Nielsen poinformował, że od września 2020 r. liczba widzów tv spoza domu jest zaniżana. Wynika to z „błędu”, ale firma twierdzi, że pomyłka ta "nie miała wpływu na wyniki oglądalności większości programów telewizyjnych”, z wyjątkiem niektórych wydarzeń sportowych transmitowanych na żywo.
„W ramach rutynowych testów i kontroli jakości niedawno zidentyfikowaliśmy błąd, który spowodował zaniżenie liczby widzów telewizji poza domem w naszej ogólnokrajowej usłudze telewizyjnej” - przekazał Nielsen w oświadczeniu przesłanym do Television News Daily .
Nielsen nie ujawnił skali tego niedoszacowania, ale stwierdził, że „nie ma to wpływu na większość programów telewizyjnych i nie ma wpływu na lokalną telewizję”.
„Znaleźliśmy pewne rozbieżności w przypadku wydarzeń, które zwykle przyciągają większą publiczność poza domem, takich jak np. wydarzenia sportowe na żywo. Błąd został naprawiony i Nielsen będzie ponownie publikował dane od września 2020 r. do chwili obecnej, aby zapewnić branży jak najbardziej kompletne dane” – podała firma.

W odpowiedzi na te doniesienia VAB, stowarzyszenie reklamowe sieci telewizyjnej, nie kryje poirytowania - zwłaszcza biorąc pod uwagę, że Nielsen przyznał się do szerszego poziomu under-countingu na początku tego roku w swojej ogólnokrajowej usłudze pomiaru telewizji. VAB początkowo ujawnił rozbieżności podczas serii konferencji prasowych rozpoczynających się w kwietniu.
Media Rating Council wycofuje akredytację dla Nielsena
Było to spowodowane powszechnymi zakłóceniami wynikającymi z pandemii COVID-19 od marca 2020 r., które ograniczyły dostęp inżynierów terenowych Nielsen w krajowym panelu 40 000 gospodarstw domowych objętych badaniem do wykonywania regularnej konserwacji.
- Dzisiejsze ogłoszenie przez Nielsena kolejnych błędów systemowych, które spowodowały dalsze niedoszacowanie widowni telewizyjnej w ciągu ostatnich 16 miesięcy, jest niezgłębione, zarówno dla Nielsena, jak i kupujących i sprzedających, którzy wykorzystują dane Nielsena jako walutę handlową - mówi Sean Cunningham, prezes zarządu VAB. Cunningham dodaje, że wysiłki firmy Nielsen mające na celu zbudowanie wysokiej klasy wieloplatformowej usługi pomiarowej - Nielsen One - powinny budzić wątpliwości.

- Biorąc pod uwagę bezprecedensową skalę niedoszacowania przez Nielsen w 2021 r. i głębokość wykrytych wad w ich podstawowych kompetencjach w zakresie pomiaru widowni telewizyjnej, jesteśmy bardzo zaniepokojeni, że Nielsen One jest budowany na zepsutym i wadliwym fundamencie pomiaru i waluty - zaznacza Sean Cunninghan.
W wyniku niedoszacowania oglądalności w okresie pandemii, Media Rating Council – organizacja non-profit, która zarządza akredytacją dla firm zajmujących się badaniem mediów i ratingami – wycofała akredytację zarówno telewizji Nielsen National TV, jak i telewizji lokalnej.
W jednym obserwowanym okresie miesiąca – lutym 2021 – MRC stwierdził, że zmiany w procedurach panelu Nielsena wykazały, że osoby w wieku 18-49 lat były „niedoszacowane” o około 2 proc. do 6 proc.w metryce Nielsen Total Usage of Television (TUT).

W Polsce dane dotyczące oglądalności telewizji poza domem (Viewing OOH) dostarcza firma Gemius. Są one łączone z danymi o oglądalności tv dostarczanymi przez Nielsen i od jesieni tego roku uwzględniane przy rozliczaniu kampanii telewizyjnych przez Polsat Media, Biuro Reklamy TVP i TVN Media.











