Połowa polskiego rynku spożywczego dla sklepów wielkopowierzchniowych

W 2014 roku sklepy wielkopowierzchniowe wygenerują ponad 50 proc. wartości sprzedaży osiągniętej na rynku artykułów spożywczych - prognozuje firma badawcza PMR.

km
km
Udostępnij artykuł:

Jak podaje w swoim raporcie PMR, od kilku lat w Polsce postępuje trend spadku liczby sklepów ogólnospożywczych, co jest skutkiem trwającej transformacji rynku z małych sklepów w stronę formatów typu supermarket czy dyskont oraz ekspansji sieci (zwłaszcza dyskontów, w tym lidera rynku - Biedronki). Znikają głównie małe niezależne sklepy, nieradzące sobie z rosnącą konkurencją ze strony sieci wielkoformatowych, a zwłaszcza pojawiających się w ich sąsiedztwie dyskontów i supermarketów. Dzieje się to pomimo problemów hipermarketów, które tracą klientów przez znacznie zwiększoną konkurencję, a także większą odległość od miejsca zamieszkania w porównaniu do sklepów innych formatów. Konsumenci chętnie wybierają sklepy albo blisko domów (dla zakupów niezaplanowanych lub z wygody) albo wybierają sklepy w dużych centrach handlowych (połączenie zakupów oraz możliwości relaksu lub skorzystania z usług). Z drugiej strony małe sklepy to dla wielu konsumentów podstawowe miejsce zakupów, często wynikające z braku alternatyw.

Autorzy raportu prognozują, że w najbliższych latach w związku ze zmieniającymi się przyzwyczajeniami konsumentów polepszy się sytuacja mniejszych sklepów, dzięki formatowi convenience oraz sklepom specjalistycznym. Podkreślają także zmiany w wyglądzie małych sklepów, które coraz częściej są nowoczesne i przez to także atrakcyjniejsze dla klientów.

Jednocześnie w najbliższych latach postępować ma intensywna ekspansja największych sieci oraz głównie sieci wielkoformatowych. To sklepy formatu hipermarket, supermarket czy dyskont mają stanowić coraz większy udział w całej sprzedaży.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Nie będzie szybkich blokad treści w polskim internecie. Wskazano 27 czynów zabronionych

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Połowa TikToka w USA sprzedana. Tego samego inwestora może mieć właściciel TVN

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Polskie Radio 24 z nową oprawą dźwiękową

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

Nowa prezes PwC w CEE. Agnieszka Gajewska zastąpi Adama Krasonia

New Balance MADE in USA
Materiał reklamowy

New Balance MADE in USA

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]