NIK: polska kultura promowana za granicą bez planu, instytucje nie współpracują

Promocja polskiej kultury za granicą wciąż nie jest prowadzona spójny, przemyślanie i konsekwentnie. Odbywa się głównie przez pojedyncze programy, okazjonalne koncerty, wystawy, seanse filmowe czy przedstawienia teatralne. Brakuje koordynacji działań i współpracy między poszczególnymi instytucjami  - to główne wnioski z kontroli NIK.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
NIK: polska kultura promowana za granicą bez planu, instytucje nie współpracują

Najwyższa Izba Kontroli zbadała, jak w latach 2013-2018 wyglądało promowanie polskiej kultury za granicą.

Mimo że już w 2011 roku izba alarmowała, że brakuje jednolitego, strategicznego dokumentu dotyczącego promocji rodzimej kultury poza Polską, to nadal w tej kwestii niewiele się zmieniło. Brakuje planu oraz organu, który mógłby zająć planowaniem, koordynacją i monitorowaniem działań.

Promocja polskiej kultury za granicą rozproszona

Jak czytamy w pokontrolnym raporcie NIK, jedną z głównych przyczyn opisanej wyżej sytuacji jest brak właściwej współpracy między resortami kultury i spraw zagranicznych. Efektem tego jest  "rozproszenie działań i przeznaczonych na nie środków z budżetu państwa" - wskazuje NIK.

Izba wskazała, że w okresie objętym kontrolą (lata 2013-2018) promocją polskiej kultury za granicą zajmowało się 120 różnych instytucji i urzędów, podległych różnych ministerstwom. W samych resortach nie wyodrębniono osobnych budżetów na promowanie polskich dzieł i artystów za granicą.

- To wszystko powoduje, że nie można ocenić czy państwo skutecznie popularyzuje swoją kulturę za granicą - oceniła Najwyższa Izba Kontroli.

Przykładowo, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez sześć lat wydało na promowanie polskiej kultury niemal 2,8 mld zł, nie wiadomo jednak, ile z tej sumy wydano na promocję zagraniczną.

Kontroli Izba poddała także wydatki w innych instytucjach, np. w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej, Instytucie Książki czy Instytucie Adama Mickiewicza.  W ostatnim z wymienionych, NIK wskazała na nieprawidłowości. Jedna z nich dotyczy umowy koprodukcji filmu "Jack Strong" o pułkowniku Ryszardzie Kuklińskim. Instytut dofinansował film kwotą nieco ponad 1 mln zł brutto, na mocy umowy podpisanej z firmą Scorpio Film 1.

Jak czytamy w raporcie NIK, Instytut wypłacił pieniądze na realizację filmu mimo, że nieznana była jeszcze lista pozostałych koproducentów i podmiotów finansujących produkcję (miała być podana najpóźniej do grudnia 2018 r. ), co stwarzało ryzyko, że obraz może nie powstać w terminie określonym w umowie (grudzień 2019 r.). Ponadto dyrektor Instytutu nie podpisał aneksu do umowy koprodukcyjnej mimo że zdjęcia nie rozpoczęły się w planowanym terminie.

NIK z pokontrolnymi wnioskami do premiera, MSZ i MKiDN

Najwyższa Izba Kontroli zwróciła się z wnioskiem do premiera w sprawie stworzenia zintegrowanego systemu promocji polskiej kultury za granicą. Izba rekomenduje także, by wszelkie działania z tego obszaru były planowane, monitorowane i rozliczane przez jeden organ. Do ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ministra Spraw Zagranicznych zwrócono się z wnioskami o monitoring o ocenę działań z obszaru promocji polskiej kultury za granicą.

W odpowiedzi na te wnioski, MKiDN i MSZ w grudniu 2018r. podpisały porozumienie o współpracy w omawianym obszarze. Planują również stworzenie "funkcjonalności" umożliwiającej gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących projektów w zakresie promocji kultury polskiej za granicą - czytamy na stronie NIK.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online