"Przewodnik po cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji dla mediów i twórców cyfrowych" podzielono na kilka części.
W pierwszej przedstawiono szereg porad na temat cyberhigieny w pracy dziennikarzy i twórców treści. Kolejna poświęcona jest wielkim modelom językowym (LLM) pod kątem ryzyk w pracy dziennikarskiej. Osobno zajęto się kwestiami prawnymi wykorzystania narzędzi AI do tworzenia treści przez dziennikarzy i innych twórców z branży mediów.
- [Trzeba pamiętać], że modele powielają stereotypy i uprzedzenia, które są zaszyte w danych, na których były trenowane. To są często dane historyczne, gdzie może być sporo problemów - podkreślała podczas prezentacji dr Agnieszka Karlińska z Zakładu Dużych Modeli Językowych NASK.
Ostatni rozdział poświęcony został deepfakeom – nie tylko jak je wykrywać, ale i skutecznie zgłaszać, jeśli są dezinformacyjne.

Podczas prezentacji przewodnika ekspertki NASK podzieliły się danymi na temat skali występowania fałszywych reklam w internecie. Wynika z nich, że wizerunki dziennikarzy są w tego typu materiałach, służących często przestępstwom, najczęściej wykorzystywane.
Najbardziej zagrożoną (kradzieżą wizerunku do oszustwa) grupą są przedstawiciele mediów. (Oszuści) bardzo często używają konwencji serwisu informacyjnego, żeby trochę uwiarygodnić taki materiał
Przewodnik powstał jako praktyczne narzędzie wspierające bezpieczne funkcjonowanie w cyfrowym świecie. Ten cyfrowy świat przynosi bardzo dużo nowych możliwości, a jednocześnie stawia przed nami bardzo dużo nowych wyzwań, które wymagają i wiedzy z zakresu cyberbezpieczeństwa i pewnej zdolności rozpoznawania zagrożeń od cyberataków przez zagrożenia związane z wykorzystaniem AI

- Nasza publikacja to zaproszenie do rozmowy, refleksji i do dalszego pogłębiania wiedzy. Mam nadzieję, że przyczyni się do poprawy jakości przekazów medialnych – dodaje Adamczyk.
Ekspertka NASK podkreśla, że publikacja ma charakter praktyczny — zawiera nie tylko teoretyczną analizę, ale także wiele konkretnych wskazówek, porad i rekomendacji dobrych praktyk, które mogą pomóc dziennikarzom i twórcom treści.
Październik jako Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa stał się inspiracją dla powstania "Przewodnika po cyberbezpieczeństwie i sztucznej inteligencji dla mediów i twórców cyfrowych".
Publikację można pobrać za darmo ze strony NASK.











