w kanale e-grocery. Największy wzrost cen nastąpił w tym ostatnim - o 5,50 proc..

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-polowie-sklepow-i-punktow-uslugowych-ceny-zle-oznaczone-dlaczego-jak-reklamowac ##

Drożeją napoje, tanieje mięso

Z analizy poszczególnych grup produktów z Badania i Raportu Koszyk Zakupowy wynika, że w największym stopniu w skali roku podrożały napoje, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Po raz kolejny najbardziej wzrosły ceny napojów. W marcu ten wzrost wyniósł 7,63 proc. wobec 2020 r. Napoje drożały także w lutym i styczniu.

Zdaniem ekspertów ASM Sales Force Agency wpływ na ten wzrost miało wprowadzenie podatku cukrowego. Największe spadki cen zanotowano w przypadku produktów sypkich, mięsa, wędlin i ryb, chemii domowej oraz kosmetyków i mrożonek (od 6 do 8 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rosna-wplywy-z-oplaty-cukrowej-ponad-79-mln-zl-w-lutym ##

Taniejące o 8 proc. mięso to efekt niższego popytu na ten surowiec, powodowany z jednej strony kłopotami hodowców i producentów wywołanymi przez pandemię (zamknięte restauracje i hotele, brak eventów) ale także coraz silniejszym wśród Polaków trendem ograniczania ilości mięsa w diecie - analizuje ASM Sals Force Agency.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych. Aktualne dane zebrano dniach 10-16 lutego 2021 r. Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco, Kaufland) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zalicza się 6 sklepów online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl, szybkikoszyk.pl, megasam24.pl oraz barbora.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

Lawina gróźb wobec dziennikarza "Wyborczej". Wiąże to z tekstem o Cenckiewiczu

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych