PMR: po tegorocznym spadku polski rynek dermokosmetyków wróci do wzrostu w 2016 r.

W 2015 r. w Polsce widać duże osłabienie dynamiki rynku dermokosmetyków pod względem wartości. Powróci on jednak na ścieżkę wzrostu, ponieważ długofalowo segment ten ma bardzo dobre perspektywy rozwoju - przewiduje PMR.

km
km
Udostępnij artykuł:
PMR: po tegorocznym spadku polski rynek dermokosmetyków wróci do wzrostu w 2016 r.
Shutterstock.com

Sprzedaż dermokosmetyków wykazuje sezonowość: początek jesieni (szczególnie dotyczy to września) przynosi spadek wydatków na nieplanowane dobra ekskluzywne, w tym również właśnie dermokosmetyki. Związane jest to z rozpoczęciem roku szkolnego i zwiększeniem wydatków na szkolne wyprawki dla dzieci.

Sprzedaż rośnie natomiast w okresie przed świętami, a także jest wysoka w miesiącach letnich. W latach 2010-2011 negatywny wpływ na analizowany rynek miał przede wszystkim kryzys gospodarczy, a w 2012 r. na dynamikę rynku negatywnie wpłynęły również przepisy nowej ustawy refundacyjnej. Poza tym w ostatnich latach następowało stopniowe nasycanie się rynku - szeroka paleta produktów powiela już istniejące na rynku receptury.

Sytuacji producentów i dystrybutorów nie ułatwia też skomplikowana ścieżka legislacyjna (w porównaniu do innych krajów, a nie do innego typu produktów, np. leków). Chodzi przede wszystkim o sprzeczność decyzji wydawanych przez różne instytucje, w wyniku czego produkty dostępne na innych rynkach (np. skandynawskim) mogą utknąć w Polsce na etapie rejestracji.

W 2013 r. rynek dostosował się do nowych warunków prawnych. Apteki były znowu jednym z najatrakcyjniejszych kanałów dystrybucji dermokosmetyków w Polsce. W opinii PMR coraz większa liczba aptekarzy była zainteresowana wprowadzeniem dermokosmetyków do oferty. Są to bowiem produkty, na których można osiągać marże wysokości nawet 30-40 proc. (średnia marża w 2013 r. to według PharmaExpert 37 proc., kilka lat temu wynosiła 20-30 proc.). Pozwala to redukować negatywne skutki ustawy refundacyjnej.

Dowodem tego optymizmu było wprowadzanie na rynek nowych marek i produktów nawet w trudnym 2012 r. Ze względu na wspomniane wyżej czynniki, według PMR na pewno nie będzie to już tak dynamicznie rozwijający się segment jak kilka lat temu.

W 2015 r. widoczne jest duże osłabienie dynamiki rynku pod względem wartości. To głównie efekt tego, że ceny dermokosmetyków od 2013 r., łącznie z rokiem 2015, spadają. Wiąże się to z rosnącą konkurencją, jak również z faktem, że napotkano barierę, jeśli chodzi o siłę nabywczą pacjentów.

Jednak zdaniem analityków PMR, w 2016 r. rynek powróci na ścieżkę wzrostu. Stwierdzają oni, że długofalowo segment ten ma bardzo dobre perspektywy rozwoju, a wpływają na to takie czynniki jak sytuacja makroekonomiczna, zachodnie trendy oraz stosunkowa młodość rynku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online