Transformacja technologiczna w Orange zaczęła się już dwa lata temu. Operator stopniowo redukował działanie sieci 3G na częstotliwości 900 MHz. Działania objęły ponad 12 tys. nadajników. Choć w niektórych lokalizacjach 3G będzie utrzymane ze względów sieciowych oraz międzynarodowych, przekłada się to na zaledwie 0,5 proc. stacji.
20 lat sieci 3G
Sieć 3G działała w Orange od listopada 2005, więc była z klientami firmy przez dwie dekady. To pierwsza technologia, która umożliwiła przesyłanie danych z prędkościami już nie kb/s, a Mb/s. Był to ogromny krok naprzód w porównaniu do wcześniejszej generacji 2G, która obsługiwała głównie rozmowy i SMS-y.
"H+" w telefonie oznaczało, że mogliśmy korzystać z usług takich jak wideorozmowy, czy streaming muzyki i wideo. Choć trzeba było niekiedy cierpliwie przeczekać buforowanie. Sieć 3G przyczyniła się też do rozwoju smartfonów i aplikacji mobilnych. Zmieniła sposób, w jaki komunikujemy się, pracujemy i spędzamy czas wolny.

Sieć 3G była mocną rozgrzewką przed odpaleniem technologii LTE. Szczyt transferu danych w sieci Orange 3G przypada na 2017 rok. W ruchu głosowym było to trochę później – w 2020 roku, co jest efektem pandemii i lockdownów.
Technologia LTE, która zastąpiła 3G oferuje znacznie wyższe prędkości transferu danych, które całkowicie zmieniły sposób w jaki korzystamy z internetu i smartfona. Gwarantuje również wyższą jakość połączeń głosowych w technologii VoLTE z możliwością równoległej transmisji danych.
Pozwala na dodatkowe usługi, jak np. połączenia wideo ViLTE (Video over LTE). Zresztą efekty tej technologicznej zmiany widać w sieci gołym okiem. W ostatnich dwóch latach ruch we wspomnianej technologii VoLTE wzrósł o 25 punktów procentowych. Dziś stanowi ponad 85 proc. całego ruchu głosowego w sieci Orange.

Orange zachęca do sprawdzenia, czy telefon i karta SIM, z których korzystają klienci, ich rodziny czy współpracownicy współpracują z siecią LTE. Żeby to zrobić wystarczy wysłać SMS o treści KARTA pod 80233. Osoby, które korzystają z Orange Flex, sprawdzą to za pomocą czatu w aplikacji.
Klienci biznesowi małych i średnich firm mogą wymienić kartę SIM bezpłatnie w dowolnym salonie Orange, a klienci korporacyjni otrzymują karty SIM od opiekunów. W razie potrzeby kartę SIM można wymienić bezpłatnie w dowolnym salonie Orange. Na stronie Orange dostępna jest także lista telefonów z oficjalnym wsparciem do obsługi połączeń VoLTE.
Plus także rezygnuje z 3G
Operator sieci Plus poinformował ostatnio, że rozpoczyna przygotowania do zastąpienia usług telekomunikacyjnych świadczonych w technologii 3G rozwiązaniami opartymi o technologię 4G/LTE.

W zasięgu sieci 5G Plusa znajduje się ponad 26 milionów mieszkańców Polski, a 5G Ultra – blisko 17 milionów osób. Plus inwestuje w rozwój sieci 5G oraz 4G wdrażając rozwiązania, które mają na celu zapewnienie najwyższej jakości usług. Technologia 3G, będąca starszym standardem, jest wciąż używana przez część klientów, jednak w planie jest jej wyłączenie i zastąpienie rozwiązaniami opartymi na działających obecnie 4G/LTE.
Przełączenie technologii 3G na 4G/LTE pozwoli na lepsze wykorzystanie dostępnych częstotliwości, co przełoży się na poprawę jakości usług, przyspieszenie dostępu do internetu w usłudze mobilnej oraz stabilniejsze połączenia głosowe.
W związku z planowanymi zmianami, Plus zachęca klientów – zarówno indywidualnych, jak i biznesowych – do sprawdzenia, czy ich urządzenia obsługują nowsze standardy łączności komórkowej. W przypadku starszych telefonów i kart SIM może być konieczna ich wymiana, aby zapewnić pełną funkcjonalność usług po wyłączeniu 3G. O dalszych krokach, w tym planowanym harmonogramie wyłączania 3G, Plus będzie informował na bieżąco.











