Polacy chętnie przeglądają w internecie usługi finansowe, ale rzadziej je tam kupują

Polacy najczęściej w internecie poszukują informacji na temat ofert banków i innych instytucji finansowych, ale rzadziej kupują w sieci takie usługi - dowodzą najnowsze badania IAB Polska.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Polacy chętnie przeglądają w internecie usługi finansowe, ale rzadziej je tam kupują
fot. Shutterstock.com

Badania IAB wskazują, że wśród klientów kupujących w sieci usługi finansowe przeważają mężczyźni (69 proc.) oraz osoby w wieku od 25 do 34 lat (33 proc.). Najmniejszy odsetek nabywców (na poziomie 1 proc.) stanowi młodzież pomiędzy 15 a 18-tym rokiem życia.

grafika

Z danych ujętych w raporcie wynika też, że w 2014 r., w porównaniu z rokiem 2013 o 16 proc. wzrosła liczba Polaków, którzy kupują produkty finansowe na podstawie informacji znalezionych w sieci. Obecnie odsetek respondentów podążających tą ścieżką zakupową wynosi 33 proc.

Większą dynamikę (wzrost o 68 proc.) wykazywała grupa respondentów, którzy zdecydowali się w kanale online na skorzystanie z ofert banków, firm ubezpieczeniowych czy innych podmiotów z sektora finansowego.

grafika

Pomimo dynamicznych wskaźników cytowanych przez IAB Polska okazuje się, że wciąż tylko jedna czwarta użytkowników kupuje produkty finansowe tylko za pośrednictwem internetu. Zupełnie inaczej jest z pozyskiwaniem informacji na temat ofert banków czy ubezpieczycieli. Okazuje się, że na tym polu internet zdecydowanie przeważa stanowiąc podstawowe źródło wiedzy dla ponad 70 proc. Polaków.

grafika

Z kolei w internetowym ekosystemie respondenci badania IAB Polska czerpią wiedzę na temat finansów z wyszukiwarek (44 proc.), stron www marek i produktów (33 proc.) i portali internetowych (32 proc.).

grafika

Jeśli chodzi o internetowy przekaz reklamowy, to według raportu IAB Polacy najczęściej dowiadują się o interesujących ich produktach finansowych z mailingu (38 proc.), nieco rzadziej (36 proc.) z reklam w wyskakujących oknach w przeglądarkach, a najrzadziej (12 proc.) z reklam przekazywanych za pomocą aplikacji. Przy okazji okazuje się też, że 42 proc. respondentów właśnie z internetu dowiaduje się o usługach finansowych i ubezpieczeniach.

grafika

W internetowym torcie reklamowym segment finansów ma największy, po rynku motoryzacyjnym, udział na poziomie 14 proc - wynika z raportu IAB Polska. Jednak skuteczna komunikacja marek z sektora finansowego z klientami stawia przed reklamodawcami i marketerami specyficzne wyzwania.

- Internet traktujemy przede wszystkim jako ważne i przydatne źródło wiedzy. Mamy w nim dostęp „od ręki” do ofert banków, instytucji ubezpieczeniowych, analiz ekspertów - zauważa w komentarzu do raportu Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań IAB Polska. - Jednak kolejny wniosek, jaki płynie z badania jest taki, że choć jest to przydatne źródło i najbardziej wiarygodne medium, pozostaje ono jednak mniej wiarygodne niż opinie ekspertów czy osób nam bliskich. Po drugie, choć intensywnie poszukujemy informacji o finansach online, zakupu tego rodzaju usług wolimy dokonywać poza siecią. Wynika to nie tylko z częstej konieczności złożenia podpisu na dokumencie, ale chociażby z możliwości dodatkowego dopytania obsługującego zakup eksperta. Oznacza to, że aby skutecznie dotrzeć do e-konsumenta z produktami i usługami finansowymi, należy nie tylko dostarczać online jak najbardziej wiarygodnej informacji, ale także na tyle perswazyjnej, by skłonić go do odwiedzin i nawiązania bezpośredniego kontaktu w placówce - podkreśla Pliszka.

Badanie IAB Polska „Consumer Journey Online - Finanse” zostało zrealizowane przez Ośrodek Przetwarzania Informacji oraz Interaktywny Instytut Badań Rynku za pomocą ankiet emitowanych u wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90 proc. polskich internautów w wieku 15+.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów