Płatności mobilne: w Polsce najwięcej przychodu generują SMS-y Premium

Rynek płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się wolniej, niż jeszcze do niedawna spodziewali się sami uczestnicy rynku - informuje firma doradcza Frost & Sullivan.

km
km
Udostępnij artykuł:

Jednym z powodów takiego stanu rzeczy są problemy z porozumieniem pomiędzy firmami telekomunikacyjnymi a instytucjami finansowymi w sprawie podziału przychodów generowanych przez mobilne płatności. Obserwowany stopniowy wzrost rynku miał miejsce głównie za sprawą dostawców aplikacji, dla których płatności mobilne są podstawowym elementem działalności. W najbliższej przyszłości, dzięki rosnącemu zainteresowaniu największych podmiotów na rynku, płatności mobilne mają szansę zyskać na popularności.

Z najnowszego raportu firmy doradczej Frost & Sullivan pt. "Analiza rynków płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej" wynika, że wartość transakcji dokonywanych w ramach płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęła w 2010 roku prawie 290 milionów euro, a do końca roku 2017 prognozuje się jej wzrost do 22,7 miliarda euro. W badaniu uwzględniono następujące segmenty: SMS Premium, Near Field Communications (NFC) oraz inne płatności.

"Telefony komórkowe, wraz ze stale rosnącą liczbą opracowywanych dla nich aplikacji, stopniowo stają się swoistymi centrami informacji i rozrywki. Zaadaptowanie telefonu komórkowego do spełniania funkcji płatniczych jest już w regionie CEE tylko kwestią czasu. Aby płatności mobilne mogły stać się popularne, muszą spełniać pewne podstawowe kryteria, a mianowicie być bezpieczne i wygodne dla użytkowników końcowych. Muszą również być opłacalne dla wszystkich uczestników rynku." - stwierdziła Edyta Kosowska, analityczka rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan.

Największym wyzwaniem w sektorze płatności mobilnych jest stworzenie skutecznego modelu biznesowego. Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana ze względu na bardzo niskie marże za płatności w fizycznych punktach sprzedaży.

"Do wypracowania odpowiednich zysków na rynku płatności mobilnych o niskich marżach konieczna jest duża ilość transakcji. Dostawcy usług będą musieli zatem zainteresować swoją ofertą bardzo dużą liczbę użytkowników. W związku z tym kluczową rolę odgrywać będzie edukacja rynku." - powiedziała Kosowska.

Pozostałe kryteria, konieczne do upowszechnienia płatności mobilnych, zwłaszcza wygoda użytkowania, są spełniane przez płatności dokonywane w technologii NFC, która w regionie CEE stopniowo się rozwija. Liderem jest w tym zakresie Bułgaria, gdzie dostawcy usług dostrzegli potencjał wśród osób nie korzystających z usług bankowych. Testy NFC są prowadzone również w Czechach, na Węgrzech oraz w Polsce.

Najwięksi polscy operatorzy komórkowi wraz z bankami i instytucjami finansowymi indywidualnie testowali płatności w systemie NFC. Jednakże komercyjne wdrożenie jak do tej pory zapowiedział jedynie T-Mobile. Usługa ma być uruchomiona do końca 2011 roku na wspólnej platformie wraz z niemiecką spółką matką T-Mobile.

Obecnie w Polsce przeważająca część przychodów na rynku płatności mobilnych jest generowana przez SMS-y Premium. Dynamicznie rozwijającym się segmentem są także płatności za parkingi oraz transport publiczny, rozwijane przede wszystkim przez takie firmy jak mPay czy SkyCash.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"