Pieniądze mogą pokonać raka!

Rusza kolejna odsłona wyjątkowej kampanii prowadzonej przez Alivię – Fundację Onkologiczną Osób Młodych we współpracy z DDB Warszawa i Platige Image. Kampania przełamuje schematy w mówieniu o chorobie nowotworowej.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

„Poprzez tę kampanię staramy się pokazać, z czym mierzy się większość pacjentów onkologicznych. Głównym problemem są skromne środki finansowe, co przekłada się m.in. na utrudniony dostęp do świadczeń medycznych. Leczenie refundowane przez NFZ jest niewystarczające – pacjenci zmagają się z długimi terminami realizacji danych usług, lub potrzebują terapii, które w ramach obowiązującego systemu nie podlegają refundacji. Dlatego też muszą zorganizować finansowanie we własnym zakresie, co w większości przypadków jest wielkim wyzwaniem. Dlatego wzywamy wszystkich do pomocy! Przekazując niewielkie kwoty –  a w tym wypadku 1 proc. podatku, który i tak byłby zaanektowany przez urzędy skarbowe - możemy przyczynić się do poprawy warunków życia wielu chorych na nowotwory” – mówi Bartosz Poliński, prezes fundacji Alivia. Pomysł nawiązuje do archetypicznej walki dobra ze złem - przedstawia spektakularną walkę symbolicznych postaci: raka i Świnki-skarbonki zasilanej złotówkami. Świnka to symbol prowadzonego przez Alivię programu Skarbonka, który pomaga chorym na raka pokryć nierefundowane koszty leczenia. Widz w tej walce może być jednym z tych, dzięki którym możliwe jest zwycięstwo – wystarczy, że przekaże 1% podatku. Spot reklamowy przypomina trailer z gry komputerowej i w emocjonujący sposób pokazuje, że pieniądze mogą pomóc pokonać raka. Można go obejrzeć na kanale fundacji Alivia na platformie YouTube:

Projekt jest efektem kilkumiesięcznej pracy pro bono zespołów kilku agencji – przede wszystkim DDB i Platige Image. W planowanie mediów zaangażowane jest dom mediowy Equinox.

O KAMPANI

Inaczej o raku. Podstawą kampanii jest półtoraminutowy film zrealizowany przez najlepsze studio animacji i postprodukcji w Polsce - Platige Image. W tytanicznej walce z potężną postacią raka mierzy się świnka – skarbonka, symbolizująca pieniądze. Animacja oddaje prosty przekaz, na którym opiera się filozofia działania Fundacji Alivia oraz opracowana przed DDB Warszawa strategia: „Pieniądze mogą pokonać raka”. Świnka wygrywa symboliczną walkę – tak jak codziennie tysiące ludzi, dzięki często drogiemu leczeniu, prywatnie finansowanej diagnostyce mogą wygrać swoją walkę z rakiem. Celem kampanii jest pokazanie bardzo wprost tego mechanizmu i wsparcie Fundacji w pozyskiwaniu środków na walkę z chorobą jej podopiecznych.

Koncept strategiczny. „Wiele osób myśli, że rak to już koniec. Wyrok. W kampanii „Pieniądze mogą pokonać raka” chcemy powiedzieć, że to nie jest łatwa walka, ale często można ją wygrać! Rzeczywistość jest brutalna. Taka też jest nasza kampania, jednak jednocześnie jej przekaz jest bardzo pozytywny: zagrzewa do walki i daje nadzieję na zwycięstwo! Nie chcemy słodzić, wzbudzać litości czy wyciskać łez. Chcemy zachęcić do działania” - mówi Aleksandra Jurkiewicz, Strategy Director DDB Warszawa.

„Pieniądze są naszym najważniejszym orężem, ponieważ NFZ nie finansuje części najnowszych lub eksperymentalnych metod leczenia - dlatego wielu chorych nie może z nich skorzystać. O jakich kwotach mówimy? Leczenie jednej osoby czasem oznacza jednorazowy wydatek kilkuset tysięcy złotych, a czasem trwa latami i może kosztować od kilku do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Kwoty te przekraczają możliwości finansowe praktycznie każdego z nas. Dlatego właśnie potrzebne jest dodatkowe wsparcie finansowe i to naprawdę dla wielu ludzi. Jedną z jego form może być przekazanie 1% podatku. Wystarczy w PIT wpisać KRS Alivii: 0000358654” – mówi Agata Polińska z Fundacji Alivia.

Pomóż pokonać raka. O tym, jak prawdziwe jest hasło kampanii przekonał się Pan Marek, 41-latek, który dzięki finansowaniu przez Alivię kosztów związanych z eksperymentalnym leczeniem w USA, został całkowicie  wyleczony z nieuleczalnego w Polsce stadium zaawansowania szpiczaka. Wielu podopiecznych fundacji, dzięki hojności  ludzi dobrej woli i pomocy przekazanej w formie 1% podatku - żyje dłużej i w lepszym zdrowiu.

„W ramach Programu Skarbonka pomogliśmy 40 chorym na raka pokryć wydatki związane z leczeniem, których nie refunduje NFZ. W 2013 roku przekazaliśmy potrzebującym 209 910,00 zł na ratowanie ich życia i zdrowia. Obecnie, pod koniec 1 kwartału 2014 roku suma ta wzrosła już do 320 888 zł.

Koncept kreatywny. „Nie bez powodu powszechnie mówi się o "walce z rakiem". Rak to choroba, w przypadku której mówienie o "leczeniu" jest eufemizmem. Dlatego w naszej kampanii świnka skarbonka, symbolizująca pieniądze potrzebne na leczenie, toczy trudną i wyczerpującą walkę z symbolicznym rakiem” – mówi team kreatywny z DDB Warszawa. „Wykorzystaliśmy powszechną metaforę i zmieniliśmy o 180 stopni ton komunikacji kampanii społecznej. Uważamy, że tylko w taki sposób ta kampania ma sens, bo tylko wtedy wybije się spośród natłoku innych kampanii społecznych”  - dodają autorzy kampanii.

Film i produkcja. Reżyserem filmu stworzonego przez Platige Image jest Damian Nenow, autor m.in. nagradzanego na międzynarodowych konkursach i będącego jednym z 10 filmów, które w 2012 roku ubiegały się o nominację do Oscarów, krótkometrażowego filmu animowanego „Paths of Hate”.

„To projekt wyjątkowy pod każdym względem. Wydawałoby się, że w codziennym, komercyjnym amoku pracy coś takiego nie zrobi na nikim wrażenia. Przeciwnie! Ten zdecydowanie trudny i napięty czasowo projekt przyciągnął zespół absolutnie najlepszych specjalistów w Platige Image. To ponad dziesięć osób pracujących przez dwa miesiące. Kochamy takie projekty! Także z czysto realizacyjnego punktu widzenia. Możemy użyć całego dostępnego arsenału środków zarówno narracyjnych jak i wizualnych, jakie daje nam animacja 3D. Począwszy od projektów plastycznych, po finalną postprodukcję” - mówi Damian Nenow – „To także duże wyzwanie techniczne. Animacja dynamicznego pojedynku to skomplikowane choreografie walki, dziesiątki symulacji fizycznych, tysiące rozbitych kafelków, ścian i stropów. Do tego masa efektów atmosferycznych  i świetlnych. Wyzwaniem było zsynchronizować powstawanie tych elementów w bardzo krótkim czasie” – dodaje.

Media. Kampania będzie obecna w formie spotu w grupie mediów, która zapewni jak najpełniejsze wykorzystanie potencjału wyjątkowej animacji. 25 marca 1,5-minutowa wersja spotu pojawił się na platformie YouTube. Fundacja będzie zabiegać o obecność w telewizji (głównie kanały tematyczne – media5, atmedia, oraz główne stacje TVN) a także w sieciach na wielkoformatowych ekranach LED w centrum Warszawy i Krakowa, gdzie spot jest wyświetlany w okresie od 1 marca do 30 kwietnia w wersji skróconej i pełnej. W marcu i kwietniu pojawią się ogłoszenia w prasie ogólnopolskiej (GW, Gazeta Prawna, Super Ekspres i inne), , tygodnikach opinii (Polityka, Forum), a także prasie branżowej i tematycznej. Kampania do końca kwietnia jest propagowana również przez największe portale horyzontalne (wp.pl, Interia.pl, o2.pl). W planowanie mediów zaangażowane jest pro bono dom mediowy Equinox.

SZERSZY KONTEKST: POTRZEBNE SĄ PIENIĄDZE BO…

Rak nie czeka w kolejce. Na nowotwór może zachorować każdy. Coraz więcej ludzi żyje z rakiem. Alivia chce przekonać, że taka diagnoza nie powinna powodować załamywania rąk ani poczucia bezradności. Żeby wygrać, trzeba samemu szukać informacji, pytać, konsultować u kilku lekarzy, inwestować prywatne środki w diagnostykę wykonaną na czas, czasem szukać pomocy zagranicą, sprawdzać zaproponowane rozwiązania, a czasem nawet wybrać inną drogę leczenia niż oferowana przez polski system opieki zdrowotnej.

Według informacji Krajowej Bazy Danych Nowotworowych, w Polsce średnio 43 proc. pacjentów zapadających na choroby nowotworowe przeżywa 5 lat. To jeden z niższych wskaźników w Europie, gdzie dąży się do osiągnięcia skuteczności leczenia na poziomie 70 proc. – „Musimy sobie uświadomić, że każdy procent to tysiące chorych. Rocznie w Polsce mamy do czynienia z ok. 150 tys. nowych zachorowań. Po okresie 5 lat od diagnozy przeżyje ok. 65 tys. osób. Gdyby skuteczność leczenie wzrosła do 70 proc. życiem mogłoby się cieszyć 40 tys. chorych. To więcej niż wszyscy mieszkańcy Giżycka!” – tłumaczy Bartosz Poliński.

Założyciele fundacji przeszli tę drogę i wiedzą, że nie jest łatwa – wymaga siły, determinacji, samozaparcia i wsparcia. Dlatego wpisanie w rozliczenie PIT nr KRS 0000358654 to pomoc na wagę życia!

FUNDACJA ALIVIA

Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych powstała w kwietniu 2010 roku. Założycielem jest Bartosz Poliński – starszy brat Agaty, u której 3 lata wcześniej, w 28 roku życia, został zdiagnozowany zaawansowany rak. Rodzeństwo namówiło do współpracy innych.

Fundacja propaguje pro-aktywną postawę wobec choroby nowotworowej i przejęcie inicjatywy w jej leczeniu: zdobywanie przez chorych i bliskich jak największej ilości danych na temat danego przypadku, podejmowania decyzji dotyczących leczenia wspólnie z lekarzem. Fundacja prowadzi również inne działania. W krytycznych sytuacjach pomaga organizować środki finansowe na świadczenia medyczne dla chorych, które nie są finansowane przez NFZ. Zbiórkę funduszy umożliwia prowadzony przez fundację Program Skarbonka. Do tej pory w ramach tego programu chorym przekazano ponad 320 000 PLN - historię każdego pacjenta można poznać na stronie internetowej Fundacji - www.alivia.org.pl.

METRYCZKA SPOTU:

Hasło kampanii:  Pieniądze mogą pokonać raka

Klient: Alivia - Fundacja Onkologiczna Osób Młodych

Agencja: DDB Warszawa

Branża: Reklamowa

Typ kampanii: Kampania społeczna

Termin: 20 marca – 30 kwietnia

Dom mediowy: Equinox,

Dom produkcyjny: Platige Image

Manager projektu: Katarzyna Seyfried

Strategia: Aleksandra Jurkiewicz, dyrektor strategii DDB

Art director: Maciej Twardowski

Copywriter: Michał Desowski

Account: Magdalena Różycka

Scenariusz: Maciej Twardowski i Michał Desowski

Reżyseria: Damian Nenow

Zdjęcia: -

Montaż: -

Prowadzący 3d: Kamil Pohl

Koncepty postaci (raka i świnki): Jakub Jabłoński

Kontakt dla mediów:

Emilia Szczepańczyk 0-690-960-496 e.szczepanczyk@btsc.pl

Agata Polińska 0-505-085-131 agata.polinska@alivia.org.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów