Partner of Promotion i MSL Group najlepiej zarabiającymi agencjami PR, mocno w górę Walk, Clue PR, Solski i Garden of Words (TOP 19)

Związek Firm Public Relations po raz piąty opublikował ranking wynagrodzeń agencji PR według fee income. Pierwsze miejsca zajęły Partner of Promotion, MSL Group i Walk. W raporcie ujęto 19 firm, które w 2016 roku zarobiły łącznie 119,7 mln zł, o 3,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Ranking przygotowany na zlecenie Związku Firm Public Relations przez Grupę Strategia bazuje na wskaźniku fee income -  zdefiniowany na potrzeby opracowania jako różnica między przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów.

Na czele zestawienia  za 2016 rok znalazła się agencja Partner of Promotion z fee income na poziomie 19,54 mln zł. Kolejne miejsca zajęły MSL Group (fee income 14,91 mln zł), Walk (10,31 mln zł) i Solski Communications (8,11 mln zł).

Walk zanotował też najwyższy wzrost przychodu fee income w porównaniu z poprzednią edycją rankingu - aż o 44,64 proc. Wysokie wzrosty odnotowały także agencje: Clue PR (o 38,05 proc., miejsce 16.), Solski Communications (37,03 proc.) oraz Garden of Words (33,85 proc., miejsce 9.). Największy spadek fee income odnotowała agencja Genesis PR - o 27,76 proc.

- Analiza wyników tegorocznego rankingu pozwala na jednoznaczną opinię, że rynek profesjonalnych usług public relations ma się dobrze. To kolejny rok z rzędu, kiedy łączna suma przychodów z honorariów uzyskana przez agencje biorące udział w rankingu wzrosła. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę sytuację w spółkach skarbu państwa, które w zeszłym roku wypowiedziały umowy o współpracy z niemal wszystkimi firmami biorącymi udział w rankingu. To pokazuje, że rośnie zapotrzebowanie na usługi profesjonalne i jest dobrą zapowiedzią wyników w 2017 roku, ponieważ obserwujemy stopniowy powrót zleceń z sektora publicznego do firm o ugruntowanej reputacji - komentuje Grzegorz Szczepański, Prezes ZFPR i CEO Hill+Knowlton Strategies.

Notowane w rankingu agencje wypracowały łącznie 119,738 mln zł fee income, co stanowi  wzrost o 3,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Fee income dla każdej z notowanych agencji wyniosło średnio 6,302 mln zł.

grafika

Zestawienie miało charakter otwarty - wzięło w nim udział 19 agencji, w tym pięć spoza ZFPR. Podane informacje mają charakter deklaratywny, w wybranych 13 agencjach przeprowadzono audyt potwierdzający dane finansowe. W rankingu wzięto także pod uwagę liczbę zatrudnionych pracowników (zatrudnienie stałe i umowy cywilnoprawne), wartość fee income w przeliczeniu na jednego pracownika oraz procentowy stosunek wypracowanych honorariów do przychodów netto.

W zestawieniu znalazły się trzy agencje nieobecne we ubiegłorocznym zestawieniu: 38PR&Content Communication (miejsce 10.), Grupa Intercorp (12.), Publicis Consultants (17.). W tej edycji rankingu nie wzięły udziału notowane w ubiegłym roku: RC2 Raczkiewicz Chenczke Consultants, Alert Media Communications, Multi Communications, United PR i Planet PR.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski