Cyfrowy Polsat w drugim kwartale miał 291 mln zł zysku netto. "Koniec 2020 roku na rynku reklamowym analogiczny do 2019"

W drugim kwartale br. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 2,1 proc. do 2,86 mld zł oraz wzrost zysku netto z 268,9 do 290,7 mln zł. Analitycy neutralnie oceniają rezultaty grupy, ale wskazują jednocześnie na kilka pozytywnych czynników, m.in. mocne dane operacyjne w segmencie abonamentowym oraz wzrost sprzedaży sprzętu. - Reszta roku na rynku reklamy powinna być analogiczna jak w 2019 roku. O ile nie zdarzy się coś niespodziewanego - komentuje dla Wirtualnemedia.pl sytuację na rynku reklamowym Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat.

Nikola Bochyńska/PAP
Nikola Bochyńska/PAP
Udostępnij artykuł:
Cyfrowy Polsat w drugim kwartale miał 291 mln zł zysku netto. "Koniec 2020 roku na rynku reklamowym analogiczny do 2019"
Stanisław Janowski, prezes Telewizji Polsat

W czwartek Grupa Cyfrowy Polsat podała wyniki finansowe za II kwartał br. Był to wyjątkowo trudny okres dla całej gospodarki, również dla rynku reklamowego na którym opiera się również biznes mediowy.

W drugim kwartale br. przychody Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu zmniejszyły się rok do roku o 34,5 proc. do 213 mln zł. W sprawozdaniu Cyfrowego Polsatu zaznaczono, że według danych Starcomu cały polski rynek reklamy i sponsoringu telewizyjnego w drugim kwartale br. zanotował spadek wartości o 35,4 proc. do 778 mln zł. W efekcie udział Telewizji Polsat w tym rynku zwiększyły się o 0,4 pkt proc. do 27,4 proc.

Z kolei w II kwartale br. łączne przychody Cyfrowego Polsatu w pionie nadawanie i produkcji telewizyjnej (obejmujące też opłaty od abonentów telewizyjnych i operatorów oferujących kanały Polsatu) zmalały rok do roku o 21 proc. do 412 mln zł. Równocześnie zmniejszono koszty operacyjne o 18 proc. do 293 mln zł. W konsekwencji skorygowany zysk EBITDA pionu spadł o 24 proc. do 122 mln zł, a skorygowana marża EBITDA - o 1,4 pkt proc. do 29,7 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/cyfrowy-polsat-przy-spadku-wplywow-zwiekszyl-zysk-w-gore-sprzedaz-uslug-telefonicznych,7170484258846337a ##

W całym minionym półroczu przychody pionu telewizyjnego Cyfrowego Polsatu zmniejszyły się rok do roku o 10 proc. do 873 mln zł, a koszty operacyjne - o 9 proc. do 604 mln zł. Natomiast półroczne wpływy z reklamy i sponsoringu telewizyjnego poszły w dół o 20,2 proc. do 475 mln zł. Jednocześnie wartość całego rynku reklamy tv zmalała o 21 proc. do 1,71 mld zł (według danych Starcomu).

Maciej Stec, wiceprezes zarządu spółki Cyfrowy Polsat podczas prezentacji dla dziennikarzy podkreślał, że zarząd konsekwentnie realizuje swoją strategię multiplay. - Wyniki II kwartału pokazują, że nasz biznes jest w miarę odporny (na takie zdarzenia jak COVID-19 – przyp.red.). Oczywiście pandemia dotknęła rynku telewizyjnego, widzimy i obserwujemy spadek rynku reklamowego, ale prognoza na drugą połowę roku i nasze przewidywania mówią, że rynek reklamy się ustabilizuje. Wtedy będziemy mogli konsekwentnie realizować naszą strategię – zaznaczył.

Według Stanisława Janowskiego, prezesa Telewizji Polsat oczekiwania Grupy są realne. - Na podstawie obecnej sytuacji wydaje się, że reszta roku na rynku reklamy powinna być analogiczna jak w 2019 roku. O ile nie zdarzy się coś niespodziewanego – podkreślił. Na nasze pytanie o prognozy na rynku reklamy w drugiej połowie br. odpowiedział, że 2020 rok jest „zbliżony do 2019 roku jeśli chodzi o III i IV kwartał”. - To powinno przełożyć się w ujęciu rocznym na spadek na reklamę i sponsoring na poziomie 10 proc. Oczywiście jeśli nie będziemy mieć lockdownu, drugiej fali epidemii itp. Spodziewaliśmy się spadku wydatków na reklamę o 1/3 - przypomniał.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-czerwiec-2020-nowy-panel-tvp1-lider-debata-hitem,7170514249484417a ##

"Wszystkie produkcje realizowane zgodnie z wytycznymi"

Polsat wiosną br. zawiesił niektóre produkcje ze względu na zagrożenie zarażenia się koronawirusem. Przełożył na jesień m.in. „Taniec z gwiazdami” czy „The four. Bitwa o sławę”. Pytany przez nas Stanisław Janowski czy ewentualnie stacja bierze pod uwagę zawieszenie dużych show w wypadku drastycznego wzrostu zakażeń zaznaczył tylko: - Wszystkie nasze produkcje są realizowane zgodnie z wytycznymi sanitarnymi – te produkowane przez nas czy przez firmy zewnętrzne na nasze zlecenie. Na dziś wszystko przebiega bardzo sprawnie – podsumował.

Dodał, że „ma nadzieję, że jesienna ramówka się sprawdzi”. - Mamy kilka nowości: „Ninja Warriow”, „Love Island”, kolejny sezon „Przyjaciółek”, wznowienie „Tańca z Gwiazdami”, mamy kupionych kilka seriali, wypełniamy biblioteki filmowe. Mamy nadzieję, że ta oferta się sprawdzi w połączeniu ze sportem – powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl prezes Telewizji Polsat.

Analitycy neutralnie oceniają wyniki Cyfrowego Polsatu

Wyniki Cyfrowego Polsatu w drugim kwartale obniżyły niskie przychody z reklam telewizyjnych oraz darowizny związane z pandemią COVID-19. Analitycy w rozmowie z PAP neutralnie oceniają rezultaty grupy, ale wskazują jednocześnie na kilka pozytywnych czynników, m.in. mocne dane operacyjne w segmencie abonamentowym oraz wzrost sprzedaży sprzętu.

Marcin Nowak z Ipopema Securities ocenił: "Uważamy, że wyniki Cyfrowego za II kw. są neutralne, biorąc pod uwagę to, że raportowana EBITDA wyniosła 960 mln zł i była 1 proc. poniżej naszej prognozy i konsensusu. Zgodnie z oczekiwaniami, za spadek EBITDA o 11 proc. rdr odpowiadały dwa główne czynniki, mianowicie słabsze przychody w segmencie telewizyjnym i darowizny związane z COVID-19. Przychody z reklam telewizyjnych wyniosły 213 mln zł, spadając o 35 proc. rdr, podczas gdy spodziewaliśmy się 244 mln zł (25 proc. spadku), co nie wzbudza naszego zachwytu, ale nadal oczekujemy poprawy w III i IV kw., co sugerują już konkurenci (uważamy, że komentarze dotyczące rynku reklam telewizyjnych będą głównym motorem nastrojów inwestorów po konferencji.

Dodał, że niższe wpływy z reklam telewizyjnych obniżyły EBITDA rok do roku o ok. 55 mln zł rdr, podczas gdy spodziewali się obniżenia wyniku o 52 mln zł. - Naszym zdaniem pokazuje to, że Cyfrowy jest w stanie w pewnym stopniu zrównoważyć wpływy z reklam telewizyjnych niższymi kosztami treści. Drugim najważniejszym czynnikiem w II kw. były darowizny związane z COVID-19, które wyniosły ok. 30 mln zł, (z łącznie ok. 42 mln zł rozpoznanych jednorazowych zdarzeń związanych z COVID-19), dokładnie tyle ile zakładaliśmy – podsumował.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvn24-liderem-wsrod-kanalow-newsowych-w-czerwcu-superstacja-o-66-proc-w-dol,7170509067363969a ##

Konrad Księżopolski z Haitong Banku ocenia: - Drugi kwartał nie jest porównywalny ze względu na pandemię COVID-19 i spadek przychodów z reklam telewizyjnych o 34,5 proc. rdr, który wygląda dramatycznie, ale z drugiej strony jest całkowicie zgodny ze spadkiem całego rynku reklamy tv. Z drugiej strony zobaczylibyśmy kilka drobnych pozytywnych czynników. Po pierwsze, wskaźniki usług abonamentowych (KPI) pozostały silne, a szczególnie zwracamy uwagę na telefonię komórkową, 3-proc. wzrost ARPU i niską rezygnację z usług na poziomie 6,4 proc. Po drugie, pomimo lockdownu sprzedaż sprzętu wzrosła o 4 proc. rdr, co wyróżnia spółkę istotnie na tle Play i Orange, gdzie sprzedaż sprzętu spadła o 13-14 proc. – wymienia.

Dalej stwierdza: - Po trzecie, skorygowane wolne przepływy pieniężne za ostatnie cztery kwartały pozostały prawie bez zmian na przyzwoitym poziomie 1,3 mld zł. Po czwarte, prognozy dotyczące płaskich przychodów z reklam telewizyjnych w drugiej połowie roku również należy przyjąć lekko pozytywnie, biorąc pod uwagę wyniki w pierwszym półroczu - komentuje.

Nikola Bochyńska/PAP
Autor artykułu:
Nikola Bochyńska/PAP
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji