Operatorzy kablowi oburzeni nowymi tantiemami. „Poprawka nie konsultowana z rynkiem”

Zrzeszające operatorów kablowe organizacje są oburzone „nie transparentnością procesu legislacyjnego, na ostatnim etapie implementacji prawa UE”. Chodzi o nagłe wprowadzenie do projektu ustawy o prawach autorskich zapisu o tantiemach z reemisji, co - według organizacji - kosztować ma operatorów 40 mln zł rocznie. Chcą przywrócenia ustawy do poprzedniej wersji.

PP
PP
Udostępnij artykuł:
Operatorzy kablowi oburzeni nowymi tantiemami. „Poprawka nie konsultowana z rynkiem”

- Mimo sprzeciwu rządu, 1 głosem przy 12 nieobecnych posłach, Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu na zamkniętym dla strony społecznej posiedzeniu, przyjęła w pierwszym czytaniu niekonsultowaną z rynkiem poprawkę do nowelizacji prawa autorskiego – wprowadzenie dodatkowych tantiem za reemitowanie. Tylko ta zmiana art. 70 ust. 2[1] PrAut ma obciążyć polskich przedsiębiorców telekomunikacyjnych kolejnymi 40 milionami złotych rocznie na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, wobec już uiszczanych 200 milionów z tytułu reemitowania (wzrost o 20 proc.) - czytamy w oświadczeniu podpisanym przez Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, Krajową Izbę Komunikacji Ethernetowej i Mediakom i Związek Telewizji Kablowych Izba Gospodarcza. 

W oświadczeniu przypomniano, że „poprawka pojawiła się i została przyjęta dopiero 19 czerwca, a już po tygodniu - od 26 czerwca - mogą odbyć się kolejne czytania projektu ustawy”.

- Prace nad wdrożeniem unijnych dyrektyw trwały natomiast przeszło 3 lata i nigdy wcześniej taki dodatkowy obowiązek dla reemitentów nie był zapowiadany. Postulat taki nie był nawet popierany przez wszystkich uprawnionych (OZZ), a przez stronę rynkową oceniany był jednoznacznie krytycznie, jako sprzeczny z unijnymi regulacjami i prowadzący do negatywnych konsekwencji. Pomimo to, w ostatnim momencie, poprawka została zgłoszona na zamkniętym posiedzeniu komisji, w obecności kilkunastu posłów i lobbysty OZZ aktorów - czytamy w oświadczeniu.

PIKE i inne organizacje: tantiemy z reemisji to “wrzutka”

Organizacje “apelują o nieuzupełnianie porządku obrad najbliższego posiedzenia Sejmu o kolejne czytanie projektu nowelizacji prawa autorskiego, zawierającego tę „wrzutkę” - Potrzeba bowiem czasu, by każdy dotknięty zgłoszoną poprawką mógł się do niej odnieść, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ocenić jej skutek, a posłowie zdecydować, czy popierają tak skokowy wzrost obciążeń przedsiębiorców. Trzeba bowiem pamiętać, że w Polsce jest kilkuset reemitentów, większość działa lokalnie, jako mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa - czytamy w piśmie.

- Obecnie ponoszą wysokie koszty związane z dostosowaniem swojej działalności do rewolucyjnych zmian w prawie komunikacji elektronicznej. Nałożenie tak wysokich dodatkowych opłat byłoby kolejnym ciosem, po którym większość mogłaby już się nie podnieść. Z pewnością ograniczeniu musiałaby ulec działalność deficytowa, jak nadawanie programów lokalnych, tak pozytywnie odbieranych przez społeczeństwo. Te dodatkowe tantiemy miałyby być naliczane od przychodów – mogłyby więc przekroczyć cały osiągany zysk, bowiem wysoka konkurencyjność polskiego rynku telekomunikacyjnego wymusza świadczenie usług na stosunkowo niskich marżach - napisano w oświadczeniu. 

Organizacje „apelują o zgłoszenie i przyjęcie poprawki przywracającej projekt do kształtu z przedłożenia rządowego”. 

ZASP popiera tantiemy z reemisji

W samym środowisku twórców filmowych nie ma zgody co do tego, czy temat tantiem z reemisji jest wystarczająco istotny, by zajmować się z nim równocześnie z bądź co bądź priorytetową sprawą “tantiem z internetu”. Związek Artystów Scen Polskich postawił jednak tę sprawę na ostrzu noża i nagłaśniał temat w kolejnych komunikatach. Zrzeszeni w nim twórcy zaapelowali we wtorek do Szymona Hołowni, aby “w projekcie znalazły się potrzebne zapisy ustawowe, gwarantujące polskim artystom tantiemy od platform cyfrowych, streamingowych oraz sieci kablowych”. Z kolei Stowarzyszenie Filmowców Polskich od początku się skupiało na walce o tantiemy od streamingu. 

19 czerwca odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, która zajęła się rozpatrzeniem rządowego projektu nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za całością ustawy z poprawkami zagłosowało 16 posłów, nikt nie był przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu. Projekt trafi teraz do drugiego czytania, które odbędzie się w środę 26 czerwca.

Dwie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które mają zostać wdrożone do prawa krajowego, zostały przyjęte 17 kwietnia 2019 r. Pierwsza z nich, zwana dyrektywą SATCAB II, ma stworzyć warunki umożliwiające szersze rozpowszechnianie w państwach członkowskich programów telewizyjnych i radiowych pochodzących z innych państw członkowskich.

Druga zaś, zwana dyrektywą DSM, była unijną odpowiedzią na wyzwania związane z rozwojem technologii cyfrowych w obszarze prawa autorskiego. Przepisy wprowadzają m.in. nowe formy dozwolonego użytku utworów, przedmiotów praw pokrewnych i baz danych (eksploracja tekstów i danych, zwielokrotnianie dla zachowania zbiorów dziedzictwa kulturowego) oraz istotnie modyfikują formy już istniejące w unijnym prawie (korzystanie z utworów na potrzeby edukacji zdalnej). "Dyrektywa ta wprowadza także nowe zasady dotyczące wynagradzania twórców i wykonawców, mające zapewnić, aby należne im wynagrodzenie było godziwe" - zapisano w projekcie.

PP
Autor artykułu:
PP
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?