Nieautoryzowana transakcja? Bank musi oddać klientowi pieniądze

Jeżeli klient zgłosi nieautoryzowaną transakcję, bank powinien niezwłocznie zwrócić mu utracone pieniądze – twierdzi Rzecznik Finansowy. Niestety, bywają z tym problemy - wskazuje rzecznik w specjalnie przygotowanej analizie.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Jak czytamy w analizie opublikowanej na stronie Rzecznika Finansowego, "banki ignorują wytyczne płynące z unijnych i krajowych przepisów" odnośnie do zasady odpowiedzialności dostawców usług płatniczych za nieautoryzowane transakcje płatnicze. Chodzi m.in. o przypadki kradzieży środków z rachunku bankowego dostępnego przez internet czy obciążenia konta karty kredytowej lub debetowej bez wiedzy klienta.

 – Wkrótce minie rok od wejścia w życie przepisów wprowadzających między innymi nowe zasady odpowiedzialności dostawców usług płatniczych za nieautoryzowane transakcje płatnicze na rachunkach bankowych czy z użyciem kart. Postanowiliśmy więc przeanalizować składane do nas wnioski i sprawdzić, jak zasady te realizowane są w praktyce przez podmioty rynku finansowego – mówi Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Finansowy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mbank-podnosi-oplaty-7-zl-za-karte-debetowa-i-2-5-zl-za-wyplaty-z-bankomatow-dlaczego-od-kiedy ##

Klienci interweniują u Rzecznika Finansowego

Rzecznik przyjrzał im się z powodu rosnącej liczby wniosków o o przeprowadzenie tzw. postępowania interwencyjnego w związku z nieautoryzowanymi transakcjami.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku do Rzecznika trafiły takie 83 wnioski - tyle samo, co w całym 2016 roku. W ubiegłym roku wniosków wpłynęło 246, czyli o 70 proc. więcej niż w 2017 r. Wnioski kierowane do Rzecznika Finansowego dotyczą najczęściej nieautoryzowanych transakcji na rachunkach bankowych.

Rzecznik Finansowy w opublikowanej analizie twierdzi, że "banki, na których postępowanie skarżą się klienci, ignorują wytyczne wynikające z unijnych dyrektyw i polskiego prawa".

– Chodzi w szczególności o brak niezwłocznego zwrotu utraconych przez klienta środków w terminie określonym tzw. zasadą D+1. Oznacza to, że pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta – wyjaśnia Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego.

Ekspertka dodaje, że bank może odmówić zwrotu kwoty nieautoryzowanej transakcji w terminie, jeśli zachodzi obawa próby oszustwa.

Jak czytamy w dokumencie, banki potrafią nawet bez żadnych podstaw odmawiać zwrotu niesłusznie wybranych środków.

 – Odmowa zwrotu następuje najczęściej tylko w oparciu o uprawdopodobnienie pewnych faktów i okoliczności zmierzających do wykazania autoryzacji, winy, umyślnego działania czy rażącego niedbalstwa klienta. Tymczasem przepisy jasno mówią, że to na banku spoczywa ciężar udowodnienia tych okoliczności – mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kradziez-pieniedzy-poprzez-cyberatak-na-aplikacje-mobilna-mbank-ostrzega-klientow ##

Specjalistka uważa, że bank powinien najpierw niezwłocznie oddać klientowi pieniądze, a następnie – jeżeli ma podstawy, by sądzić, że klient powinien w całości lub części odpowiadać za nieautoryzowaną transakcję – dochodzić tej kwoty od klienta drogą sądową.

W opinii Rzecznika Finansowego systemy bankowości internetowej i mobilnej powinny być wyposażone w bardziej skuteczne mechanizmy zabezpieczające przed takimi sytuacjami.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"