250 tys. zł kary dla P4 za niezgłoszenie naruszenia danych

Urząd Ochrony Danych Osobowych nałożył na P4, operatora sieci Play, karę pieniężną w wysokości 250 tys. zł za niezawiadomienie organu nadzorczego o naruszeniu danych osobowych w terminie 24 godzin od wykrycia oraz braku niezwłocznego powiadomienia o naruszeniu danych osobowych abonenta, którego to naruszenie dotyczyło.

km
km
Udostępnij artykuł:

Jak informuje UODO, w lutym 2022 r. wpłynęła do niego informacja przekazana pocztą elektroniczną przez osobę trzecią, wskazująca, że jest ona nieuprawnionym odbiorcą zestawu dokumentów dotyczących zawarcia umowy telekomunikacyjnej. W związku z tym urząd zwrócił się do P4 o udzielenie informacji na temat naruszenia danych osobowych polegającego na umożliwieniu nieuprawnionej osobie trzeciej wglądu do wskazanych dokumentów oraz o przedstawienie oceny pod kątem obowiązku zgłoszenia naruszenia organowi nadzorczemu oraz zawiadomienia osoby, której dane dotyczą.

W marcu 2022 r. operator udzielił odpowiedzi, z której wynikało, że oprócz danych niezbędnych do zawarcia umowy, klient wskazał do kontaktu również numer telefonu oraz adres e-mail. Podczas procesu zawarcia umowy została wygenerowana wiadomość e-mail zawierająca kopię umowy wraz z załącznikami, a następnie została ona wysłana na adres wskazany przez klienta.

Spółka oświadczyła też, że sam klient wrócił do punktu obsługi sprzedaży Play z informacją, iż adres e-mail wskazany w umowie jest błędny i poprosił o jego usunięcie.

"W ocenie spółki nie było podstaw do traktowania przedmiotowego zdarzenia jako naruszenia danych osobowych, dlatego nie zgłosiła ona ww. naruszenia do UODO oraz nie powiadomiła o nim klienta (abonenta)." - czytamy w komunikacie UODO.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/klauzula-inflacyjna-podwyzka-orange-t-mobile-play-kontrola-uokik,7169738319509633a ##

Po otrzymaniu przez P4 zawiadomienia od UODO o wszczęciu postępowania administracyjnego, w kwietniu 2022 r. spółka przesłała do organu nadzorczego zgłoszenie naruszenia danych osobowych wraz z treścią listownego powiadomienia abonenta o naruszeniu ochrony jego danych osobowych.

Tymczasem jak podkreśla regulator, zgodnie z przepisami Prawa telekomunikacyjnego dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych zawiadamia UODO o naruszeniu ochrony danych osobowych nie później niż 24 godziny po wykryciu takiego naruszenia. Ponadto w przypadku gdy naruszenie ochrony danych osobowych może mieć niekorzystny wpływ na prawa abonenta lub użytkownika końcowego będącego osobą fizyczną, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych niezwłocznie zawiadamia o takim naruszeniu również abonenta lub użytkownika końcowego (powiadomienie to następuje bez zbędnej zwłoki po wykryciu naruszenia ochrony danych osobowych).

UODO zaznacza, że zarówno w  przypadku obowiązku zawiadomienia organu nadzorczego, jak i obowiązku powiadomienia abonenta ważny jest moment wykrycia naruszenia. Tutaj P4 uzyskał dwukrotnie informacje, które by na to pozwoliły: najpierw gdy sam klient zwrócił się do niego z informacją o błędnym adresie e-mail i prośbą o jego usunięcie, a po raz drugi gdy odebrał pismo od UODO wzywające do złożenia wyjaśnień.

W ocenie UODO już uzyskanie pierwszej z ww. informacji było wystarczające do wykrycia naruszenia ochrony danych osobowych. Tymczasem spółka zawiadomiła organ nadzorczy oraz abonenta o naruszeniu dopiero po wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie i po dokonaniu wglądu w akta sprawy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/mlodzi-polacy-uwazaja-wyciek-danych-osobowych-za-najwieksze-zagrozenie,7169750718391937a ##

"W przedmiotowej sprawie doszło do naruszenia ochrony danych osobowych polegającego na udostępnieniu osobie trzeciej przez spółkę poprzez wiadomość e-mail danych abonenta zawartych w umowie. Ponadto naruszenie to może wywrzeć niekorzystny wpływ na prawa abonenta, w szczególności może skutkować nieuprawnionym posługiwaniem się danymi osobowymi, szkodą majątkową, czy naruszeniem dóbr osobistych. Administrator nie tylko nie zawiadomił UODO o naruszeniu ochrony danych osobowych w terminie wynikającym z przepisów prawa, ale nie spełnił również bez zbędnej zwłoki obowiązku powiadomienia klienta o naruszeniu. To szczególnie ważne, aby umożliwić abonamentowi lub użytkownikowi końcowemu podjęcie niezbędnych działań zapobiegawczych w celu ochrony praw lub wolności przed negatywnymi skutkami naruszenia." - informuje UODO.

Urząd odnotował także, że powyższa sprawa nie jest pierwszą tego typu w dotychczasowej działalności P4, co miało wpływ na wymierzoną karę pieniężną. W czerwcu 2021 r. UODO nałożył na P4 karę w wysokości 100 tys. zł w związku z nieterminowym zgłoszeniem pięciu przypadków naruszeń danych osobowych.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/jak-odbierac-play-now-cena-pakiety-podwyzka,7169741157283969a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"