Oto social media, które rządzą w biznesie

Social Media Examiner to jeden z najstarszych serwisów poświęconych zagadnieniom mediów społecznościowych. Co roku publikuje raport dotyczący wykorzystywania social mediów w biznesie. Z bieżącego opracowania dowiesz się, że Facebook ciągle jest najpopularniejszą platformą i przynosi najwięcej korzyści. Co dzieje się za jego plecami?

Artur Roguski
Artur Roguski
Udostępnij artykuł:
Oto social media, które rządzą w biznesie
Foto: unsplash.com

17 edycję badania przeprowadzono na ponad 1400 marketerów. Zapytano ich o największe bolączki, wyzwania związane z mediami społecznościowymi, ale również o skuteczność poszczególnych serwisów, formatów treści, planów na działania organiczne czy adaptacje technologii AI. 

Leady i sprzedaż najważniejsze dla marketerów w social media
Zdobyły odpowiednio 29 i 25 procent odpowiedzi. Zdobycie lojalnych fanów i zwiększenie zasięgu wskazało po 17 procent pytanych. Pozyskanie ruchu na strony WWW otrzymało najmniej wskazań, bo tylko 12 procent. Jednak gdy marketerzy zostali zapytani o największe ich zdaniem benefity z działań w social media, to wskazania były inne:

• Zwiększenie zasięgu 81 proc.
• Pozyskanie ruchu na strony WWW 71 proc.
• Generowanie leadów 62 proc.
• Zdobycie lojalnych fanów 58 proc.
• Poprawa sprzedaży 46 proc.

Jako serwis, który generuje największą sprzedaż najczęściej został wskazany Facebook (28 proc.), a następnie Instagram (20 proc.), LinkedIn (18 proc.), YouTube (15 proc.), TikTok (11 proc.) oraz X z Threads (po 8 proc.).

Warto zauważyć, że w tym zestawieniu brakuje Pinteresta, który notuje ciągłe wzrosty i jest ważnym punktem stycznym na ścieżce zakupowej w social media. Może dziwić wynik w Threads, ponieważ absolutnie nie jest kojarzony ze sprzedażą produktów czy usług.

Jeśli chodzi o generowanie leadów sprzedażowych zdecydowanymi liderami są LinkedIn oraz Facebook (odpowiednio 38 i 37 proc.). Za nimi znajduje się Instagram z 29 procentami.
Marketerzy wskazali Facebooka, Instagram i YouTube’a jako najważniejsze źródła ruchu na ich strony WWW.

Karolina Sobkowiak z agencji Tears of Joy podzieliła się z nami swoimi spostrzeżeniami z polskiego rynku i tego jakie główne KPI stawiają sobie marki działając w social media.

– Głównym KPI, na którym zależy większości firm, jest maksymalizacja zasięgu, czyli unikalnego dotarcia do użytkowników. Z drugiej strony coraz więcej marek zdaje sobie sprawę z wagi budowania społeczności i bezpośredniego kontaktu z nią, stawiając przede wszystkim na zaangażowanie i tworzenie bazy odbiorców. Stałym KPI, który wskazują klienci - często jako dodatkowy, obok budowania świadomości i zaangażowania - jest sprzedaż. Jest ona jednak realizowana głównie poprzez działania płatne – komentuje Karolina Sobkowiak.

9 na 10 marketerów korzysta z Facebooka w B2C
Tuż za Facebookiem jest Instagram (85 proc.) i te dwie platformy zdecydowanie dominują nad innymi (LinkedIn 55 proc., YouTube 53 proc.). Znowu możemy sobie zadać pytanie gdzie plasowałby się Pinterest gdyby został uwzględniony w raporcie. 

Zaskoczenia nie ma w działaniach B2B, gdzie 87 procent wskazań otrzymał LinkedIn wyprzedzając Facebook oraz Instagrama (76 i 71 proc.). 

A zwycięzcą zostaje…
Facebook, którego 37 procent badanych marketerów wskazało jako najważniejszy serwis w ich działaniach. Na drugim miejscu znalazł się LinkedIn (29 proc.), a na trzecim Instagram z 24 procentami. 

Jeśli przeanalizujemy wyniki za ostatnie 5 lat widzimy wyraźny trend spadkowy Facebooka (z 59 do 37 proc.) i wzrostowy LinkedIn (z 14 do 29 proc.). Pozostałem serwisy notują względnie stałe wyniki na przestrzeni tego okresu. 

– W Polsce aktualnie najczęściej wybieranymi platformami przez marki są Instagram i Facebook, przy czym jako strategicznie ważniejszy wskazywany jest ten pierwszy - komentuje Karolina Sobkowiak, Head of Content and Influencer Marketing w agencji Tears of Joy. – Facebook nadal jest traktowany jako bardzo ważny kanał, ale nie jest najskuteczniejszym sposobem dotarcia do wszystkich grup, zwłaszcza tych najmłodszych. Coraz więcej marek zauważa też potencjał TikToka i jest on często wskazywany przez firmy jako istotny - dodaje.

TikTok, X i Threads w jednym domku spali
A tym domkiem są niskie wskazania na te trzy platformy przez marketerów w niemal wszystkich pytaniach. W przypadku TikToka oraz X na wyniki mogę też wpływać kwestie poza marketingowe (jeden serwis jest chiński, drugi w rękach kontrowersyjnego Elona Muska). Threads swój wynik zawdzięcza niskiej świadomości marketerów, mało przydatnymi biznesowo funkcjami oraz niezbyt wysokiemu zaangażowaniu użytkowników. 

Problem jest w tym, że sami marketerzy zapytani, o których serwisach chcieliby się więcej dowiedzieć również wskazują wyżej wymienioną trójcę na szarym końcu. To też sygnał, że intensywne działania w social media marketerzy są w stanie (lub widzą sens) prowadzić na maksymalnie 3-4 platformach.

Czy marketerzy w Polsce koncentrują się wyłącznie na topowych serwisach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram, a może próbują szukać nieoczywistych rozwiązań? 
– W Polsce marki coraz częściej decydują się na wyjście poza topowe platformy społecznościowe, dobierając je w zależności od branży i grupy docelowej – zauważa Karolina Sobkowiak, Tears of Joy. – Marki z kategorii takich jak beauty, fashion czy home decor bardzo często wybierają Pinterest, z sektora B2B - LinkedIn, a branża gamingowa oraz marki kierujące komunikację do tej grupy konsumentów - Twitcha czy Discorda. Platformy te często traktowane są jednak jako dodatek lub wykorzystywane przy konkretnych aktywacjach w ramach komunikacji - dodaje Sobkowiak. 

Z których treści marketerzy w social media korzystają najczęściej?
88 procent z nich tworzy treści wizualne (grafiki, zdjęcia) i pisane (wpisy na blogu, opisy produktów). Nieco mniej, bo 81 procent wskazuje na treści wideo. Patrząc na dynamiczny rozwój narzędzi wspieranych AI takich jak Veo 3 od Google należy się spodziewać, że w następnych raportach ten wynik treści wideo będzie rósł. Zwłaszcza, że 46 procent badanych stwierdziło, że to właśnie treści w tym formacie są dla nich najważniejsze. Na drugim miejscu są treści pisane, ale tutaj też należy się zastanowić jak w następnych edycjach badania będzie się kształtował ich wynik patrząc na wręcz rewolucję w pozycjonowaniu i wyszukiwaniu.

Blisko połowa marketerów korzysta z generatywnej AI codziennie
A dokładnie 45 procent, co trzeba przyznać jest wysokim wynikiem. 24 procent korzysta przynajmniej raz w tygodniu. Maruderów, którzy w ogóle nie korzystają z dobrodziejstw sztucznej inteligencji jest raptem 11 procent. 

Warto jeszcze się przyjrzeć w jakim celu AI jest wykorzystywane wśród marketerów zajmujących się social media:
70 proc. – tworzenie treści
67 proc. – tworzenie nowych pomysłów
66 proc. – rozwój istniejących pomysłów
66 proc. – automatyzacja powtarzalnych zadań
63 proc. – analiza danych
62 proc. – pomoc przy wyszukiwaniu
52 proc. – podsumowania kompleksowych danych
39 proc. – asysta w podejmowaniu decyzji

Powyższe wyniki wskazują, że wykorzystanie AI w social media już teraz jest bardzo szerokie, a należy się spodziewać jego wzrostu. Już teraz nie możemy się doczekać raportu za 2026 rok, aby sprawdzić, które z trendów się utrzymają, które platformy będą na topie, a może coś nas kompletnie zaskoczy. Na przykład Pinterest, Twitch lub Discord, czyli serwisy całkowicie pominięte przez Social Media Examinera.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów