TVP1 liderem w 2022 roku w 4+, TVN na czele w 16-49. „Bardzo urosło others unrecognized”

Liderem oglądalności w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku była TVP1. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Wyraźne wzrosty zanotowały TVN24, TVP Info i Polsat News - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. - Bardzo urosło „others unrecognized” - co może być jedną z przyczyn spadku większości pozostałych stacji naziemnych - tutaj pewnie w większości jest to wpływ rosnącego streamingu - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu w Media Context.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem analogicznego okresu rok wcześniej zmniejszył się o 10,57 proc. i wyniósł 8,71 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 10,69 proc. do 7,27 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-mundial-2022-hity-jak-ogladac-tvp-4k-tvp-sport,7169728415786625a ##

Podium uzupełnia TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 6,98 proc. (w dół o 10,86 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 6,90 proc. udziału; w dół o 6,25 proc.).

„Wielka czwórka” zmniejszyła rynkowe udziały

Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 33,07 proc. w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2021 roku do 29,86 proc. w takim samym okresie 2022 roku.

- Ogólnie najbardziej tracą stacje MUX-owe - tutaj doszukiwałbym się braku lockdownu i tego, że ludzie po prostu wracają do tego co było przed pandemią COVID-19. Szukają innego źródła rozrywki a nie koniecznie siedzą przed telewizją linearną. Bardzo urosło „others unrecognized” - co może być jedną z przyczyn spadku większości pozostałych stacji naziemnych - tutaj pewnie w większości jest to wpływ rosnącego streamingu, ale nie można tego jednoznacznie przypisać do tej kategorii, dlatego nie chcemy kategorycznie tak tego określać - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu w Media Context.

- Pamiętajmy też, że w tym roku mieliśmy start Disney+ (czerwiec). Od tego momentu bardzo mocno straciło TVP ABC, co może być oznaczać, że platforma odebrała jednak część widzów stacjom telewizyjnym, a widoczne jest to akurat najbardziej na TVP ABC z uwagi na content jaki serwuje Disney - dodaje.

Wzrosty TVP Info, TVN24 i Polsat News

Wyraźne wzrosty oglądalności zanotowały czołowe stacje informacyjne: TVN24 (5,66 proc.; do góry o 14,34 proc.; 5. lokata w rankingu), TVP Info (5,19 proc.; + 30,40 proc.; 6. pozycja) i Polsat News (1,98 proc.; + 11,24 proc.; awans z 11. na 10. miejsce).

- Stacje informacyjne ogólnie zyskały blisko 3 pkt proc. udziału vs poprzedni rok, porównując jednak już tylko ostatnie dwa miesiące ten wzrost nie był tak spektakularny, dlatego nie upatrywałbym w tym długoterminowego trendu. Kanały z tego segmentu zyskały głównie w marcu br. z przyczyn oczywistych, a później sukcesywnie traciły i na koniec roku te udziały już są zbliżone do tych zeszłorocznych - mówi Ziętek.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/pytanie-na-sniadanie-joanna-kurska-szefowa-kto-to-jest-czy-odejdzie-nigdzie-sie-nie-wybieram,7169728957015681a ##

W top 10 znalazły się jeszcze takie kanały jak: TVN7 (3,09 proc.; - 14,64 proc.; 7. pozycja), TV Puls (2,90 proc.; - 19,67 proc.; 6. lokata) i TV4 (2,81 proc.; - 13,27 proc.; 9. miejsce).

- Generalnie stacje z top20 we wszystkich grupach tracą 7 proc. oglądalności, także ewidentnie muszą zyskiwać stacje CAB/SAT, to może być też efekt zamieszania z HEVC i tego, że nie wszyscy nadążyli z wymianą/zakupem dekoderów. Co ciekawe Telewizja Polska traci najbardziej w grupie 4+, gdzie teoretycznie nadawca powinien być najsilniejszy, co też może być efektem powyższego - analizuje ekspert.

- Ciekawą sytuację mamy również tuż za top20, gdzie na pozycji 22 (grupa 4+) uplasowała się stacja Wydarzenia24 - tutaj oczywiście wydarzenia na Ukrainie miały swój efekt, ale na uwagę zasługuje zmiana formatu stacji, która ewidentnie przyczyniła się do tak ogromnego wzrostu (czterokrotny wzrost udziału w grupie 4+) - komunikuje Bartosz Zientek.

grafika

TVN liderem w grupie komercyjnej 16-49

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 w badanym okresie wyniósł 8,78 proc., po spadku o 7,87 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/nielsen-gemius-musza-poprawic-badania-polaczonej-ogladalnosci-w-domu-i-poza-domem-dlaczego,7169731325294721a ##

Drugi był Polsat. Jego wynik w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 roku zmniejszył się o 11,72 proc. do 7,83 proc.

Podium uzupełnia TVP1 (- 5,34 proc. do 5,67 proc.). Czwarta była TVP2 (- 9,08 proc. do 5,31 proc.). Czołową piątkę uzupełnia Siódemka (3,94 proc.; spadek o 15,45 proc.).

grafika

TVN wyprzedził Polsat w 16-59

Wśród widzów w grupie 16-59 w okresie od 1 stycznia do 18 grudnia 2022 r. nowym liderem był TVN (- 6,57 proc. do 7,97 proc.), który wyprzedził Polsat (- 12,74 proc. do 7,74 proc.).

grafika
Michał Kurdupski
Autor artykułu:
Michał Kurdupski
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu