Twórcy asystenta Q przypominają, że wiele firm technologicznych wykorzystuje ludzkie głosy. To, czy będzie to głos kobiecy, czy też męski zależy od scenariusza.
Głosy kobiece częściej wykorzystywane są w usługach (Alexa, Siri), męskie z kolei - np. w aplikacjach ubezpieczeniowych, bankowych.
Vice Media zwraca uwagę, że uprzedzenia ze względu na płeć przenikają do platform, które stają się coraz bardziej rozpowszechnione w życiu codziennym, a tym samym wzmacniają stereotypy i cofają postęp świata w postrzeganiu płci.
Przy pracach nad asystentem Q jego twórcy pracowali z Anną Jørgensen, lingwistką i badaczką z Uniwersytetu w Kopenhadze. Dzięki konsultacjom i badaniom naukowym określono parametry neutralnego płciowo głosu.
Najpierw nagrano pięć głosów, których nie można jednoznacznie określić ani jako męskie, ani żeńskie. Potem przy użyciu specjalnego oprogramowanie przeniesiono nagrania do neutralnego zakresu. Następnie modulowane głosy zostały przetestowane w ogólnoeuropejskim badaniu z udziałem ponad 4600 osób. Oceniali w skali od 1 do 5, gdzie 1 to głos mężczyzny, a 5 – to głos kobiety.

Modulowano je tak długo, aż wskazywano, że są płciowo neutralne.











