Podsumowanie I półrocza 2004 w reklamie kinowej

Komu ubyło, komu przybyło i dlaczego?

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W 2003 roku rynek kinowy miał 12,345 miliona widzów, oferta reklamowa - 7,367 miliona widzów. I połowa 2003 pozostawiła krajobraz kinowy w następującej kondycji:

Oferta reklamowa stanowił 63% całości rynku kinowego

Warszawa stanowiła w tej ofercie 36,3% a kina w innych miastach - 63,7%

Brokerzy w tymże roku posiadali następującą ofertę w stosunku do całości oferty reklamy kinowej:

New Age Media - oferowało 39,78% frekwencji mając w Warszawie - 63% oraz w Reszcie Polski - 27% rynku)

Galposter - 35,61% całości z analogiczną strukturą oferty - udział w Warszawie: 15,95%, w Reszcie Polski - 46,81% oraz

Best MPA odpowiednio - 24,61% w całości mając 22% udziału w warszawskiej frekwencji oraz 26,08% w pozostałym rynku oferty kinowej.

I połowa 2004 przyniosła gwałtowny wzrost całkowitej frekwencji (+41%) na rynku kinowym w porównaniu z poprzednim okresem, który to wzrost odbył się głównie na rynku oferty reklamy kinowej (+51%), zwiększającej dzięki temu swój zasięg o 4,2% w stosunku do całości frekwencji w kinach.

Stało się to głównie za sprawą znakomitych tytułów w I połowie 2004 wchodzących na ekrany oraz nowych otwarć zwłaszcza w segmencie miniplexów (4-6 ekranów: Helios/Szczecin, Kinoplex/Kielce, Kinoplex/Opole) oraz multiplexów( >7 ekranów: Helios/Katowice, Silver Screen/W-wa Targówek, Multikino/Szczecin)

Jak partycypowali w tym wzroście brokerzy oraz kto był jej głównym beneficjentem w sensie geograficznym?

Warszawa - relatywnie straciła ofercie reklamowej - spadek jej udziału w ogólnej frekwencji reklamowej z 36,3% do 29,45% i to pomimo otwarcia Silver Screen'u/Targówek. W związku z powyższym zyskała relatywnie dużo tzw. reszta Polski podnosząc swój udział z 63,7% do ponad 70% udziału w rynku oferty reklamowej.

A jak radzili Brokerzy?

NAM w zasadzie nie skorzystał na wzroście a wręcz stracił. Stracił swój udział w Warszawie - z 23% wzrostu w Warszawie wzmocnił swoją pozycję tylko o 6%, z 67% wzrostu w innych miastach udało mu się ""wzrosnąć" zaledwie o 35% w stosunku do roku ubiegłego. Ogólnie oferta NAM wzmocniła się "tylko" o 19% w stosunku do roku ubiegłego. Rok 2003 w Warszawie to dla NAM ponad 63% udziały w całości warszawskiego rynku, podczas gdy 2004 - to spadek do 53,5% tracąc głównie do Best MPA /nowe otwarcia oraz lepsze wyniki kin Best MPA/ oraz częściowo do Galposter /relatywnie lepsze wyniki Multikina/.

Galposter zdecydowanie wzmocnił swoją pozycję w innych miastach - wzrost o 77% a w Warszawie o 24% w stosunku do roku ubiegłego. Jego udział w Warszawie w 2003 to 15,95% a 2004 - 16,1%. Razem na rynku reklamowym oferta wzrosła o 69% w stosunku do roku ubiegłego.

Broker 2004 2003

New Age Media 31,18% 39,78%

Galposter 39,71% 35,61%

Best MPA 29,11% 24,61%

Najsilniej wzmocniła się oferta Best MPA. W Warszawie dzięki otwarciu SS/Targówka wchodzącego w skład oferty Best MPA, firma zanotowała wzrost o 69% w stosunku do roku ubiegłego a w innych miastach aż o 79%!. Stało się to dzięki dużej aktywności Helios wchodzącej w skład jej oferty oraz otwarciu Silver Screen w Warszawie. Tak więc w Warszawie firma uzyskała w 2004 roku udział w rynku 30,3% w porównaniu z 22% udziałem w roku poprzednim. Na pozostałym rynku jej udział podskoczył z 26% na ponad 28%. Jedna uwaga do całości wywodu. Jak wspomniałem na wstępie Best MPA posiada w swojej ofercie kina wychodzące poza obszar monitoringu ES Media. Obszar ten mieści się we wspomnianych widełkach i stanowił wg danych firmy w 2003 roku - 2,9 miliona widzów a w 2004 - 4,37 miliona widzów wzmacniających pozawarszawską częśc oferty tej firmy. Można wierzyć bądź nie, ale taki rząd wartości należałoby uwzględnić w prezentowanych danych.

Źródła:

a. ES Media

b. Best Marketing Promotion Agency.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"