Polacy nienawidzą czekać i są bez przerwy zajęci (raport)

Według 65 proc. Polaków ludzie będący w ciągłym ruchu mają ciekawsze życie. Niemal połowa z nich zajmuje się dwiema rzeczami naraz. Jednocześnie 74 proc. ankietowanych uważa, że szybkie tempo życia wpływa niekorzystnie na ich zdrowie. Choć 7 na 10 osób potwierdza, że dzięki odkrywaniu nowych miejsc i spotykaniu nowych ludzi mogą się więcej nauczyć, to prawie połowa nie odczuwa już tak silnej potrzeby podróżowania, a według 63 proc. w ciągu 20 lat nawet spotkania ze znajomymi będą się odbywać najczęściej online - wynika z badania Havas Worldwide i Market Probe International.

km
km
Udostępnij artykuł:

Globalne badanie bazuje na odpowiedziach respondentów z 28 państw. Wśród nich wyodrębniono trzy grupy krajów w zależności od tego, jak ich mieszkańcy reagują na wzrost mobilności społeczeństwa i przyspieszone tempo życia. Do pierwszej kategorii - „rozdartych” - należy większość krajów, w tym Polska. To ludzie, u których występuje największe napięcie między zewnętrznym podziwem dla osób będących w ciągłym biegu a wewnętrzną tęsknotą za wolniejszym tempem życia i możliwością cieszenia się chwilą. Według analizy "rozdarci" jeszcze nie do końca poradzili sobie z tym, w jakim kierunku podąża świat. Z jednej strony chcą korzystać z udogodnień, które niesie ze sobą rozwój technologiczny, a z drugiej boją się, że cena, jaką przyjdzie im za to zapłacić, jest zbyt wysoka.

Drugą kategorię – "pogodzonych" – tworzą kraje takie jak np. Niemcy, USA i Wielka Brytania, których obywatele nie zawsze podziwiają ludzi żyjących w ciągłym ruchu, ale są dalecy od życia zgodnie z ideą "slow".

Ostatnia kategoria – "zmęczonych" – obejmuje tylko 3 z 28 krajów (Austria, Belgia i Włochy). Ich mieszkańcy wyrażają przekonanie, że przyspieszone tempo życia nie jest dobre ani dla poszczególnych osób, ani dla społeczeństwa jako całości.

Wyniki ankiety przeprowadzonej w polskiej (podobnie jak globalnej) próbie wykazały, że 1/4 badanych ciągle się gdzieś spieszy. Co więcej, ok. 65 proc. polskich respondentów jest przekonanych, że ludzie, którzy są zawsze w ruchu, mają bardziej interesujące życie i są godni podziwu. Jednocześnie 57 proc. badanych chciałoby móc zwolnić albo wyjechać na długie wakacje. Takie sprzeczności dają się zauważyć nie tylko w sposobie zarządzania czasem, ale w każdej dziedzinie życia badanych Polaków, co ma wyraźny wpływ na to, jakimi są konsumentami, a więc bezpośrednio dotyczy firm i marek, które muszą obserwować zmiany zachodzące na rynku jeszcze uważniej niż kiedyś.

grafika

57 proc. osób w wieku 18-34 lat ma większy problem ze zrelaksowaniem się niż przedstawiciele starszych pokoleń. W weekendy zamiast korzystać z przyjemności, takich jak wycieczki czy sport, 4 na 10 reprezentantów generacji Y woli nadrobić zaległości w obowiązkach domowych i innych sprawach, na które nie mieli czasu w ciągu tygodnia. Jednak ich ciekawość świata wcale nie zmalała. Dla 8 na 10 prosumentów i 6 na 10 zwykłych konsumentów podróżowanie jest nadal jedną z największych przyjemności życiowych. Ponadto 89 proc. badanych przyznało, że dzięki aplikacjom mobilnym podróżowanie jest znacznie łatwiejsze. Dostęp do internetu sprawił również, że wiedza o odległych krajach jest dużo powszechniejsza i bardziej dogłębna niż kiedyś. I chociaż 7 na 10 osób potwierdza, że dzięki wojażom po świecie, odkrywaniu nowych miejsc i spotykaniu nowych ludzi mogą się więcej nauczyć, to prawie połowa badanych nie odczuwa już tak silnej potrzeby podróżowania.

4 na 10 polskich respondentów ciągle ma coś do zrobienia, a prawie 50 proc. zajmuje się więcej niż dwiema rzeczami naraz. Dla 65 proc. ankietowanych w Polsce (77 proc. prosumentów i 62 proc. zwykłych konsumentów) jedną z rzeczy, których nienawidzą najbardziej, jest czekanie.

Choć w większości respondenci odpowiedzieli, że są bez przerwy zajęci, prawie 63% uważa, że wykorzystuje ten czas nieproduktywnie, a 55 proc. przyznało, że udają bardziej zajętych, niż są w rzeczywistości (i według 7 na 10 ankietowanych tak samo robią ich znajomi).

grafika

Chęć bycia zawsze na bieżąco ma też swoje drugie oblicze. 74 proc. respondentów w Polsce uważa, że szybkie tempo życia wpływa niekorzystnie na ich zdrowie. Strach przed ominięciem czegoś ważnego (ang. FOMO - fear of missing out) spowodował, że 1/5 badanych w zasadzie nie rozstaje się ze swoim telefonem. Z jednej strony 45 proc. ankietowanych twierdzi, że dzięki technologii mogą więcej, ale taka sama grupa odpowiedziała, że technologia ogranicza ich produktywność. Co więcej, 36 proc. osób z generacji Y czuje się niepewnie, gdy podczas podróży nie ma dostępu do internetu. Już w tej chwili 7 na 10 polskich respondentów uważa, że wielkim problemem w społeczeństwie jest fakt, iż ludzie przestali wychodzić z domów, a prawie 90% prosumentów martwi się, że kolejne pokolenie będzie bardziej związane z miejscami w sieci niż z tymi rzeczywistymi.

Według deklaracji 63 proc. prosumentów i 50 proc. konsumentów, w ciągu 20 lat ludzie będą chętniej kontaktować się ze znajomymi online niż spotykać się z nimi w rzeczywistości. Również jeżeli chodzi o codzienne czynności, 63 proc. polskich ankietowanych uważa, że łatwiej i wygodniej jest wykonać je przez internet. Zamiast iść do lekarza, będziemy łączyć się z konsultantem medycznym za pomocą urządzeń cyfrowych, a według 8 na 10 badanych zakupy będziemy robić wyłącznie przez internet.

grafika

Grupa Havas Worldwide we współpracy z firmą Market Probe International przeprowadziła ankietę z udziałem 10.131 osób w wieku powyżej 18 lat reprezentujących 28 krajów: Polskę, Arabię Saudyjską, Australię, Belgię, Brazylię, Chiny, Czechy, Estonię, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Irlandię, Japonię, Kanadę, Kolumbię, Litwę, Łotwę, Malezję, Meksyk, Niemcy, Portugalię, RPA, Singapur, USA, Wielką Brytanię, Włochy i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W Polsce w badaniu wzięło udział 502 respondentów. Próba składała się w 20% z prosumentów, a w 80% ze zwykłych konsumentów. Na potrzeby raportu osoby w wieku od 18 do 34 lat określono mianem generacji Y.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online