Obsceniczne treści w reklamach na Facebooku. „Problem powraca”

Nagie genitalia, oralne pieszczoty czy wręcz akty seksualne – takie obrazki zobaczyć można w postach reklamowych na Facebooku – alarmuje fact-checkingowa organizacja Demagog. Jej ekspert wskazuje, że problem erotycznych treści w serwisie Mety nie jest nowy i służy do przeprowadzania internetowych oszustw. – Porno-scamy to kolejna odmiana po przekrętach inwestycyjnych i sensacyjnych doniesieniach, które zachęcają nas do kliknięcia załączonego do wpisu linku – wskazuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Mateusz Cholewa, koordynator merytoryczny ze Stowarzyszenia Demagog.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
Obsceniczne treści w reklamach na Facebooku. „Problem powraca”
fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Od co najmniej kilku lat na obrazki, a nawet filmiki pornograficzne można natknąć się na polskim Facebooku

Oficjalnie oczywiście Meta zabrania tego rodzaju treści zarówno w postach użytkowników, jak i reklamodawców. W regulaminach czytamy: „Reklamodawcy nie mogą zamieszczać reklam przedstawiających nagość i aktywność seksualną dorosłych, np. nagość, wizerunki osób w wyzywających lub nacechowanych seksualnie pozach lub czynności nacechowane seksualnie”

„Facebook ogranicza wyświetlanie nagości i czynności seksualnych, ponieważ niektórzy odbiorcy w naszej globalnej społeczności mogą być wrażliwi na tego typu treści, szczególnie ze względu na swoje pochodzenie kulturowe lub wiek”.

Zobacz: Nieetyczne boty AI od Mety. Nieprzyzwoite rozmowy nawet z dziećmi

Jak porno grasuje na Facebooku i Instagramie

Tyle w teorii. W praktyce na Facebooku i Instagramie na rynkach Unii Europejskiej na przestrzeni roku 2024 pojawiło się 3 reklam z wykorzystaniem pornografii. Wygenerowały ponad 8 mln wyświetleń – wynika z raportu AI Forensics, cytowanego w najnowszej analizie problemowej Stowarzyszania Demagog. Tylko w Polsce zasięg tych przekazów – głównie środków na męską potencję czy perfum – wyniósł ponad 2,2 mln wyświetleń.

Demagog przeanalizował wybrane reklamy pod kątem występowania w nich pornografii. Jak czytamy w raporcie, jedna z nich, promująca perfumy, pozornie wyglądała zwyczajnie. Wideo opatrzone zostało podpisem: „Zakochaj w sobie wszystkie piękne kobiety wokół ciebie, nieodwołalnie, przez ograniczony czas 3 godzin”. Jednak krótko po uruchomieniu filmu użytkownik widział już treść porno. Inne erotyczne treści pojawiały się postach sponsorowanych środków na erekcję dla panów – to oni są głównym targetem gorszących reklam.

grafika

Przykłady porno-reklam w serwisach Mety, fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Choć Meta większość z takich reklam usuwa, to zastanawiający pozostaje fakt, jak w ogóle treść przechodzi moderację w systemie reklamowym platformy. Demagog wskazuje, że jedną ze sztuczek autorów porno-reklam jest publikowanie kilku wersji tej samej treści, gdzie nagość pojawia się tylko w jednej z mutacji.

grafika

Przykłady porno-reklam w serwisach Mety, fot. Raport Meta Porn Ads, AI Forensics

Porno-scam służy oszustom

W ocenie Mateusza Cholewy, autora analizy i koordynatora merytorycznego ze Stowarzyszenia Demagog, promocja pornografii jest dla umieszczających obsceniczne reklamy celem samym w sobie.

– Reklamy tego typu to kolejny sposób działania internetowych oszustów. Porno-scamy to kolejna odmiana po przekrętach inwestycyjnych i sensacyjnych doniesieniach, które zachęcają nas do kliknięcia załączonego do wpisu linku. W każdym z tych przypadków chodzi o wyłudzenie. Porno-oszustwa są próbą kradzieży – tłumaczy ekspert. Reklamy publikowane są ze świeżo założonych, prawie „pustych” profili, o znikomej liczbie obserwujących i zdjęć.

Mateusz Cholewa dodaje, że po wejściu na strony promowane porno-scamami, nawet mało wprawny użytkownik może dostrzec oszustwo. Świadczyć o nim mogą liczne nieścisłości w konstrukcji witryn, a także alarmujące elementy regulaminu zakupu środków na potencję jak np. zmiana cen produktów bez powiadomienia czy odrzucenie każdego złożonego zamówienia – wylicza analityk Demagoga.

Proceder jego zdaniem nie dotyczy jedynie naszego rynku.

– Trudno powiedzieć, czy tego typu konta działają tylko w Polsce. Biorąc pod uwagę, że piszą o tym zagraniczne instytucje i dziennikarze np. australijskiego ABC Verify można założyć, że to szerzej zakrojona działalność – uważa rozmówca portalu Wirtualnemedia.pl.

Cholewę pytamy, czy i w jaki sposób da się ustrzec przed pornograficznymi reklamami na Facebooku.

– Trudno powiedzieć, jaki sposób ochrony jest najlepszy. Wydaje się, że najprostszym co można zrobić to zgłaszać tego typu treści do moderacji platformy i blokować kolejne reklamy lub konta. Gdy jednak wpadnie się w algorytm trudno się czasem z niego uwolnić – podsumowuje analityk Demagoga. 

Poprosiliśmy biuro prasowe Mety o skomentowanie sprawy. Otrzymaliśmy w odpowiedzi oświadczenie: “Meta zakazuje zamieszczania na swoich platformach reklam lub postów organicznych zawierających nagość lub aktywność seksualną. Osoby o złych zamiarach nieustannie udoskonalają swoje metody, aby uniknąć egzekwowania prawa, dlatego nieustannie inwestujemy w najlepsze narzędzia i technologie, które pomagają nam w identyfikacji i usuwaniu treści naruszających zasady”. 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online