Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska (Digital Poland Association), od wielu lat związany z Digital Europe, czyli europejskim stowarzyszeniem branży technologicznej, gdzie trzykrotnie pełnił funkcję członka zarządu.
Kanownik zasiada też w Radzie ds. Cyfryzacji przy Ministrze Cyfryzacji, doradzając w zakresie polityki dotyczącej technologii i gospodarki cyfrowej. Jest także inicjatorem i liderem CEE Digital Coalition – regionalnej koalicji zrzeszającej organizacje branżowe z Europy Środkowo-Wschodniej, której celem jest wzmacnianie głosu regionu w europejskiej debacie o przyszłości jednolitego rynku cyfrowego.
- W swojej działalności zajmuje się promowaniem innowacyjności, często występując na międzynarodowych konferencjach poświęconych transformacji cyfrowej i bezpieczeństwu technologicznemu – zwraca uwagę rzecznik MŚP w poście na LinkedIn.

- Jego doświadczenie i wiedza z pewnością będą istotnym wsparciem dla działalności Rady Przedsiębiorców – dodaje rzecznik MŚP.
Krytyka po nominacji dla Michała Kanownika
Nie wszyscy jednak są tego zdania. Pod postem na LinkedIn wywiązała się dyskusja. Wziął w niej udział m.in. Piotr Mieczkowski, członek zarządu Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Komunikacji.
– Jak to zobaczyłem na LinkedIn, to początkowo myślałem, że to żart. To kuriozalna sytuacja, że szefem zespołu broniącym małych i średnich firm zostaje przedstawiciel organizacji skupiającej bigtechy, takie jak Google – mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Mieczkowski.

Nasz rozmówca wskazuje na to, że firmy zrzeszone w Digital Europe mają sprawy antymonopolowe.
– Rzecznikowi MŚP ma doradzać związek, którego przedstawiciele mają sprawy antymonopolowe o niszczenie MŚP. Amazon, który wystawiał w Wielkiej Brytanii produkty małych firm, wypuszczał swoje konkurencyjne produkty i je promował. Amazon wiedział, co się sprzedaje i w ten sposób preferował własne marki. Z kolei praktyki Google Shopping to głośna sprawa wyszukiwarek, w których Google tak wyświetlał wyniki, że niszczył małą przedsiębiorczość – dodaje Piotr Mieczkowski.
– Nic nie mam do Michała Kanownika, ale czy związek zrzeszający wielkie firmy ma teraz doradzać małym firmom, jak się przed nimi bronić? – podkreśla Mieczkowski.

Pod postem Agnieszki Majewskiej komentarz wpisał między innymi Jan Oleszczuk-Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii. "To jest jakiś kawał? Mnie jako MŚP ma reprezentować lobbysta Big Tech? Skandaliczne. Nigdy nie bylo gorszego rzecznika MŚP który pluje nam w twarz" – napisał Oleszczuk-Zygmuntowski.
"O, widzę, że Big Techy mają swojego człowieka w sektorze MŚP" – dodał Rafał Pikuła, dziennikarz Spider's Web.
"Czy to jest ten Związek Cyfrowa Polska, o którym pisze Pani Sylwia Czubkowska w swoje świetnej książce "Bóg Techy"? – pytał Zbigniew Wiśniewski, menedżer ICT w administracji państwowej.
Związek Cyfrowa Polska odpowiada
Zapytaliśmy o te opinie w biurze prasowym Związku Cyfrowa Polska. W odpowiedzi przesłanej Wirtualnemedia.pl skupiono się na funkcji Michała Kanownika. Podkreślono, że zespół, którego jest koordynatorem, skupia przedstawicieli zarówno dużych, jak i małych firm.

"Michał Kanownik pełni funkcję koordynatora prac zespołu roboczego ds. Sztucznej Inteligencji w Radzie Przedsiębiorców przy Rzeczniku MŚP.. Zespół jest jednym z ponad 20 funkcjonujących przy Rzeczniku i skupia przedstawicieli różnych organizacji przedsiębiorców w Polsce – reprezentujących zarówno duże, jak i małe firmy".
Wskazano, że rola koordynatora polega na organizowaniu pracy zespołu, zbieraniu opinii i zapewnianiu, by wszystkie głosy zostały wzięte pod uwagę.
"Rekomendacje wypracowują wspólnie członkowie Zespołu, reprezentujący różne środowiska branżowe i zawodowe. Koordynator nie pełni funkcji decyzyjnej, lecz dba o sprawny przebieg prac i ich merytoryczną spójność" – przekazano w odpowiedzi.
"Zadania związane z reprezentowaniem interesów MŚP oraz prowadzeniem rzecznictwa wobec administracji są w kompetencjach Rzecznika MŚP" – zaznaczono.











