Podróbki towarów to 261 mld zł straty rocznie w UE. W Polsce: 9,5 mld zł

Bezpośrednie roczne straty z powodu podrabiania i piractwa w 11 kluczowych sektorach gospodarki UE to 261 mld zł - wynika z szacunkowych danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

km
km
Udostępnij artykuł:
Podróbki towarów to 261 mld zł straty rocznie w UE. W Polsce: 9,5 mld zł

Ze zaktualizowanej analizy EUIPO wynika, że całkowite straty wynoszą 7,4% sprzedaży w następujących sektorach: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.

Biorąc pod uwagę, iż producenci działający zgodnie z prawem produkują mniej niż miałoby to miejsce w przypadku nieistnienia podrabiania, przez co zatrudniają mniej pracowników, w analizie oszacowano, że w sektorach tych w całej UE bezpośrednio tracimy nawet 468 tys. miejsc pracy.

W Polsce roczne straty spowodowane podrabianiem i piractwem szacuje się na 9,5 mld zł, co stanowi 10% sprzedaży w 11 sektorach.

Zgodnie z analizą, w ujęciu ogólnym całkowita wartość sprzedaży utraconej w Polsce odpowiada kwocie 252 zł na obywatela polskiego rocznie.

grafika

W badaniu oszacowano, że od czasu pierwszej analizy z 2018 r. wielkość utraconej sprzedaży spadła na poziomie UE we wszystkich badanych sektorach, z wyjątkiem dwóch: odzieży, akcesoriów i obuwia oraz kosmetyków i higieny osobistej.

Największym spośród wszystkich analizowanych sektorów pod względem wielkości sprzedaży i zatrudnienia jest sektor odzieży, obuwia i akcesoriów. Według danych szacunkowych, w całej UE w sektorze tym odnotowano straty w sprzedaży wynoszące ok. 123 mld zł rocznie, czyli 9,7% całkowitej sprzedaży. W Polsce straty w sprzedaży z powodu podrabiania w tym sektorze szacuje się na ok. 2,5 mld zł rocznie, czyli ok. 10,6% całego sektora.

W sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w UE obecność podrabianych towarów na rynku prowadzi do strat sięgających ok. 30 mld zł rocznie. Stanowi to 10,6% całkowitej sprzedaży w tym sektorze. W Polsce szacowane straty wynoszą tutaj 1,4 mld zł, co stanowi 14,1% całkowitej sprzedaży.

grafika

W raporcie z 2019 r. na temat statusu ochrony praw własności intelektualnej zebrano wyniki prac w zakresie sprawozdawczości EUIPO na poziomie unijnym i globalnym. Obejmuje on badania dotyczące ilości towarów podrobionych i pirackich w handlu międzynarodowym, a także pokazuje udział gospodarczy sektorów intensywnie korzystających z praw własności intelektualnej we wzroście gospodarczym i tworzeniu miejsc pracy. Raport zawiera również nowe badania przedstawiające w jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) korzystające z praw własności intelektualnej, takich jak znaki towarowe, wzory i patenty, mają większe szanse na osiągnięcie wysokiego wzrostu niż inne MŚP.

grafika

Przez 5 lat (od 2012 do 2016 r.) EUIPO śledził gospodarcze skutki podrabiania w 11 kluczowych sektorach gospodarki w UE, o których wiadomo, że są narażone na naruszenia praw własności intelektualnej. 11 poszkodowanych sektorów objętych analizą to: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu