Piłkarska Ekstraklasa: 250 mln zł od Canal+ i TVP, 13 mln zł od sponsorów, 7,4 mln zł zysku netto

W zeszłym roku finansowy spółka zarządzająca piłkarską PKO BP Ekstraklasą osiągnęła wzrost skonsolidowanych przychodów o 15,1 proc. do 270,54 mln zł oraz zysku netto z 7,12 do 7,44 mln zł. Nowy kontrakt z Canal+ Polska i TVP przełożył się na rekordowe 203,84 mln zł z praw medialnych, natomiast zmalały wpływy marketingowe. Wiosną br. spółka uzyskała 2,1 mln zł z tarczy finansowej PFR.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Piłkarska Ekstraklasa: 250 mln zł od Canal+ i TVP, 13 mln zł od sponsorów, 7,4 mln zł zysku netto

Grupa kapitałowa Ekstraklasa składa się z dwóch spółek: Ekstraklasa (odpowiada za zarządzanie rozgrywkami oraz sprzedaż ich oferty mediowej i marketingowej) i Ekstraklasa Live Park (produkuje transmisje ze wszystkich meczów).

Ta pierwsza w zeszłym roku rachunkowym, trwającym od lipca ub.r. do czerwca br., osiągnęła rekordowe przychody sprzedażowe: 234,18 mln zł, po wzroście o 22,3 proc. ze 194,9 mln zł rok wcześniej (we wszystkich grafikach w tekście kwoty są w tys. zł). Przesądził o tym wzrost wpływów ze sprzedaży praw medialnych ze 158,86 do 203,84 mln zł.

Od połowy ub.r. obowiązuje nowy kontrakt na transmisje telewizyjne z PKO BP Ekstraklasy, w ramach którego Canal+ Polska pokazuje wszystkie mecze, a Telewizja Polska - po jednym z kolejki i skróty wszystkich. - To najwyższy kontrakt telewizyjny w historii Ekstraklasy, wyższy bowiem aż o 60 proc. względem ubiegłych sezonów - podkreślono w sprawozdaniu Ekstraklasy.

Spółka podała, że w zeszłym sezonie mecze PKO BP Ekstraklasy w kanałach TVP oglądało średnio 406 tys. widzów, a w stacjach Canal+ - 93 tys. (10 proc. mniej niż rok wcześniej, co uzasadniono przejściem części widowni z telewizji do internetu).

Ekstraklasa prawa do pokazywania rozgrywek sprzedaje też nadawcom zagranicznym i firmom bukmacherskim. W ub.r. zanotowała 5,22 mln zł ze sprzedaży praw medialnych za granicą, a przychody z licencji wzrosły z 14,87 do 16,63 mln zł. Na początku zeszłego sezonu informowała, że PKO BO Ekstraklasa pierwszy raz będzie pokazywana w siedmiu krajach bałkańskich, w maju br. sprzedała takie prawa nadawcom z Wielkiej Brytanii i Irlandii, Danii, Szwecji, Norwegii i Izraelu, a w czerwcu - z Rosji.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ekstraklasa-wyplacila-klubom-225-mln-zl-za-zeszly-sezon-31-3-mln-zl-dla-legii-warszawa,7170504478881409a ##

50 tys. euro z Ekstraklasa.tv, mniej od sponsorów

W sierpniu ub.r. uruchomiono platformę VoD Ekstraklasa.tv, na której za granicą można odpłatnie oglądać wszystkie mecze. W serwisie zarejestrowało się 170 tys. użytkowników, a ci z zagranicy za dostęp do transmisji zapłacili prawie 50 tys. euro.

Znacząco zmalały przychody Ekstraklasy z praw marketingowych (z 14,46 do 13,5 mln zł) oraz barteru (z 4,31 do 2,26 mln zł). Od początku zeszłego sezonu sponsorem tytularnym rozgrywek jest PKO Bank Polski, a pełniąca poprzednio taką funkcję marka Lotto została sponsorem głównym. Od lipca ub.r. sponsorem oficjalnym ligi jest Stihl, a od jesieni - Orlen, taki status mają też Aztorin i Oshee.

Natomiast rozgrywki e-sportowe Ekstraklasy wspierają Media Expert, Wirtualna Polska i KFC.

Przychody Ekstraklasy ze sprzedaży usług określonych jako pozostałe zmalały z 2,4 do 2,16 mln zł, a ze sprzedaży towarów (głównie oficjalnych piłek tych rozgrywek) - z 2,37 do 1,02 mln zł.

grafika

Ekstraklasa Live Park z mniejszym zyskiem

Z kolei spółka Ekstraklasa Live Park zanotowała w ub.r. spadek wpływów sprzedażowych z 35,71 do 31,4 mln zł, przy czym przychody od Ekstraklasy zwiększyły się z 731 do 2,22 mln zł.

Wpływy z produkcji sygnału telewizyjnego z meczów (płacą za to Canal+ i TVP) zmalały z 33,29 do 27,3 mln zł. W minionym sezonie w PKO BP Ekstraklasie ostatni raz rozegrano 37 kolejek, w związku z epidemią rozgrywki były zawieszone od połowy marca do połowy maja i zakończono je w drugiej połowie lipca. Cztery kolejki rozegrano już lipcu, przez co przychodów z nich nie zaksięgowano w zeszłym roku finansowym.

Od nowego sezonu w PKO BP obowiązuje system z 30 kolejkami, bez rundy finałowej.

Ekstraklasa Live Park w połowie 2018 roku kupiła wóz transmisyjny realizujący transmisje w standardzie 4K HDR, a od połowy 2017 roku na zlecenie PZPN-u obsługuje w zakresie technicznym system VAR.

Koszty operacyjne Ekstraklasa Live Park zmniejszyły się rok do roku z 33,02 do 29,76 mln zł, zysk operacyjny zmalał z 3,8 do 1,66 mln zł, a zysk netto - z 2,02 mln zł do 745 tys. zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ekstraklasa-kluby-najbogatsze-na-czym-zarabiaja-w-2019-roku-legia-warszawa-przed-lechia-gdansk-i-lech-poznan,7170446369650305a ##

Ogółem przychody grupy kapitałowej Ekstraklasa zwiększyły się rok do roku o 15,1 proc. - z 235 do 270,54 mln zł. Wynika to ze wzrostu wpływów ze sprzedaży usług, przychody z towarów i materiałów zmalały z 2,35 do 1,02 mln zł, a pozostałe wpływy operacyjne - z 2,17 do 1,38 mln zł.

grafika

Rentowność w górę, zysk na kapitał zapasowy

Koszty grupy Ekstraklasa zwiększyły się nieco mocniej od przychodów - o 15,4 proc. do 263,09 mln zł.

Wydatki operacyjne poszły w górę z 222,03 do 255,03 mln zł, pozostałe koszty operacyjne - z 2,47 do 3,75 mln zł, a koszty finansowe zmalały z 1,42 do 1,12 mln zł. Firma w zeszłym roku rachunkowym zapłaciła 3,19 mln zł podatku dochodowego, wobec 1,96 mln zł rok wcześniej.

grafika

Znacząco zwiększyły się wyniki rentowności Ekstraklasy: zysk EBITDA poszedł w górę z 13,93 do 17,66 mln zł, zysk operacyjny - z 9,9 do 11,09 mln zł, a zysk netto - z 7,12 do 7,44 mln zł. Marża EBITDA firmy zwiększyła się z 6 do 6,58 proc.

7,2 proc. udziałów Ekstraklasy ma Polski Związek Piłki Nożnej, a po 5,8 proc. kluby, które grały w niej w zeszłym sezonie

W połowie października udziałowcy firmy na walnym zebraniu zdecydowali, że jej zysk netto z zeszłego roku zostanie przeznaczony na kapitał zapasowy.

grafika

Epidemia osłabia kluby, nowa umowa z Canal+ i TVP

Wskutek epidemii koronawirusa PKO BP Ekstraklasa wiosną została zawieszona na dwa miesiące. Po wznowieniu rozgrywek na stadionach mogła być zajęta maksymalnie połowa miejsc, a od drugiej połowy października mecze odbywają się bez kibiców.

Ekstraklasa w sprawozdaniu zwróciła uwagę, że już wiosenny lockdown spowodował duży spadek bieżących przychodów wielu klubów. - Uczestnicy rozgrywek stanęli więc wobec realnego ryzyka utraty płynności finansowej, a nawet bankructw, czego efektem mogło być załamanie potencjału piłkarskiego w Polsce - opisano.

Spółka podkreśliła, że wspólnie z Polskim Związkiem Piłki Nożnej pracowała nad wariantami wznowienia rozgrywek i rozwiązaniami, „które pozwoliłyby ustabilizować przychody klubów i odpowiednio zarządzać podziałem ryzyka między ligą a nadawcami wynikającym z niezależnych zdarzeń, jak pandemia, i związanych z tym ograniczeń w życiu społecznym i gospodarczym”.

Ekstraklasa zapewniła klubom stabilne finansowanie na trzy lata z jednego źródła: praw do transmisji telewizyjnych. Pod koniec sierpnia na podobnych warunkach jak w zeszłym sezonie przedłużono umowę z Canal+ Polska i Telewizją Polską o dwa lata, do końca sezonu 2022/2023. Dodatkowo Ekstraklasa podpisała z Canal+ umowę o wzajemnym wsparciu marketingowym.

Sama spółka Ekstraklasa w związku z epidemią skorzystała ze wsparcia państwowego - uzyskała ok. 2,1 mln zł od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej. Te środki w maksymalnie 75 proc. mogą być bezzwrotne, o ile firma spełni warunki dotyczące m.in. utrzymania obecnego zatrudnienia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"