Po świąteczne produkty wybieramy się z listą zakupów

75 proc. konsumentów po świąteczne produkty spożywcze wybiera się z listą zakupów. Co czwarty z nas szuka okazji i promocji kupując prezenty dla najbliższych. 37 proc. badanych wciąż jest błędnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć nietrafiony prezent - wynika z badania TNS OBOP dla UOKiK.

km
km
Udostępnij artykuł:

Polacy z reguły planują świąteczne zakupy – przede wszystkim produktów spożywczych (92 proc.) oraz prezentów i ozdób świątecznych (86 proc.).

Często przed udaniem się do sklepu przygotowujemy listę zakupów. 75 proc. z nas robi spis produktów spożywczych, a 60 proc. prezentów i dekoracji. Jednak w przypadku produktów spożywczych 35 proc. wkłada do koszyka towary wcześniej nieplanowane. Ponadto 10 proc. kupujących zapomina o liście i dokonuje wyboru zapominając o wcześniej przygotowanym spisie.

grafika
grafika

 

24 proc. osób, które zamierzając nabyć produkt szukają okazji aby kupić go w promocji. Połowa ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką. 13 proc. respondentów przyznało się do kupienia promocyjnych produktów, chociaż wcześniej tego nie planowali, a 6 proc. ankietowanych twierdzi, że wcale nie korzysta z promocji świątecznych.

grafika

O tym, że w przypadku wykrycia wady towaru kupionego podczas promocji świątecznej można składać reklamację, wiedziała niewiele ponad połowa respondentów (53 proc.). Badani z promocją cenową kojarzą zmniejszenie ochrony prawnej, co jest błędnym przekonaniem.

grafika

Natomiast w przypadku nietrafionych zakupów, podobnie jak w latach ubiegłych, badani respondenci przyznali sobie więcej praw niż przewidują przepisy. Na pytanie ankieterów - "Czy sklep ma obowiązek przyjąć towar, który okazał się nietrafionym prezentem?" – w tym roku 37 proc. badanych błędnie przyznało sobie taki przywilej. Zgodnie z prawem zwrotu produktu można dokonać tylko jeśli sprzedawca się na to zgadza, np. poinformował wcześniej kupującego o takiej możliwości.

grafika

Badanie zostało zrealizowane przez TNS OBOP w ramach cyklicznego projektu Omnimas w dniach 1-4 grudnia 2011 r. na losowej, reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 lat i więcej, techniką wywiadów bezpośrednich w domu respondenta. Maksymalny błąd statystyczny wynosi +/-3%.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"