Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego”

Jak wskazuje badanie Consumer Navigator, przeprowadzone przez Grupę dentsu, w całej Europie rosną obawy przed recesją i ograniczane są wydatki. Natomiast aż 25 proc. Badanych Polaków spodziewa się polepszenia swojej sytuacji ekonomicznej w ciągu najbliższych miesięcy –  “Polacy nie rezygnują z przyjemności życia codziennego” – komentuje Agata Szymańska, insights & strategy director, dentsu Polska.

Kinga Walczyk
Kinga Walczyk
Udostępnij artykuł:
Polacy wierzą w poprawę ich sytuacji ekonomicznej. “Nie rezygnują z przyjemności życia codziennego”
fot. Jacek Dylag, Unsplash

Badanie Consumer Navigator objęło pięć czołowych rynków europejskich: Polskę, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Włochy. Celem badania było sprawdzenie, jak konsumenci reagują na obecną sytuację gospodarczą, jakie mają nastroje i w jaki sposób zmieniają swoje codzienne nawyki zakupowe.  

– Badanie pozwala porównać perspektywy konsumentów w różnych krajach w kontekście niepewności ekonomicznej i rosnących kosztów życia – mówi Agata Szymańska, insights & strategy director, dentsu Polska.

Choć ogólne nastroje w Europie są raczej pesymistyczne, Polacy na tle innych narodowości wykazują nieco większy spokój – dodaje. 

W Polsce 55 proc. konsumentów ocenia stan gospodarki jako zły – dla porównania we Francji i Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi odpowiednio 81 proc. i 80 proc. Jednocześnie tylko 35 proc. Polaków spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 6-12 miesiącach – to najmniej spośród wszystkich analizowanych krajów. Dla porównania – we Francji taką prognozę deklaruje 58 proc. respondentów, a w Wielkiej Brytanii – 46 proc.

grafika

                fot. Nastroje dotyczące stanu europejskiej gospodarki w zależności od rynku (mat.pras.)

Mimo ogólnej niepewności, wielu konsumentów w Europie utrzymuje względnie stabilną osobistą sytuację finansową. Największe nadzieje na poprawę własnych finansów wyrażają Polacy – 25 proc. badanych spodziewa się polepszenia swojej sytuacji w ciągu najbliższych miesięcy. Również Hiszpanie okazują się nieco bardziej optymistyczni niż reszta przebadanych społeczeństw naszego kontynentu.

grafika

              fot. Przewidywane zmiany w europejskiej gospodarce w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy w zależności od rynku (mat.pras.)

Europejczycy zaciskają pasa

Połowa europejskich konsumentów ograniczyła swoje wydatki w ostatnim roku ze względu na sytuację gospodarczą. Najwięcej takich deklaracji padło we Włoszech (56 proc.) i we Francji (54 proc.). W Polsce odsetek osób, które ograniczyły wydatki, wynosi tylko 19 proc., a 28 proc. respondentów deklaruje, że ich wydatki wzrosły – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów. 

Polacy racjonalizują swoje wybory – skupiają się na potrzebach podstawowych, kontrolują budżet, ale mimo to nie rezygnują z przyjemności życia codziennego – komentuje Szymańska.

Niemal dwie trzecie konsumentów w regionie (64 proc.) twierdzi, że obecnie bardziej wnikliwie kontroluje swoje wydatki. Popularne są zakupy w dyskontach, odkładanie większych wydatków na później oraz korzystanie z programów lojalnościowych.

W kontekście planów zakupowych konsumentów w najbliższych trzech miesiącach widać wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami – 42 proc. konsumentów w Wielkiej Brytanii i 43 proc. we Francji planuje wyjazd wakacyjny – w Polsce takie plany ma co czwarty badany (25 proc.).  

Zakupy kosmetyczne i pielęgnacyjne planuje 44 proc. konsumentów we Włoszech i 43 proc w Hiszpanii – to więcej niż np. w Wielkiej Brytanii. Wydatki na tzw. „małe przyjemności” pozostają relatywnie stabilne. Co trzeci z respondentów (33 proc.) częściej jada poza domem, a 32 proc. częściej zamawiają jedzenie na wynos. Mimo ograniczeń w innych kategoriach, te codzienne drobne przyjemności nadal odgrywają ważną rolę w naszym sposobie życia.

Młodzi mimo trudności, bardziej optymistyczni  

We wszystkich badanych krajach wyraźnie zarysowane są różnice pokoleniowe. Tzw. baby boomers częściej deklarują pesymizm i borykają się z ograniczeniami finansowymi. 

– Wśród gen Z i millenialsów większa jest natomiast chęć oszczędzania i inwestowania, choć np. w Polsce młodsze pokolenia w praktyce są bardziej obciążone kosztami życia, niepewnością rynku pracy i wysokimi barierami wejścia na rynek mieszkaniowy – wyjaśnia Szymańska.  

W skali całej Europy 45 proc. przedstawicieli gen Z planuje założyć konto oszczędnościowe, a około jedna trzecia myśli o inwestowaniu – np. w akcje, kryptowaluty lub inne instrumenty finansowe.  

– Niepokoje i potrzeby emocjonalne – takie jak zagrożenie poczucia kontroli, bezpieczeństwa czy brak wsparcia – mają ogromny wpływ na decyzje konsumenckie. W czasach kryzysu marki, które umiejętnie odpowiadają na te potrzeby, zdobywają zaufanie klientów. A dziś właśnie zaufanie staje się najcenniejszą walutą – podsumowuje Szymańska.  

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online