Po świąteczne zakupy do sklepu stacjonarnego

Połowa Polaków robi zakupy przedświąteczne w sklepach stacjonarnych. Tam zostaje aż 70 proc. całej sumy, jaką wydajemy na organizację świąt - pokazują badania Deloitte. Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie wyda ponad 1,5 tys. zł.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

W międzynarodowym badaniu Deloitte wzięli udział respondenci z ośmiu europejskich krajów, w tym także z Polski. Pytania dotyczyły świątecznych budżetów oraz zakupów przedświątecznych robionych w internecie.

Polska rodzina na tegoroczne Boże Narodzenie wyda średnio 1 521 zł, z czego  489 zł (32 proc.) trafi do sprzedawców online. Wydatki w sklepach stacjonarnych stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku.

Dla porównania średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6 proc.

- Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu do 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach urósł o  5 pp. w porównaniu do ubiegłego roku - mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polowa-rodzicow-prezenty-swiateczne-kupuje-w-internecie-uzytecznosc-wazniejsza-od-ceny-i-marki-infografika ##

Co kupimy w sklepie stacjonarnym, co w ecommerce?

Połowa polskich respondentów deklaruje, że po prezenty uda się do sklepów stacjonarnych. Średnia europejska to 65 proc. Hiszpania, Holandia i Portugalia to kraje, z których najwięcej obywateli robi zakupy w fizycznych sklepach.

- W Polsce z roku na rok widzimy trend spadającej popularności sklepów tradycyjnych, co nie zmienia faktu, że wciąż pozostają one głównym kanałem świątecznej sprzedaży - mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale strategii Deloitte.

Jedna trzecia klientów obdaruje bliskich prezentami kupionymi w sklepach internetowych, które mają przynajmniej jeden oddział stacjonarny. 28 proc. kupi podarunki w sklepach funkcjonujących wyłącznie w internecie.

Tylko 15 proc. ankietowanych Deloitte deklaruje, że kupi żywność za pośrednictwem internetu, a 72 proc. preferuje sklepy stacjonarne. W tradycyjny sposób wolimy też kupować kosmetyki i perfumy oraz produkty zdrowotne (preferencja 62 proc. badanych). Książek na prezent w 45 proc. przypadków będziemy szukać także przede wszystkim w tradycyjnych punktach sprzedaży oraz internetowych z  oddziałami stacjonarnymi (38 proc.).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/po-swieze-produkty-do-dyskontu-raport-nielsensa-get-it-fresh ##

Plusy i minusy sklepów stacjonarnych i internetowych

Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dostawa do domu (62 proc.), szeroki asortyment (58 proc.) oraz to, że nie mamy poczucia straty czasu (58 proc.) i możliwość łatwego porównania ceny (57 proc.).

Za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość natychmiastowego odebrania kupionego produktu (77 proc.), politykę wymiany i zwrotów (76 proc.), ochronę danych osobowych (75 proc.) oraz możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (74 proc.).

W sklepach stacjonarnych za zakupy bożonarodzeniowe częściej będziemy płacić kartą (66 proc.) niż gotówką (53 proc.).

Po inspiracje do sieci

Polacy inspiracji prezentowych szukają przede wszystkim w internecie (49 proc.), w Europie wskaźnik ten wynosi 46 proc.

40 proc. szuka rekomendacji zakupowych wśród rodziny, przyjaciół i sąsiadów, a 38 proc. pomysłów szuka w sklepach tradycyjnych. 36 proc. badanych wprost pyta najbliższych, co chcieliby otrzymać.

Ponad jedna czwarta (28 proc.) pomysły znajduje w mediach społecznościowych. - Średnia dla pozostałych badanych krajów nie jest aż tak wysoka, bo sięga 21 proc. Jeżeli chodzi o inspiracje czerpane z mediów społecznościowych, to dziś wśród internautów króluje przede wszystkim Instagram, który w ubiegłym roku wprowadził możliwość robienia zakupów bezpośrednio z poziomu aplikacji - mówi Jan Kisielewski, dyrektor w dziale strategii Deloitte.

Badanie online przeprowadzono w dniach 16 września – 11 października 2019 roku, wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat. Tegoroczna edycja analizuje dane z ośmiu krajów europejskich (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Hiszpania i Wielka Brytania).

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online