Orange Polska ze spadkiem wpływów. 940 mln zł na inwestycje, 1,1 mln klientów Orange Love

W minionym półroczu Orange Polska zanotował spadek wpływów sprzedażowych o 2,2 proc. do 5,53 mld zł oraz 54 mln zł zysku (wobec 110 mln zł rok wcześniej). Już 1,14 mln klientów telekomu korzysta z oferty konwergentnej Orange Love.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Orange Polska ze spadkiem wpływów. 940 mln zł na inwestycje, 1,1 mln klientów Orange Love

Przychody Orange Polska wyniosły w zeszłym półroczu 5,53 mld zł według standardu MSR 18, a 5,42 mld zł według nowego standardu MSR 15. W tym drugim ujęciu firma miała 66 mln zł straty netto.

Według MSR 15 zysk EBITDA telekomu w minionym półroczu wyniósł 1,38 mld zł, a zysk operacyjny - 106 mln zł. Firma znacząco zwiększyła nakłady inwestycyjne - z 822 mln zł w pierwszej połowie ub.r. do 939 mln zł skorygowanych wydatków w minionym półroczu.

grafika

Prawie 10 mln klientów telefonii komórkowej

Na koniec czerwca br. Orange miał 9,79 mln abonentów telefonii komórkowej (0,7 proc. więcej niż na koniec ub.r.), z których 2,18 mln korzystało też z innych usług firmy (to 11,4 proc. w górę). Liczba użytkowników prepaidowych zmalała przez pół roku o 0,1 proc. do 4,69 mln.

W minionym półroczy średni przychów miesięczny od użytkownika telefonii komórkowe wynosił 21,8 zł, o 2 proc. mniej niż rok wcześniej. W przypadku abonenta zmalał o 11,9 proc. do 29 zł, a w przypadku użytkownika oferty prepaidowej - wzrósł o 17,5 proc. do 12,1 zł.

grafika

2,5 mln klientów stacjonarnego internetu

Wpływy Orange z usług wyłącznie stacjonarnych zmalały w skali roku o 9,9 proc. do 1,27 mld zł. Najbardziej - z 650 do 563 mln zł - spadły przychody z telefonii stacjonarnej.

Wyłącznie z takiej telefonii na koniec czerwca br. korzystało 2,82 mln klientów telekomu, o 7,6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Za to liczba użytkowników internetu stacjonarnego wzrosła w skali roku o 2,8 proc. do 2,506 mln. Już 1,14 mln z nich (9,9 proc. więcej niż w połowie ub.r.) korzystało też z innych ofert Orange.

W ostatnich latach maleją opłaty za usługi stacjonarne w Orange. W przypadku telefonii średni miesięczny przychód od klienta spadł z 39 zł w pierwszej połowie 2016 roku do 36,9 zł w minionym półroczu, a w przypadku internetu - z 60,9 do 56,7 zł.

grafika

1,14 mln klientów Orange Love

Orange Polska podkreśla, że z jego usług konwergentnych, od lutego ub.r. oferowanych pod marką Orange Love, na koniec czerwca korzystało już 1,14 mln klientów, wobec 858 tys. rok wcześniej i 568 tys. w połowie 2016 roku.

Przychody od tych klientów (liczone wg standardu MSR 18) wzrosły z 489 mln zł w pierwszej połowie ub.r. do 663 mln zł w minionym półroczu. Natomiast średni miesięczny przychód od użytkownika zmalał - ze 108,8 do 101,6 zł, co Orange Polska tłumaczy rosnącym nasyceniem jego bazy klienckiej tymi usługami.

grafika

Koszty świadczeń pracowniczych spadły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 10 proc. do 394 mln zł. Spółka ograniczyła o 2,1 proc. do 1,508 mld zł koszty zakupów zewnętrznych, głównie dzięki mniejszych wydatkom marketingowym, pomimo wzrostu kosztów rozliczeń z innymi operatorami o 50 mln zł.

Organiczne przepływy pieniężne Orange Polska w drugim kwartale wyniosły minus 32 mln zł wobec 218 mln zł dodatnich przepływów rok wcześniej. W całym pierwszym półroczu spółka wygenerowała minus 187 mln zł organicznych przepływów wobec minus 36 mln zł przed rokiem.

W okresie kwiecień-czerwiec wydatki grupy na inwestycje wzrosły rok do roku o 33,4 proc., do 583 mln zł. W całej pierwszej połowie roku nakłady inwestycyjne Orange Polska wyniosły 971 mln zł i były o 18,1 proc. wyższe niż przed rokiem. Grupa podtrzymała w prezentacji wynikowej cel skorygowanych nakładów inwestycyjnych w całym 2018 roku w wysokości 2-2,2 mld zł.

- Na nasze wyniki finansowe w 2 kw. 2018 roku wpłynęły głównie trzy czynniki. Po pierwsze, bardzo silny pozytywny wpływ optymalizacji kosztów przełożył się na spadek kosztów pośrednich o 10% w ujęciu rocznym. Po drugie, trend przychodów został z jednej strony wsparty przez dynamiczny wzrost w ofertach konwergentnych, usługach informatycznych i integracyjnych oraz usługach hurtowych, a z drugiej strony niekorzystnie odbił się na nim spadek przychodów ze sprzedaży sprzętu, spowodowany niższą liczbą transakcji sprzedaży. I wreszcie po trzecie, negocjacje w sprawie zbycia nieruchomości trwają dłużej, niż przewidywaliśmy, co wpłynęło zarówno na trend EBITDA jak i generowane przepływy pieniężne - powiedział członek zarządu ds. finansowych Maciej Nowohoński.

- Po pierwszym półroczu, nasze bazowe trendy biznesowe są stabilne i zbieżne z naszymi oczekiwaniami. EBITDA za pierwsze półrocze stanowi nieco ponad połowę planu całorocznego. Potwierdzamy zatem cel całoroczny skorygowanej EBITDA na poziomie ok. 3 mld zł zgodnie z MSR 18 oraz 2,75 mld zł zgodnie z MSSF 15 - dodał Nowohoński.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online