"Pokolenie Y" i jego internetowe zwyczaje (wideo, infografika)

77% ankietowanych polskiego "Pokolenia Y" stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, SMS-y i portale społecznościowe na swoich smartfonach - wynika z badania InsightExpress.

km
km
Udostępnij artykuł:

W oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród studentów szkół wyższych oraz wśród młodych ludzi w wieku od 18 do 30 lat w 18 krajach, zbadano na jaką skalę "Pokolenie Y" używa internetu oraz urządzeń mobilnych by łączyć się ze światem.

77% polskich respondentów oraz 90% na całym świecie ubiera się, myje zęby i sprawdza swoje smartfony w ramach porannego rytuału przygotowania się do szkoły lub pracy.

60% "Pokolenia Y" podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów w celu wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznościowych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37% respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów.

W skali światowej kobiety są o wiele bardziej skłonne do łączenia się z siecią: 85% kobiet i 63% mężczyzn stwierdza u siebie częste niekontrolowane sięganie po smartfona w celu sprawdzenia e-maili, SMS-ów, mediów społecznościowych.

W przybliżeniu ten sam odsetek respondentów w Polsce co na świecie (ok. 40%) potwierdził, że doświadczyłby "efektu odstawienia" związanego z brakiem ciągłej możliwości sprawdzenia swojego smartfona – czuliby niepokój, jakby brakowało im cząstki siebie. W Polsce 75% spośród nałogowych użytkowników smartfonów nie chciałoby czuć tego przymusu.

W Polsce 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, co też pokrywa się ze średnią światową. Ponad 1/3 respondentów używa smartfona w łazience.

W skali światowej prawie połowa respondentów (46%) stwierdziła, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi. W Polsce ten odsetek jest niższy i wynosi ok. 20% (podobnie jak w Japonii - 23%).

Prawie jedna osoba na pięć, zarówno w Polsce jak i na świecie, przyznaje się do pisania SMS-ów podczas jazdy samochodem.

Prawie 70% respondentów "Pokolenia Y" potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44%. 42% badanych potwierdziło, że głównie korzystają z aplikacji mobilnych dla gier i rozrywki, zaś 35% wykorzystuje aplikacje mobilne do pracy. Większość polskich respondentów "Pokolenia Y" (79%) zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie.  W skali światowej 24% ankietowanych korzysta Z 10 do 25 aplikacji, A 60% potwierdza zastosowanie mniej niż 10 aplikacji.

2/3 respondentów z całego świata potwierdziło spędzenie takiej samej lub większej ilości czasu na zawiązanie stosunków towarzyskich w internecie z przyjaciółmi niż osobiście w rzeczywistości. W Polsce spędzanie osobiście czasu z przyjaciółmi to wciąż najpopularniejszy sposób utrzymywania kontaktów towarzyskich. 56% respondentów potwierdziło, że preferuje właśnie tę formę. 23% wybiera kontakt towarzyski w sieci. 21% deklaruje, że tyle samo czasu poświęca na taki kontakt zarówno osobiście, jak i online. 38% mężczyzn na całym świecie spędza więcej czasu z przyjaciółmi osobiście niż w internecie, w porównaniu do 29% kobiet.

W wielu częściach świata smartfony obecnie rywalizują z laptopami będąc pojedynczym najbardziej pożądanym urządzeniem wśród 18-30 latków. Jest on postrzegany jako najbardziej uniwersalny i najbardziej kompaktowy. Gdyby respondenci mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to 1/3 z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej wybrałoby laptopa. Z globalnego punktu widzenia smartfony przewyższyły komputery stacjonarne jako urządzenie preferowane w miejscu pracy. Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego i trzykrotnie bardziej popularne od tabletu.

W Polsce, odpowiadając na pytanie "gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał", 65% respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam odsetek (12% i 11%) wybrałby tablet lub smartfona, a 9% - komputer stacjonarny.

Tablety zostały wyróżnione jako preferowane urządzenia "Pokolenia Y" w Brazylii, podczas gdy w Korei Południowej 54% respondentów preferowało smartfona.

Chociaż 40% ankietowanych na całym świecie podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to 71% przyznaje, że nie zawsze przestrzega tej polityki. Polska młodzież - podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i Japonii - wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy.

2/3 respondentów (66%) uważa, że "pracodawcy nie powinni śledzić w sieci pracowników - gdyż to nie jest ich sprawa". Około połowa specjalistów IT na całym świecie oraz w Polsce uważa, że ich pracownicy przestrzegają polityki niewykorzystywania urządzeń firmowych do użytku osobistego.

Dziewięciu na dziesięciu ankietowanych "Pokolenia Y" potwierdziło dokonywanie zakupów w sieci. Wśród polskich respondentów wskaźnik ten okazał się jeszcze wyższy i wyniósł blisko 100%.

W Polsce połowa respondentów potwierdziła, że podczas robienia zakupów w sieci regularnie polega na opinii klientów. Pozostałe 24% sporadycznie sprawdza opinie pojawiające się online.

Globalnie 57% respondentów (w Polsce 69%) chętnie podaje adres e-mail w internetowych witrynach sklepowych oraz innych serwisach w celu otrzymania powiadomień o promocjach i sprzedażach. Jednakże respondenci pozostają nieufni wobec podawania znacznie większej ilości informacji - tylko niektórzy podają numer telefonu, adres domowy lub inne dane osobowe.

Prawie 90% respondentów (zarówno na całym świecie jak i w Polsce) wrzuca zdjęcia do internetu celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych. 62% przesyła filmy wideo celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych (w Polsce - 50%).

W skali globalnej 87% respondentów ma konto na Facebooku (w Polsce - 81%). 41% aktualizuje swoje konto na Facebooku co najmniej raz dziennie, zaś 1/5 - kilka razy dziennie. W Polsce tylko 10% respondentów potwierdziło aktualizację swojej strony w tym portalu społecznościowym przynajmniej raz dziennie. W skali światowej 56% respondentów ma konto na Twitterze, z czego 21% "tweetuje" przynajmniej raz dziennie. Popularność tego serwisu w Polsce jest znacznie niższa - 76% ankietowanych w naszym kraju nie ma w ogóle konta na Twitterze.

grafika

 

Badanie "2012 Cisco Connected World Technology Report" zostało przeprowadzone w sierpniu 2012 r. na zlecenie Cisco przez InsightExpress, niezależną firmę badającą rynek z siedzibą w USA. Globalne badanie składa się z dwóch ankiet: jedna skupia się na studentach szkół wyższych i pracownikach w wieku od 18 do 30 lat, a druga - na specjalistach z dziedziny informatyki. Na każdą ankietę składa się 100 respondentów z każdego z 18 krajów, co daje łącznie 3600 respondentów. Wśród 18 krajów znalazły się USA, Kanada, Meksyk, Brazylia, Argentyna, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Rosja, Polska, Turcja, Republika Południowej Afryki, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa i Australia.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+