Polacy kupili alkohol za ponad 41 mld zł

W 2013 roku Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości detalicznej ponad 41,1 mld zł. Kluczowy udział w sprzedaży miało tradycyjnie piwo (47%) oraz wódka (30,7%). Stopniowo rośnie udział win gronowych, whisky, likieru, nalewek i smakowych napojów spirytusowych. Coraz więcej Polaków wybiera produkty wysokiej jakości i marki o charakterze premium (31%), jednocześnie aktywnie poszukując jak najlepszego stosunku ilości lub jakości do ceny (26%). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów - wynika z raportu KPMG.

km
km
Udostępnij artykuł:
Polacy kupili alkohol za ponad 41 mld zł
fot. Shutterstock.com

Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku, posiadające dużą grupę regularnych konsumentów. Przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73% i 43% dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.

W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3%), whisky (4,3%) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4%).

Trzech na dziesięciu (31%) dorosłych konsumentów napojów alkoholowych twierdzi, że zdecydowanie stara się wybierać produkty ponadprzeciętnej jakości i chętnie sięga po marki premium. Jak wynika z badania zarządzających z branży napojów alkoholowych, spośród wszystkich trendów rynkowych to właśnie premiumizacja ma w najbliższych latach najsilniej kształtować rynek, i to niezależnie od kategorii.

Skutkiem premiumizacji na rynku piwa jest dynamiczny rozwój segmentu piw specjalnych, tj. piw dolnej fermentacji wychodzących poza typowy eurolager oraz piw górnej fermentacji. Piwa specjalne (bez smakowych i miksów piwnych) to już ok. 5% wolumenu rynku.

Przejawem premiumizacji jest także bardzo silny wzrost sprzedaży whisky. W ciągu ostatniego roku ten rodzaj alkoholu pił co drugi dorosły Polak, zaś 21% – kilkukrotnie w ciągu roku. W 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisky o wartości 1,8 mld zł - sześciokrotnie więcej niż w 2004 roku pod względem wolumenu sprzedaży i pięciokrotnie pod względem wartości. Co więcej, branża spodziewa się dalszego wzrostu kategorii nawet o 8-9% rocznie w 2014 i 2015 roku.

Rośnie także zainteresowanie klasycznymi winami gronowymi. W 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln litrów win gronowych (wliczając wina musujące) o wartości 2,6 mld zł. Od 2004 do 2013 roku sprzedaż win gronowych w Polsce wzrosła ilościowo o 56%.

Drugim kluczowym trendem na polskim rynku napojów alkoholowych jest trend innowacyjny. Polacy są otwarci na nowości, poszukują nowych, mało znanych lub egzotycznych smaków, oryginalnych produktów. Z taką postawą zdecydowanie identyfikuje się 29% dorosłych konsumentów napojów alkoholowych. Trend ten widoczny jest przede wszystkim na rynkach piwa oraz napojów spirytusowych i dalej ma oddziaływać na te kategorie. Taki scenariusz na najbliższe lata przewiduje dla swojej kategorii 71% menedżerów z branży piwnej i 43% menedżerów z branży spirytusowej. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak "wódki" smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów.

Na rynku piwa trend innowacyjny zaowocował m.in. dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych. Od 2004 roku ich sprzedaż wzrosła blisko dwukrotnie i odgrywa obecnie dużą rolę w skali całego rynku piwa, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln litrów w 2013 roku. Oferta ta trafiła w szczególności do kobiet: w ciągu ostatniego roku 62% z nich sięgnęło po piwo przynajmniej kilkukrotnie, podczas gdy wśród mężczyzn było to 84%.

W trend innowacyjny wpisuje się także wzrost popularności cydru. W ciągu ostatniego roku spróbowało go 40% dorosłych konsumentów, a co dziesiąty sięgnął po ten napój kilkukrotnie.

Co czwarty konsument alkoholu (26%) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości. Z trendem value for money najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70% wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57%).

Efektem wrażliwości cenowej konsumentów jest także widoczny rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych oraz własnego importu detalistów. Marki własne przejęły już ok. 8% wolumenu sprzedaży piwa oraz 6% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w kanale off-trade to wino z dyskontu.

grafika
grafika
grafika

 

Raport KPMG w Polsce pt. "Rynek napojów alkoholowych w Polsce" powstał na podstawie danych uzyskanych od firm i instytucji badających rynek napojów alkoholowych, instytucji statystycznych, a także przeprowadzonych w III kw. 2014 r. badań konsumentów oraz firm z tej branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. W badaniu wśród przedstawicieli 24 przedsiębiorstw z branży napojów alkoholowych wzięły udział zarówno duże koncerny, jak również średni i mali producenci.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"