InPost z wolniejszym wzrostem w Polsce, będzie dwucyfrowa podwyżka na Allegro

W pierwszym kwartale br. InPost osiągnął wzrost przychodów o 94,4 proc. do 1,5 mld euro (a bez uwzględnienia kupna Mondial Relay o 19 proc.) i spadek zysku netto z 93,8 do 68,8 mln euro. W Polsce zanotował niższy wzrost obrotów niż w ostatnich dwóch latach, na koniec marca miał 17 357 Paczkomatów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
InPost z wolniejszym wzrostem w Polsce, będzie dwucyfrowa podwyżka na Allegro
Paczkomat firmy Inpost

W sprawozdaniu za zeszły kwartał InPost zaksięgował 600,9 mln euro przychodów i 77,1 mln euro skorygowanego zysku EBITDA francuskiego operatora Mondial Relay, kupionego w połowie ub.r.

InPost z niższą marżą w Polsce, rośnie także poza Allegro

Największym rynkiem dla InPostu pozostaje Polska. W minionym kwartale firma zanotowała tu dużo niższe wzrosty wyników niż średnio w ostatnich dwóch latach: przychody poszły w górę o 17 proc. do 911,6 mln euro (średnia dwuletnia to 49 proc.), a skorygowany zysk EBITDA - o 8 proc. do 376,6 mln euro (średnia dwuletnia to 61 proc.). Natomiast marża operacyjna zmalała z 44,8 do 41,3 proc.

Firma od stycznia do marca br. dostarczyła w Polsce 112,1 mln przesyłek, o 16 proc. więcej niż przed rokiem. W prezentacji podkreśliła, że wolumen przesyłek spoza Allegro były wyższy niż tych z Allegro, a jej łączny wzrost był wyższy od dynamiki całego polskiego rynku e-commerce, która wyniosła 15 proc.

grafika

InPost ma już 21,6 tys. Paczkomatów

Na koniec marca InPost miał w Polsce 17 357 Paczkomatów, o 6 proc. więcej niż na koniec ub.r. Firma podała, że przez kwartał uruchomiła 912 nowych maszyn z prawie 170 tys. skrytek na paczki, ponad dwa razy więcej niż wszyscy konkurenci. W każdym Paczkomacie jest średnio 148 skrytek.

InPost w ciągu trzech miesięcy pozyskał w Polsce do współpracy 2 tys. sprzedawców, obecnie obsługuje 40 tys. takich podmiotów.

W Wielkiej Brytanii liczba automatów paczkowych InPostu zwiększyła się przez kwartał o 433 do 3 582 (to 14 proc. w górę). Kwartalne wpływy firmy na rynku brytyjskim i włoskim zwiększyły się rok do roku z 11,1 do 29,6 mln euro, a skorygowana strata EBITDA pogłębiła się z 17,9 do 44,6 mln euro.

Firma podkreśliła, że w Wielkiej Brytanii jej obroty urosły przy spadku tamtejszego rynku e-commerce o 23 proc., a we Francji - przy spadku o 16 proc. W tym drugim kraju na koniec marca miała 651 automatów paczkowych, ponad dwukrotnie więcej niż na koniec ub.r.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/akcje-allegro-inpost-ostro-w-dol-rafal-brzoska-zalamanie-polski-e-commerce,7169871041276033a ##

Nakłady inwestycyjne w zeszłym kwartale sięgnęły 308 mln euro, wobec 158,6 mln euro przed rokiem.

Bez uwzględnienia przejęcia Mondial Relay skorygowany zysk EBITDA InPostu minimalnie zmalał - z 332,2 do 332 mln euro, natomiast marża operacyjna zmniejszyła się z 41,9 do 35,3 proc.

Natomiast Mondial Relay w pierwszym kwartale podwyższył nie tylko przychody i zysk EBITDA InPostu, lecz także wskaźnik zadłużenia netto do zysku EBITDA z 12 miesięcy (z 2- do 3,3-krotnośc

grafika

Koszty ponad 100 proc. w górę

Wydatki operacyjne InPostu zwiększyły się mocniej od przychodów - z 648,6 mln do 1,345 mld euro, czyli o 107,4 proc. Kwotowo zdecydowanie najbardziej poszły w górę koszty usług obcych - z 372,4 do 686,2 mln euro.

Nakłady na amortyzację i utratę wartości wzrosły ze 118,7 do 206,5 mln euro, a na wynagrodzenia - ze 114,7 do 151,8 mln euro.

Zysk operacyjny zwiększył się ze 144,5 do 196,8 mln euro, a przy spadku wpływów finansowych z 11,9 do 1,9 mln euro i wzroście kosztów finansowych z 20 do 84,3 mln euro zysk netto spadł z 93,8 do 68,8 mln euro.

grafika

W listopadzie InPost podwyższy cennik dla Allegro

Prezes InPostu Rafał Brzoska w środę podczas telekonferencji z dziennikarzami zapowiedział, że firma z początkiem listopada br. wprowadzi dwucyfrową podwyżkę cen usług dla Allegro.

- Umowa z Allegro została wynegocjowana 2 lata temu, jest umową siedmioletnią, która zakłada od listopada 2022 roku indeksację cen co roku, w tym samym czasie, czyli na początku listopada, w oparciu o dwa wskaźniki: inflacyjny oraz wzrostu kosztów wynagrodzeń - wyjaśnił.

- Podwyżka nastąpi w listopadzie, zgodnie z formułą, która była wynegocjowana dwa lata temu. Przypomnę, że przez dwa lata, również jako element tego 7-letniego kontraktu, Allegro, mimo że cała reszta rynku miała wzrost cen, unikało tej podwyżki. W listopadzie nastąpi dwucyfrowa, patrząc na obecne poziomy inflacji, podwyżka dla naszego głównego partnera - opisał. W 2021 roku przychody od Allegro stanowiły 46 proc. przychodów InPostu w Polsce.

Z początkiem kwietnia i maja br. InPost dwukrotnie podniósł ceny dostaw do Paczkomatów i przez kurierów, podwyżka dotyczyła zarówno klientów indywidualnych, jak i biznesowych.

- Na dzisiaj nie planujemy kolejnych podwyżek przy obecnej cenie ropy naftowej. Gdybyśmy widzieli jakiś tragiczny scenariusz, który prognozuje JP Morgan, czyli ropę na poziomie 180-190 USD za baryłkę, to rzeczywiście w tym momencie będziemy musieli się na tym zastanowić - powiedział szef InPostu.

W ocenie wiceprezesa InPostu Adama Aleksandrowicza efekt zwyżki cen usług będzie widoczny w postaci poprawy marży EBITDA w IV kwartale br.

- Proszę pamiętać, że te podwyżki, które miały miejsce, dotyczą tylko części klientów i to relatywnie niewielkiej bazy. W związku z tym, że Allegro i inne platformy, czy więksi merchanci rządzą się innymi prawami, jeśli chodzi o uregulowania umowy dotyczące momentu i skali podwyżki - zaznaczył.

- Tak jak prezes wspomniał, skala podwyżek w stosunku do niektórych dużych klientów może być paradoksalnie dużo wyższa niż podwyżki, które miały miejsce do tej pory, jeśli chodzi o klientów małych, średnich lub niezakontraktowanych. Natomiast moment tej podwyżki jest uregulowany umową. Dlatego te podwyżki będą sukcesywnie wchodziły w życie w czasie tego roku i na początku przyszłego. W związku z tym efektywny wpływ na ceny będzie widoczny pod koniec roku, w czwartym kwartale - zapowiedział Aleksandrowicz.

Brzoska: drożejące paliwo na niekorzyść dostaw kurierskich

Według Rafała Brzoski wzrost kosztów paliwa, skłoni klientów do korzystania w większym stopniu z paczkomatów.

- Strategicznie uważamy, że online będzie rósł. Mamy w tym roku do czynienia ze spowolnieniem I, II i III kwartał możemy widzieć na większości światowych rynków spadek tempa lub spadek nominalny rynku e-commerce. Widać to już w zmienionych prognozach wielu spółek zagranicznych e-commersowych takich jak Amazon - stwierdził.

- Oczywiście jest to kwestia presji inflacyjnej. Ale większości z nich mówi swoich raportach o wzroście kosztów logistycznych w związku ze wzrostem cen ropy. Jeśli popatrzymy w jakim kierunku UE będzie szła i embargo na rosyjską ropę będzie postępowało - dodał. - Niestety ceny paliw będą rosły, to oznacza, że dla większości e-commersów koszt logistyki będzie kluczowym driverem pogorszenia zyskowności lub wręcz spowolnienia tempa wzrostu - prognozuje.

- InPost będąc operatorem na 9 rynkach europejskich ma gigantyczną szansę i to jest nasze przekonanie, w najbliższych dwóch, trzech latach, taką widzimy możliwość rozwoju, aby zwiększyć znacząco swoją ekspozycję na onlinie. Możemy zostać kluczowym partnerem dla większości z nich. Bo wszyscy, którzy promowali dostawy kurierskie do drzwi, będą w przyspieszonym tempie odwracać ten trend i zachęcać klientów do korzystania z punktów odbioru i paczkomatów - opisał Rafał Brzoska. - Pierwszy kwartał to pokazuje, że coraz więcej klientów zagranicznych przyspiesza integrację z InPostem, żeby jak najszybciej ograniczać koszty dostaw kurierskich - dodał.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele