Kanał sprzedający wycieczki nad Wisłą? Wiceszef Itaki: polski rynek turystyczny jest specyficzny

W noc sylwestrową minie 14 rocznica zakończenia emisji satelitarnej kanału Podróże TV. W Niemczech podobna stacja nazywa się Sonnenklar.TV i nadal prężnie działa. - Polski rynek turystyczny jest specyficzny i nie wszystkie rozwiązania popularne w innych krajach mają zastosowanie u nas - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Henicz, wiceprezes biura podróży Itaka.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Kanał sprzedający wycieczki nad Wisłą? Wiceszef Itaki: polski rynek turystyczny jest specyficzny
Niemiecki kanał Sonnenklar.TV działa od prawie 20 lat

Kanał Podróże TV powstał w 2003 roku. Za pośrednictwem stacji można było kupić urlop w różnych zakątkach świata. Nie brakowało też programów dotyczących konkretnych kierunków wakacyjnych, porad i wywiadów. Kanał realizował materiały m.in. w Hiszpanii i Portugalii. Sprzedawał także tanie wycieczki na Dominikanę. Stacja musiała płacić operatorom kablowym i platformom cyfrowym za obecność na ich listach kanałów, co powodowało, że jej utrzymanie było bardzo drogie.

W 2006 roku branżą turystyczną wstrząsnął upadek biura podróży Open Travel, które często ogłaszało się w kanale i było jednym z jego właścicieli. W wyniku tej plajty pokrzywdzonych zostało 1,3 tysiąca turystów i kontrahentów, a emisję Podróże TV zawieszono.

 

W październiku 2006 roku za 1,5 mln zł fundusz inwestycyjny Capital Partners kupił wszystkie akcje PTV Production, spółki produkującej Podróże TV i właścicielki koncesji dla stacji.  Pod koniec tego samego roku kanał wznowił nadawanie przez satelitę Hot Bird 8, gdzie był niekodowany. Zarówno Podróże TV, jak i wówczas związana z Capital Partners Superstacja borykały się z problemami dystrybucyjnymi. Operatorzy domagali się zaległych pieniędzy za udostępnianie stacji swoim abonentom, jak to ma miejsce w przypadku kanałów telezakupowych. Ostatecznie 31 grudnia 2008 roku, zakończono emisję satelitarną Podróże TV. Stacja działała jeszcze jakiś czas jako portal internetowy, ale z sieci także zniknęła.

Niemiecki odpowiednik Podróże TV działa od prawie 20 lat

Pierwotnie pasmo Sonnenklar.TV było częścią programu „Urlaubsreif”, nadawanego przez nieistniejący już niemiecki kanał TM3. W marcu 2003 roku uruchomiono osobny kanał telewizyjny pod taką nazwą. Do dziś prowadzi on niekodowaną emisję na najpopularniejszej za Odrą pozycji orbitalnej Astra 19,2E (transponder 12,574, polaryzacja H, SR=22000, FEC=2/3), jest dostępny w sieciach kablowych i w naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja posiada też swoją aplikację mobilną i HbbTV. Sam kanał telewizyjny dociera do 39 mln gospodarstw domowych.

Aż 80 godzin programów tygodniowo realizowanych jest na żywo. Wyluzowani prowadzący zachęcają widzów do skorzystania z ofert specjalnych. Czasami realizowane są wejścia na żywo z hoteli w kurortach. Sonnenklar.TV sprzedaje zarówno egzotyczne wycieczki do dalekich zakątków świata, jak i wakacje w najpopularniejszych kierunkach turystycznych (Egipt, Turcja, Grecja, Maroko, Hiszpania), w samych Niemczech czy Polsce. Nie brakuje też ofert dotyczących agroturystyki. Zazwyczaj po kilkuminutowej wypowiedzi prezentera i prezenterki, na antenie jest emitowany materiał o danej wycieczce czy hotelu.

grafika

Stacja posiada sonnenklar.TV Continental Hotel w egipskiej Hurghadzie i statek o takiej samej nazwie, który pływa po Nilu. Od listopada 2016 roku kanał jest w własnością egipskiego miliardera Samiha Sawirisa. Sawiris jest także właścicielem kurortu El Gouna nad Morzem Czerwonym. Wcześniej mająca siedzibę w Monachium stacja należała do spółek Euvia Media i FTI Touristik Group. Sonnenklar TV chwali się na stronie, że w czerwcu 2018 roku przekroczył granicę 11 mln zadowolonych klientów. Łączna sprzedaż w sezonie 2016/2017 miała przekroczyć 532 mln euro. Świeższych danych nadawca nie podaje.

Czy podobny kanał może powstać w Polsce?

grafika

Piotr Henicz, wiceprezes Itaki pytany czy taka stacja mogłaby odnieść sukces w Polsce zwraca uwagę na sytuację biur podróży, które dopiero co miały problemy związane z pandemią koronawirusa, a obecnie muszą mierzyć się ze skutkami inflacji.

- Polski rynek turystyczny jest specyficzny i nie wszystkie rozwiązania popularne w innych krajach mają zastosowanie u nas. Nie sądzę, żeby polskie biura podróży, szczególnie w obecnym czasie,  były zainteresowane inwestycjami w kanał telewizyjny, szczególnie bez gwarancji realnych korzyści w najbliższej przyszłości - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Henicz.

grafika

Nie bez znaczenia są też przyzwyczajenia odbiorców. Kiedy Polacy zaczęli na szeroką skalę latać na wakacje, był już szeroko dostępny internet. Historia niemieckich kanałów telezakupowych sięga lat 90. - Aktualnie rozwijana jest sprzedaż przez nowoczesne aplikacje mobilne, widać także powrót Klientów do „zakupów stacjonarnych" czyli  rezerwacji  wyjazdów bezpośrednio w Salonach Sprzedaży - zauważa Henicz.

Sonnenklar.TV mógł też łatwiej dotrzeć do niemieckich odbiorców dzięki niekodowanej emisji satelitarnej. U naszego zachodniego sąsiada FTA w standardowej rozdzielczości są nawet płatne w Polsce kanały tematyczne (Eurosport 1, Disney Channel, MTV, Comedy Central, Nickelodeon, HGTV i TLC). Taka forma odbioru, niewymagająca płacenia operatorom płatnej telewizji za umieszczenie stacji na liście, jest więc bardzo popularna.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online