Od łączności do wydajności

Badania Net Impact 2004 pokazują, że Polska ma potencjał do budowy efektywnej administracji w oparciu o rozwiązania elektronicznego urzędu

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Cisco Systems, czołowy dostawca rozwiązań do sieci i Internetu, poinformował o wynikach badań wpływu aplikacji internetowych i technologii sieciowych oraz procesów gospodarczych i zachowań organizacyjnych na wydajność pracy sektora publicznego.

Badania, których sponsorem była firma Cisco Systems przeprowadziła Momentum Research Group należąca do firmy konsultingowej Incepta Marketing Intelligence z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Podstawowym wynikiem badań jest spostrzeżenie, że wdrożenie wszystkich najlepszych procesów zidentyfikowane w ramach Net Impact 2004 przynosiło średnio 3-7 krotnie wyższy przyrost wydajności pracy w stosunku do organizacji nie wykorzystujących tych procesów.

Badaniami objęto przedstawicieli urzędów szczebla niższego (lokalnego), średniego (regionalnego) oraz krajowego, które już korzystają z rozwiązań sieciowych i Internetu – w raporcie Net Impact 2004 nazwano je organizacjami podłączonymi. Wyniki programu Net Impact 2004 wyróżniają czynniki o istotnym znaczeniu dla rozwoju i usprawnienia pracy sektora publicznego oraz ustalają pożądaną kolejność działań dla uzyskania poprawy wydajności pracy.

Jednym z celów badań Net Impact 2004 było rozpoznanie czynników mających decydujący wpływ na wykorzystanie usług elektronicznych do zwiększenia wydajności pracy w sektorze publicznym. Okazało się, że trzy najważniejsze, to: jasna komunikacja, koncentracja na usługach elektronicznych dla obywateli i przedsiębiorstw oraz rozpowszechnienie aplikacji do pracy zespołowej.

Jasne i sukcesywne komunikowanie celów działań w całej strukturze organizacji pozwala na zmniejszenie oporu przed wprowadzeniem istotnych zmian, ułatwia zmianę zachowań urzędników i pozwala rozwiać nękające ich wątpliwości. Ten  ważny dla wzrostu wydajności pracy administracji czynnik praktycznie nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów. Co ciekawe, przeprowadzone badania wykazały, że w Posce aż 66% badanych organizacji deklaruje stosowanie tej zasady, podczas gdy średnia europejska wyniosła tylko 44%.

Koncentracja na świadczeniu usług dla obywateli i przedsiębiorstw drogą elektroniczną jest dla sektora publicznego równie ważna jak koncentrowanie się na podmiotach gospodarczych – a znacznie ważniejsza, niż koncentrowanie się na sprawach wewnątrz urzędu. I tym razem badane urzędy z Polski wypadły dobrze:  aż 61 % badanych organizacji sektora publicznego w swoich działaniach skupia się właśnie na usługach zewnętrznych, wyprzedzając objęte badaniem urzędy z innych krajów europejskich.

Trzeci istotny czynnik, to rozpowszechnienie aplikacji pracy zespołowej i szkolenia elektroniczne, które pozwalają na najlepsze dostosowanie do potrzeb oraz możliwości pracownika.  To sposób na szybkie i dobre przeszkolenie kadr administracyjnych i osiągnięcie wyższego wskaźnika ukończenia kursów.

Decydujący wpływ na efekty wdrażania rozwiązań e-urzędu ma właściwe ustawienie w czasie wszystkich działań zmierzających do poprawy funkcjonowania administracji.  Tylko wcześniejsza optymalizacja procesów pozwala bowiem w pełni wykorzystać możliwości nowych technologii do poprawy wydajności pracy i obniżenia kosztów działania sfery budżetowej. Organizacje, które zachowały właściwą kolejność procesów uzyskały w efekcie obniżenie kosztów o 20-30%. Inne, nie stosujące się do tej zasady, uzyskały obniżenie kosztów aż o połowę gorsze. Pod tym względem wyniki NetImpact 2004 stawiają badane organizacje w Polsce powyżej średniej europejskiej – w 75% przypadków optymalizacja procesów wyprzedziła wdrożenie nowych technologii. Średnia dla innych przebadanych krajów europejskich wyniosła tu 68%.

Z przeprowadzonych badań wynika, że Polska znajduje się na etapie tworzenia fundamentów przyszłej e-administracji. Zarazem jednak aż połowa przyrostu szybkości i sprawności działania organizacji sektora publicznego osiągana jest podczas tej właśnie fazy rozwoju. Na tym etapie działania są skierowane przede wszystkim na automatyzację powtarzalnych czynności oraz tworzenie cyfrowych wersji dokumentów, formularzy i innych informacji państwowych. Uczestniczący w badaniu Net Impact 2004 decydenci z polskiego sektora publicznego uznali, że podstawowym czynnikiem hamującym rozwój systemów elektronicznego urzędu jest brak połączeń z podmiotami zewnętrznymi - w Polsce nadal wiele gospodarstw domowych i wielu pracowników firm nie korzysta z Internetu i komputera. Drugim pod względem ważności czynnikiem są ograniczenia budżetowe.

„Wiele urzędów w Polsce już posiada znaczący potencjał, który można wykorzystać do zwiększenia wydajności pracy. Nasze organizacje sektora publicznego stosują wiele procesów, które w istotny sposób wpływają na poprawę wydajności.” – podsumował Dariusz Chwiejczak, dyrektor generalny Cisco Systems Poland. „Bariery ograniczające rozwój e-administracji w Polsce wynikają przede wszystkim z niedorozwoju infrastruktury umożliwiającej urzędom łączność z podmiotami zewnętrznymi – obywatelami, firmami i innymi urzędami. Usunięcie barier infrastrukturalnych pozwoli uruchomić znaczny potencjał drzemiący w polskiej administracji, usprawnić jej działania i wielokrotnie poprawić efektywność”.

Net Impact 2004 „Od łączności do wydajności”, to międzynarodowy program badawczy, którego celem jest identyfikacja  technologii i zachowań organizacji w znaczący sposób przyczyniających się do przyspieszenia wzrostu wydajności pracy w sektorze publicznym. Badaniami przeprowadzonymi w ośmiu krajach europejskich: Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoszech objęto 1400 decydentów z urzędów, które już korzystają z rozwiązań sieciowych i Internetu – w raporcie nazwano je organizacjami podłączonymi.

NetImpact 2004 jest już czwartym projektem badawczym analizującym wpływ nowych technologii i Internetu na funkcjonowanie organizacji. Dwa pierwsze badania, którymi objęto  Francję, Niemcy, Wielką Brytanię, Włochy oraz  Kanadę i Stany Zjednoczone poświęcono makroekonomicznym skutkom wykorzystania technologii informacyjnych i łączności. Trzecie studium miało za zadanie wskazanie technologii i procesów organizacyjnych przyczyniających się do poprawy wydajności jakości obsługi klientów.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+