Niższa oglądalność kanałów newsowych w ostatnich tygodniach. „Oswojenie się z nowymi warunkami życia”

Od 9 marca do 28 kwietnia TVP Info miało 6,35 proc. udziału w rynku telewizyjnym, TVN24 - 5,87 proc., a Polsat News - 2,65 proc. W ostatnich tygodniach stacje newsowe notują niższą oglądalność, niż na początku epidemii koronawirusa - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W ostatnich tygodniach tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Dotychczas w Polsce COVID-19 zaraziło się 13 963 osoby, z czego 678 zmarło.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group - w okresie od 9 marca do 28 kwietnia najpopularniejszą stacją informacyjną w Polsce było TVP Info. Średni dobowy udział stacji wyniósł 6,35 proc. wśród wszystkich widzów, 3,62 proc. w grupie komercyjnej 16-49 i 4,49 proc. w grupie 16-59.

Stacja TVN24 w tym czasie miała 5,87 proc. udziału w 4+, 4,63 proc. w 16-49 i 4,66 proc. w 16-59. Z kolei udziału Polsat News wyniosły odpowiednio 2,65 proc., 2,61 proc. i 2,79 proc.

grafika

Z analizy danych tydzień po tygodniu wynika, że stacje newsowe w ostatnim czasie mają niższą oglądalność, niż na początku trwania epidemii koronawirusa. W marcu średni udział TVP Info w grupie 4+ zdecydowanie przekraczał 7 proc., a w ostatnich tygodniach wynosił z reguły niemal 5,5 proc. W przypadku TVN24 strata wyniosła około 1 pkt. proc. (z ponad 6 proc. do ponad 5 proc.), a Polsat News - około 0,5 pkt. proc. (z niemal 3 proc. do około 2,5 proc.).

- Początek epidemii niósł ze sobą wiele zmian w codziennym funkcjonowaniu całego społeczeństwa. Rozprzestrzeniający się wirus stał się głównym tematem stacji informacyjnych, a widzowie chcąc uzyskać na jego temat jak największą oraz najbardziej aktualną wiedzę, więcej czasu poświęcali na śledzenie kanałów newsowych - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Powietrzyński, video ekspert z Havas Media Group. - Wraz z rozwojem sytuacji epidemiologicznej, wprowadzaniem kolejnych rozwiązań rządowych oraz oswajaniem się z nowymi warunkami w przestrzeni publicznej, stacje informacyjne utraciły początkowy, bardzo silny, wzrostowy trend, notując jednak wciąż minutowe oglądalności na poziomie wyższym niż przed rokiem. Wzrosty te z pewnością napędzane są poprzez restrykcje w innych aktywnościach, mniejszą dostępność miejsc użyteczności publicznej etc. - dodaje.

W pierwszych tygodniach rozwoju epidemii COVID-19 wyraźnym liderem oglądalności było TVP Info, w kwietniu o pierwsze miejsce kanał publicznego nadawcy rywalizował z TVN24 (obie stacje miały zbliżone wyniki).

grafika

O koronawirusie szerzej zaczęto informować we wtorek, 21 stycznia br., kiedy to w Chinach zaczęła wyraźnie rosnąć liczba zachorowań, a także pojawiły się pierwsze ofiary śmiertelne oraz zaobserwowano rozprzestrzenianie się wirusa na inne kraje. Przez kolejne tygodnie COVID-19 był jednym z głównych tematów w mediach (obok kampanii wyborczej do zbliżających się wyborów prezydenckich). Średnie udziały TVP Info od tego dnia do 28 kwietnia br. wyniosły 5,41 proc. (4+), 2,74 proc. (16-49) i 3,46 proc. (16-59), TVN24 - odpowiednio 5,31 proc., 3,73 proc. i 3,81 proc., a Polsat News - 2,06 proc., 1,79 proc. i 1,95 proc.

Jak prognozuje portalowi Wirtualnemedia.pl Jakub Powietrzyński, pomimo spadków oglądalności w ostatnich tygodniach stacje newsowe z uwagi na rozmiary pandemii koronawirusa w najbliższym czasie nadal będą cieszyły się większym zainteresowaniem wśród widzów niż było to przed wybuchem COVID-19. - Ich dalszy wzrost w ujęciu rok do roku uzależniony jest m.in. od prowadzonej rządowej polityki dotyczącej restrykcji - komentuje nam.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/czas-ogladania-telewizji-koronawirus-analiza,7170714164783233a ##

Trzy główne stacje w analizowanym okresie miały wyższe wyniki niż w całym 2019 roku. Wzrost SHR% 4+ w przypadku TVP Info w 4+ wyniósł 44,03 proc., TVN24 - 13,39 proc., a Polsat News - 70,20 proc.

- Jeszcze przed wybuchem epidemii wzrosty minutowych oglądalności w grupie All 4+ mogliśmy dostrzec zarówno w przypadku TVP Info (+25 proc. r/r) oraz w stacji Polsat News (+20 proc. r/r). Spadki oglądalności notował TVN24 (-7 proc. r/r). Wybuch epidemii przyczynił się do zdecydowanego wzrostu oglądalności w każdej z analizowanych stacji. Liderem wzrostów w grupie all 4+ został Polsat, który w ujęciu rocznym zyskiwał nawet od 229 proc. do 288 proc. w pierwszych 4 tygodniach pandemii. TVP Info w tym okresie zyskiwało od 149 proc. do 184 proc., a TVN24 pomiędzy 54 proc. a 68 proc. Kolejne trzy tygodnie również odznaczały się silnymi wzrostami średnich minutowych oglądalności wynoszącymi od 144 proc. do 174 proc. w Polsat News, 66 proc.-98 proc. w TVP Info oraz 58 proc. - 82 proc. w przypadku TVN24 - informuje nas ekspert z Havas Media Group.

grafika

Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji