Spadła oglądalność kanałów newsowych w okresie odmrażania gospodarki. Na czele TVP Info i TVN24

Od 9 marca do 25 maja TVP Info miało 6 proc. udziału w rynku telewizyjnym, TVN24 - 5,67 proc., a Polsat News - 2,38 proc. W ostatnich tygodniach stacje newsowe notują niższą oglądalność, niż na początku pandemii COVID-19, a o pierwsze miejsce rywalizują TVP Info i TVN24 - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W ostatnich kilkunastu tygodniach tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z pandemią COVID-19 (a także temat terminu wyborów prezydenckich, który de facto związany jest z epidemią). Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group - w okresie od 9 marca do 25 maja najpopularniejszą stacją informacyjną w Polsce było TVP Info. Średni dobowy udział stacji wyniósł 6 proc. wśród wszystkich widzów, 3,30 proc. w grupie komercyjnej 16-49 i 4,07 proc. w grupie 16-59.

Stacja TVN24 w tym czasie miała 5,67 proc. udziału w 4+, 4,22 proc. w 16-49 i 4,30 proc. w 16-59. Z kolei udziału Polsat News wyniosły odpowiednio 2,38 proc., 2,27 proc. i 2,43 proc.

- Koronawirus był i jest wydarzeniem, które zszokowało nie tylko Polskę ale również cały świat. W naturalny sposób stacje tematyczne zaczęły budować swoją ramówkę wokół pandemii, która interesowała wszystkich. Dzięki temu zanotowały one ogromny skok w oglądalnościach w stosunku do swoich normalnych wyników. Był on wyraźnie widoczny i utrzymywał się przez szereg tygodni - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Paweł Kusiak, video manager z Havas Media Group.

grafika

Z analizy danych tydzień po tygodniu wynika, że stacje newsowe w ostatnim czasie mają niższą oglądalność, niż na początku trwania epidemii koronawirusa. W marcu średni udział TVP Info w grupie 4+ zdecydowanie przekraczał 7 proc., a w ostatnich tygodniach wynosił 5-5,6 proc. W przypadku TVN24 strata wyniosła około 1 pkt. proc. (z ponad 6 proc. do ponad 5 proc.), a Polsat News - również około 1 pkt. proc. (z niemal 3 proc. do około 2 proc.).

W pierwszych tygodniach rozwoju pandemii COVID-19 wyraźnym liderem oglądalności było TVP Info, w kwietniu i maju o pierwsze miejsce kanał publicznego nadawcy rywalizował z TVN24 (obie stacje miały zbliżone wyniki).

- Obecnie, wraz z kolejnymi etapami powrotu do normalności oraz po oswojeniu się z pandemią społeczeństwa, stacje newsowe zanotowały spadek w stosunku do swoich najlepszych wyników z okresu marca i kwietnia. Warto zauważyć, że są to wyniki nadal lepsze niż te osiągane w analogicznym okresie rok wcześniej - komentuje nam ekspert. - Spadkowy trend w stosunku do początku pandemii wydaje się zupełnie logiczny, pytanie dlaczego oglądalności nie wróciły do wartości sprzed pandemii? Wydaje się, że widzowie w mniejszym stopniu, ale jednak nadal interesują się sytuacją na świecie. Dodatkowo w Polsce od kilku tygodni ma miejsce zawirowanie polityczne związane z przełożeniem wyborów, które chwilami wybijało się nawet ponad przekaz o koronawirusie. Nie możemy również wykluczyć, że stacjom udało się w czasie pandemii pozyskać jakąś pulę nowych odbiorców, którzy zostaną z nimi na dłużej. To jednak będziemy mogli ocenić gdy temat COVID-19 stanie się jednym z wielu w codziennych newsach - analizuje.

grafika

O koronawirusie szerzej zaczęto informować we wtorek, 21 stycznia br., kiedy to w Chinach zaczęła wyraźnie rosnąć liczba zachorowań, a także pojawiły się pierwsze ofiary śmiertelne oraz zaobserwowano rozprzestrzenianie się wirusa na inne kraje. Przez kolejne tygodnie COVID-19 był jednym z głównych tematów w mediach (obok kampanii wyborczej do zbliżających się wyborów prezydenckich, które pierwotnie miały się odbyć 6 maja). Średnie udziały TVP Info od tego dnia do 25 maja br. wyniosły 5,40 proc. (4+), 2,73 proc. (16-49) i 3,42 proc. (16-59), TVN24 - odpowiednio 5,31 proc., 3,67 proc. i 3,77 proc., a Polsat News - 2,02 proc., 1,75 proc. i 1,91 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/czolowe-witryny-internetowe-a-odmrazanie-gospodarki-analiza,7170533461661313a ##

Trzy główne stacje w analizowanym okresie miały wyższe wyniki niż w całym 2019 roku. Wzrost SHR% 4+ w przypadku TVP Info w 4+ wyniósł 43,57 proc., TVN24 - 13,29 proc., a Polsat News - 66,76 proc.

grafika

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"