Phishing to telefony oraz wiadomości od nieuczciwych osób. Oszuści starają się uzyskać dane, podając się za kogoś, kim w rzeczywistości nie są. Może to być np. operator płatności, firma kurierska, sklep internetowy, instytucja rządowa lub osoba zainteresowana kupnem dopiero co wystawionego na sprzedaż przedmiotu. Coraz częściej oszuści działają w profesjonalny i bardzo zorganizowany sposób.
W trakcie rozmowy lub poprzez wiadomość rozmówca jest nakłaniany do kliknięcia w link, kod QR lub do wypełniania formularza. Strona internetowa będzie łudząco przypominać stronę dobrze znanej platformy handlowej lub banku.
Przykłady zachowań phishingowych:● Otrzymałeś link / kod QR / SMS do „odbioru wpłaty” za sprzedaż. ● Ktoś prosi Cię o podanie twoich danych – numer konta bankowego, PESEL, numer telefonu czy adres mailowy.● Dzwoni do Ciebie pracownik podający się za sklep internetowy / bank i prosi o wykonanie przelewu / kliknięcie linku lub kodu QR.● Kupujący lub sprzedający prosi Cię o podanie adresu e-mail, aby wysłać stronę do płatności.● Dostajesz informację, że Twoje konto / ogłoszenie zostało zablokowane i musisz wykonać przelew lub podać swoje dane.

Jak kupować i sprzedawać bezpiecznie w sieci?● Nie otwieraj podejrzanych linków oraz nie podawaj swoich danych obcym użytkownikom sieci – każdy z powyższych przykładów jest próbą oszustwa. ● Kupując i sprzedając na platformach handlowych takich jak OLX należy pamiętać, że każda transakcja z Przesyłką OLX odbywa się na Twoim koncie OLX – nie ma konieczności klikania w zewnętrzne linki, czy też potwierdzania danych lub „odbioru wpłaty”. Każde zamówienie z Przesyłką OLX będzie widoczna na koncie w zakładce „Twoje konto → Twoje przesyłki → Sprzedajesz / Kupujesz”.● Gdy dzwoni do Ciebie np. pracownik banku i nakłania Cię do podania danych osobowych, rozłącz się. Poszukaj w internecie oficjalnej strony banku, skontaktuj się i zweryfikuj sytuację.
Co, gdy podasz dane na fałszywej stronie?Gdy te dane dotyczyły logowania do banku lub karty bankowej, trzeba jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem, opisać sytuację i poprosić o zablokowanie środków na koncie oraz karty. Ważnym elementem zabezpieczenia przed utratą pieniędzy będzie również zmiana danych do logowania oraz zgłoszenie sprawy na policję.











