Play ma 12,6 mln zł aktywnych klientów. W ub.r. 745 mln zł zysku netto, 165 mln zł na reklamy

W ub.r. operator telekomunikacyjny Play Communications zanotował wzrost wpływów operacyjnych o 2,5 proc. do 6,84 mld zł oraz 744,6 mln zł zysku netto (wobec 387,3 mln zł rok wcześniej). Na koniec ub.r. sieć Play miała 12,65 mln aktywnych klientów, w tym 8,98 mln abonentów. Wydatki marketingowe zmniejszyła o 2,3 proc. do 165,5 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Wpływy operacyjne Play Communications zwiększyły się w ub.r. dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług - o 4,2 proc. do 5,08 mld zł.

W tej kwocie ponad połowę stanowią przychody od abonentów - poszły w górę o 3 proc. do 2,96 mld zł. Wpływy od użytkowników prepaidowych zwiększyły się o 2,2 proc. do 632,9 mln zł, a z pozostałych źródeł związanych z korzystaniem z usług - o 14 proc. do 172,4 mln zł. Natomiast przychody z połączeń międzyoperatorskich wyniosły w ub.r. 1,31 mld zł, o 6,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Za to wpływy ze sprzedaży produktów i innych źródeł zmalały o 2 proc. do 1,75 mld zł. Przy czym w samym czwartym kwartale też się zwiększyły - o 3,0 proc. do 512,2 mln zł.

grafika

Więcej na roaming. Mniej na bonusy, premie i reklamy

Po stronie wydatków zdecydowanie największe są dwie kategorie: koszty połączeń międzyoperatorskich, roamingu i inne związane z usługami (wzrosły z 1,73 mld zł w 2017 roku do 1,92 mld zł w ub.r.) oraz sprzedanych produktów (zwiększyły się z 1,41 do 1,44 mld zł).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/play-internet-mobilny-lte-advanced-jako-5g-ready-gdzie-mozna-skorzystac-ktore-smartfony-obsluguja,7171111584687745a ##

Z kolei wydatki ogólne i administracyjne w skali całego roku zmalały z 1,21 mld zł do 851,5 mln zł, przy czym w samym czwartym kwartale wyniosły 229,7 mln zł, czyli więcej niż rok wcześniej (219,8 mln zł).

Spadek wynika z faktu, że w 2017 roku Play wypłacił swoim pracownikom duże bonusy (wyniosły łącznie 525,6 mln zł), związane głównie z debiutem giełdowym firmy. W ub.r. telekom przeznaczył zaledwie 0,3 mln zł na premie dla kierownictwa, podczas gdy rok wcześniej było to 48,6 mln zł, a nakłady na usługi prawne i finansowe zmalały z 55,2 do 16,5 mln zł.

Nieznacznie zmniejszyły się też wydatki marketingowe operatora - o 2,3 proc. do 165,5 mln zł. W samym czwartym kwartale firma zwiększyła te inwestycje - o 27,3 proc. do 37,5 mln zł.

grafika

Zysk operacyjny Play w całym ub.r. wyniósł 1,37 mld zł (wobec 1,11 mld zł w 2017 roku), a w samym czwartym kwartale - 337,6 mln zł (rok wcześniej było to 360,2 mln zł).

Koszty finansowe firmy zmalały z 656,4 mln zł w 2017 roku do 374,7 mln zł w ub.r., a zysk netto wzrósł z 387,3 do 722,6 mln zł.

grafika

Na koniec ub.r. zadłużenie netto Play Communications wynosiło 6,71 mld zł (wobec 6,79 mld zł rok wcześniej) i stanowiło 3,11-krotność skorygowanego zysku EBITDA firmy w minionych 12 miesiącach.

Na zadłużenie głównie składają się obligacje (ich łączna wartość to 6,05 mld zł), jednocześnie firma miała 353,7 mln zł wolnych środków.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/play-zmienia-umowe-kredytowa-nizsze-splaty-w-latach-2019-2021-wyzsza-w-2022-r,7171173736130177a ##

grafika

Play ma więcej aktywnych użytkowników i abonentów

Na koniec ub.r. Play miał 12,65 mln aktywnych klientów, o 259,4 tys. więcej niż rok wcześniej (to 2,1 proc. w górę). Liczba abonentów wzrosła o 4,1 proc. do 8,98 mln, a użytkowników ofert pre-paidowych - zmalała o 2,6 proc. do 3,67 mln.

Łączna liczba użytkowników sieci spadła o 1,3 proc. do 15,01 mln. Przyczynił się do tego spadek klientów ofert pre-paidowych o 11,1 proc. do 5,15 mln związany m.in. z obowiązkową rejestracją numerów na kartę (niezarejestrowane numery zaczęto wyłączać w lutym 2017 roku).

grafika

W ub.r. przeciętne miesięczne wpływy od klienta (wskaźnik ARPU) wyniosły 32,3 zł, o 1 proc. więcej niż w 2017 roku. W przypadku abonentów ten wskaźnik zmalał o 1,9 proc. do 37,6 zł, a w przypadku użytkowników ofert pre-paidowych wzrósł o 6,7 proc. do 19,4 zł.

grafika

- Bardziej niż kiedykolwiek utrzymujemy klientów w centrum naszych działań, dbając o ich wartość i lojalność poprzez naszą obszerną ofertę konwergentnych usług  mobilnych. Zgodnie z nasząstrategią2019-2022ogłoszonąw listopadzie  2018, konsekwentnie rozwijamy naszą efektywną kosztowo sieć5G-Ready, nasze wiodące oceny Net Promoter Score i rozpoznawalności marki podkreślają wiodącą komercyjną pozycję Play, a dodatkowo przyspieszamy digitalizację firmy, z priorytetem nadanym utrzymaniu i pozyskaniu klientów przez kanały online oraz samoobsłudze przez aplikację Play24 i chatboty - wylicza Jean Marc Harion, prezes P4, operatora sieci Play.

- Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w naszych oczekiwaniach na 2019 r., w którym spodziewamy się poprawy naszej skorygowanej EBITDA pomimo wolniejszego wzrostu przychodów i wyższych gotówkowych nakładów inwestycyjnych związanych z kapitalizacją urządzeń abonenckich i digitalizacją procesów - zapowiada.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+