Aunt Jemima (Ciocia Jemima) to marka produktów śniadaniowych, takich jak mieszanki do naleśników, ciast i babeczek oraz syropy. Firma zadebiutowała w 1889 r. Wszystkie produkty opatrzone są wizerunkiem Afroamerykanki. Początkowo była to typowa mammy, czyli czarna służąca z turbanem na głowie i w sukience z białym kołnierzykiem.
Logo marki przeszło metamorfozę w 100-lecie istnienia. W 1989 r. z głowy kobiety zdjęto chustę. Od tej pory ma ona naturalną fryzurę i kolczyki z pereł, dzięki czemu wizerunek ma znaczniej mniej konotacji rasowych. W reklamach Ciocia Jemima była przedstawiana jako "szczęśliwa niewolnica".
W związku z trwającymi od kilku tygodni protestami antyrasistowskimi w Stanach Zjednoczonych po śmierci Afroamerykanina George'a Floyda w trakcie interwencji policyjnej, marka Aut Jemima spotkała się z ostrą krytyką w mediach społecznościowych, a nawet nawoływaniem przez klientów do bojkotu. Producent postanowił więc zmienić nazwę i logo śniadaniowej marki podaje Reuters.

PepsiCo przeznaczy 400 mln dolarów dla czarnych społeczności
- Uznaliśmy, że pochodzenie Cioci Jemimy opiera się na stereotypie rasowym. Dążąc do równości rasowej poprzez szereg inicjatyw, musimy również uważnie przyjrzeć się naszym markom i upewnić się, że odzwierciedlają one nasze wartości i spełniają oczekiwania klientów - powiedziała w środę Kristin Kroepfl, wiceprezes i dyrektor ds. marketingu Quaker Foods, która jest spółką zależną od PepsiCo.
Jak zapowiedziała firma, opakowania bez wizerunku Afroamerykanki pojawią się na rynku w czwartym kwartale br. Quaker nie zaprezentował nowej nazwy ani loga.
PepsiCo ogłosiło również, że w ciągu najbliższych pięciu lat podejmie szereg inicjatyw o wartości ponad 400 milionów dolarów, aby wesprzeć czarne społeczności i zwiększyć reprezentację czarnych w koncernie.

Również Mars Inc. oświadczył w środę, że rozważa zmianę w opakowaniu ryżu Uncle Bens, na którym przedstawiony jest wizerunek starszego Afroamerykanina. Jak podała agencji Reuters rzeczniczka firmy, "Mars ma obowiązek zająć stanowisko w walce z uprzedzeniami rasowymi i niesprawiedliwościami, a jednym ze sposobów, w jaki może to zrobić, jest ewolucja marki Uncle Bens, w tym jej wizualnej tożsamości”. Firma dodała, że jest na etapie "oceniania różnych możliwości" i nie zna jeszcze terminu ani rodzaju wprowadzanych zmian.











