Onet, TVN i WP najpopularniejszymi źródłami newsów, najmniej wiarygodne TVP i „Gazeta Polska”

Polscy internauci najczęściej czerpią informacje z Onetu, WP.pl i TVN24, a spośród platform społecznościowych - z Facebooka. Najbardziej wiarygodne są RMF FM i Radio ZET, a najmniej - TVP, „Gazeta Polska”, „Super Express” i „Fakt”. Już 20 proc. użytkowników deklaruje, że płaci za treści internetowej w sieci.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Według tegorocznego badania Digital News Report, zrealizowanego na zlecenie Instytutu Reutersa, 55 proc. polskich internautów przynajmniej raz w tygodniu przegląda informacje na Onecie, 48 proc. na WP.pl, a 40 proc. na TVN24.pl.

Z marek prasowych najpopularniejszy pod tym względem jest portal „Gazety Wyborczej” Wyborcza.pl (23 proc. wskazań), z marek radiowych - RMF24.pl (też 23 proc.), a z marek regionalnych - Naszemiasto.pl (11 proc.).

9 proc. internautów wymieniło Pikio.pl, 7 proc. - profile Mariusza Maksa Kolonki, a 5 proc. - serwis Polska Niepodległa.

Polsat News przed TVP, RMF FM przed Radiem ZET

Z mediów pozainternetowych na czele są treści informacyjne TVN (czyli „Fakty”, TVN24 i TVN24 BiS), z których przynajmniej raz w tygodniu korzysta 50 proc. respondentów. 44 proc. wskazało RMF FM, a 34 proc. Polsat News, który wyprzedził treści informacyjne TVP (31 proc.) i Radio ZET (30 proc.).

Wśród dzienników najpopularniejsza w celach informacyjnych jest „Gazeta Wyborcza” (22 proc.) przed „Faktem” (20 proc.), „Super Expressem” (17 proc.) i „Rzeczpospolitą” (10 proc.), a wśród tygodników - „Newsweek Polska” (10 proc.) przed „Angorą” i „Polityką” (po 9 proc.).

grafika

Onet bardziej wiarygodny niż WP i Interia

RMF FM za godne zaufania uznaje 72 proc. internautów, a przeciwnego zdania jest 10 proc., natomiast w przypadku Radia ZET takich opinii jest odpowiednio 69 i 11 proc.

Regionalne dzienniki z 66 proc. pozytywnych wskazań i 10 proc. negatywnych są bardziej wiarygodne niż Polsat News (odpowiednio 65 i 13 proc.), Onet (65 i 15 proc.) i treści informacyjne TVN (63 i 18 proc.). Interia z 61 proc. dodatnich i 13 proc. krytycznych ocen wiarygodności wypada nieco lepiej niż WP.pl (61 proc. i 16 proc.) i znacznie lepiej od „Gazety Wyborczej” (58 i 23 proc.).

Treściom informacyjnym TVP ufa 43 proc. internautów, a przeciwnego zdania jest aż 39 proc. W przypadku „Gazety Polskiej” jest to odpowiednio 43 i 31 proc., w przypadku „Super Expressu” - 44 i 30 proc., a „Faktu” - 45 i 31 proc.

grafika

Ogółem informacje podawane w mediach za wiarygodne uważa 45 proc. polskich internautów. 37 proc. wierzy newsom w mediach społecznościowych, a 46 proc. tym w wyszukiwarkach internetowych.

20 proc. respondentów stwierdziło, że płaci w sieci za treści informacyjne. To o 4 pkt proc. więcej niż w ub.r.

Informacje częściej ze smartfonów niż komputerów

W ciągu ostatnich pięciu lat odsetek internautów przeglądających informacje w sieci wzrósł z 84 do 87 proc., a tych robiących to w social media - z 52 do 66 proc. W przypadku telewizji nastąpił natomiast spadek z 81 do 75 proc., a w przypadku prasy drukowanej - z 28 do 24 proc.

grafika

Smartfony w minionym pięcioleciu stały się ważniejszych urządzeniem do szukania informacji niż komputery. Z tych pierwszych korzysta w tym celu już 79 proc. internautów (wobec 52 proc. w 2015 roku), a z tych drugich - 69 proc. (pięć lat temu było to 81 proc.).

grafika

Wśród czołowych platform społecznościowych zdecydowanie najważniejszym źródłem informacji jest Facebook. Newsy przegląda tam 65 proc. polskich internautów, o 4 proc. więcej niż w ub.r. To ponad trzy czwarte z 83 proc. użytkowników korzystających z tej platformy.

Z YouTube’a korzysta w tym celu 36 proc. polskich internautów (po spadku o 3 proc. w ciągu roku), z Messengera - 24 proc. (wzrost o 2 proc.), z Instagrama - 12 proc. (3 proc. w górę), a  Twittera - 11 proc. (1 proc. w górę).

grafika

Digital News Report jest oparty na ankietach przeprowadzonych w styczniu i lutym br. wśród ponad 80 tys. internautów w 40 krajach z całego świata. W Polsce sondaż objął 2 008 użytkowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"