Nie tylko ambicja wyróżnia Polaków. Spośród wszystkich przebadanych nacji razem z Czechami uważamy, że jesteśmy najbardziej stylowi, wyprzedzamy w tym zawsze doskonale ubranych Francuzów.
Mieszkańcy 14 europejskich krajów w ramach badania European Trusted Brands 2005 zostali zapytani o postrzeganie samych siebie i poproszeni o wskazanie cech, które najmocniej lub najsłabiej ich charakteryzują. Analiza samooceny mieszkańców państw europejskich wykazała wiele wspólnych cech. Większość mieszkańców Europy postrzega siebie jako osobę szczerą i rodzinną, w dalszej kolejności - także praktyczną i optymistycznie nastawioną do życia.
Na tle innych narodów wybijają się Francuzi i Portugalczycy, którzy mają siebie za najbardziej namiętnych (ponad 40%). Co ciekawe, za najmniej porywczych uważają się Finowie i Polacy (mniej niż 20%). Natomiast najmniej szczerzy są Czesi (57%) a pewność siebie deklaruje aż 66% Niemców i 60% Austriaków.

Ponad 70% Holendrów, Rosjan i Francuzów podkreśla swoje przywiązanie do wspólnot i społeczności, ale tylko co czwarty Polak i mieszkaniec Wielkiej Brytanii utożsamia się z nimi.
Z badania Reader's Digest wynika, że mieszkańcy Europy w podobny sposób postrzegają najistotniejsze przejawy życia społecznego. Małżeństwo stanowi dla nich jedną z najważniejszych i najbardziej wiarygodnych instytucji społecznych. Zawody zaufania społecznego cieszą się w całej Europie uznaniem.
Cechy osobowości najbardziej cenione przez Europejczyków
Średnie rozłożenie głosów we wszystkich 14 krajach
Cecha osobowościŚrednia procentowa oddanych głosówSzczery81%Rodzinny 67%Praktyczny67%Optymista 54%Społecznik 51%Ostrożny50%Aktywny 50%Pewny Siebie45%Wnikliwy 42%Decyzyjny 40%Tradycjonalista 40%Ustatkowany 37%Swobodny33%Nowoczesny 32%Uczuciowy30%Ambitny30%Śmiały29%Impulsywny28%Lokalny 26%Spełniony 25%Zestresowany 22%Stylowy20%Światowy20%Zwolennik16%Przywódca15%Konformista14%Buntownik13%Karierowicz 13%Wpływowy13%Niespełniony13%Średnia głosów34%

Zestawienie cech osobowości, które uzyskały najwyższe poparcie na tle pozostałych krajów Europy
Cecha osobowościNajwiększy odsetek wśród narodowościSzczerzyAnglicy88%Rodzinni Niemcy i Polacy76%PraktyczniNiemcy 77%Optymiści Rosjanie70%Społecznicy Holendrzy74%OstrożniFrancuzi 67%Aktywni Portugalczycy i Hiszpanie57%Pewni SiebieNiemcy 66%Wnikliwi Węgrzy68%Decyzyjni Portugalczycy i Hiszpanie50%Tradycjonaliści Rosjanie i Finowie53%Stateczni Holendrzy65%Swobodni Rosjanie58%Nowocześni Hiszpanie39%UczuciowiFrancuzi 44%AmbitniPolacy53%ŚmialiRosjanie44%ImpulsywniAustriacy34%LokalniCzesi45%SpełnieniFinowie57%Zestresowani Rosjanie44%StylowiPolacy31%ŚwiatowiFrancuzi 54%ZwolennicyAustriacy44%PrzywódcyAnglicy29%KonformiściFinowie69%BuntownicyWęgrzy18%Karierowicze Rosjanie30%WpływowiRosjanie23%NiespełnieniRosjanie45%Informacje dodatkowe:

" W tym roku badanie European Trusted Brands przeprowadzono już po raz piąty;" Pierwsza edycja European Trusted Brands odbyła się w roku 2001;" Celem badania jest wskazanie poziomu zaufania konsumentów do poszczególnych zawodów, cech i marek, dając tym samym największe tego typu badanie w Europie;" Badanie przeprowadzono w 12 językach w 14 europejskich krajach, łącznie z Rosją; " Respondenci zostali wybrani spośród czteromilionowej bazy prenumeratorów Reader's Digest. Próba ustalona na podstawie selekcji i wyników badania odzwierciedla zróżnicowanie demograficzne każdego z krajów;" W 14 krajach, w 12 językach przeanalizowano 24,832 ankiet;" Respondenci otrzymali listę 30 cech osobowości o zostali poproszeni o wskazanie tych cech które najlepiej odzwierciedlają ich osobowość, zachowanie, poglądy na życie; " Badania przeprowadzono w okresie od września do października 2004 roku metodą ankiety pocztowej.











