Nastroje konsumentów trochę się poprawiły

Indeks Konsumencki Forbesa (IKF) nieznacznie wzrósł w czerwcu do 90,7 pkt z 89,6 pkt w maju, wynika z badania instytutu badawczego IQS & Quant Group, przeprowadzonego w dniach 16-20 czerwca 2006 roku.

isb-kk
isb-kk
Udostępnij artykuł:

Z komunikatu wynika, że wartość indeksu spadła w części grup demograficznych: najbardziej wśród osób z dochodami średnimi (spadek o 4,0 pkt) Polaków w wieku 15-29 lat (-3,5 pkt), mieszkańców wsi (-3,3 pkt) oraz badanych z wykształceniem zasadniczym (-3,2).

Największy wzrost optymizmu odnotowany został wśród osób z niskimi dochodami (+8,0 pkt), wykształceniem średnim (+6,6), wśród mieszkańców dużych miast (+4,8 pkt) oraz badanych w wieku powyżej 45 lat (+4,4 pkt).

Spośród wszystkich badanych 28% zgodziło się z stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zaś 9% ocenia, że sytuacja się poprawiła (spadek o 1 pkt proc.).

W naprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wierzy 17% Polaków (bez zmian), pogorszenia natomiast obawia się 24% (spadek o 1 pkt proc).

16% badanych stwierdza, że sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa ostatnio pogorszeniu (wzrost o 3 pkt proc), dla 75% badanych sytuacja jest taka sama, a 9% zauważyło poprawę. 16% badanych ocenia, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 12% - że się pogorszy (wzrost o 1 pkt proc.).

Na pytanie, czy jest obecnie dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku, twierdząco odpowiedziało 19% badanych (spadek o 2 pkt proc). Przeciwnie odpowiedziało 15% respondentów (spadek o 4 pkt proc).

18% badanych ocenia sytuację materialną swojego gospodarstwa domowego jako dobrą, a 23% - jako złą. 16% Polaków wierzy, że w ciągu najbliższego roku uda im się odłożyć jakieś pieniądze.

IKF jest konstruowany na podstawie siedmiu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and Quant Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 – pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Konsumencki Forbesa jest tworzony od sierpnia 1999 roku.

isb-kk
Autor artykułu:
isb-kk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?