Polsat News najbardziej bezstronny podczas kampanii prezydenckiej, TV Trwam najmniej

Najlepiej bezstronne i wyważone podczas relacjonowania kampanii wyborczej przed pierwszą turą wyborów prezydenckich były Polsat News, TVP1 i TVP Info, a w drugiej turze także TVN24. Najsłabiej oceniona została TV Trwam - wynika z analizy Krajowej Rada Radiofonii i Telewizji.

łb
łb
Udostępnij artykuł:

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeanalizowała kampanię wyborczą w głównych wydaniach serwisów informacyjnych TVP1, TVP2, TVP Info, TVN, TVN24, Polsatu, Polsat News i TV Trwam, które emitowane były między 24 kwietnia a 8 maja oraz od 11 maja do 22 maja.

Nadawcy publiczni są ustawowo zobligowani do realizacji misji publicznej, w przypadku nadawców komercyjnych kategorie składające się na pojęcie misji można potraktować jako pożądane cechy przekazu informacyjnego i publicystycznego. Uwzględniając wnioski i uwagi nadawców, KRRiT w badaniach porównawczych wzięła pod uwagę kategorie takie jak pluralizm, bezstronność, wyważenie i jakość warsztatową.

Z analizy Rady wynika, że kryteria misji publicznej najlepiej realizowały stacje Polsat News, TVP1 i TVP Info, a w dalszej kolejności TVN24 i TVP2. W drugiej turze wyborów we wskaźnikach realizacji misji publicznej przodowały Polsat News, TVP 1 i TVN 24, w dalszej kolejności TVP Info i TVP2. W najmniejszym stopniu wskazane kryteria zrealizowała TV Trwam, co - w opinii KRRiT - jest konsekwencją braku pluralizmu i wyraźnie pozytywnego stosunku dziennikarzy do przedstawicieli tylko jednej partii.

W pierwszej turze najwyższe wyniki bezstronności uzyskały audycje Polsat News oraz telewizji publicznej. Za najmniej bezstronne zostały uznane audycje Telewizji Trwam. Natomiast w drugiej turze najrzetelniej informacje prezentowano w programach Telewizji Polskiej. Negatywnie wyróżniały się stacje TV Trwam, która wykazywała się „skrajnie niepluralistyczną ekspozycją i doborem gości do audycji”, oraz TVN24 ze względu na „bardzo emocjonalnie nacechowane zachowanie dziennikarzy połączone z negatywnym stosunkiem prezentowanym wobec niektórych gości”.

- Niepokojące jest to, że w niewielu audycjach wyemitowanych przed I turą wyborów znalazły się informacje o rzeczywistych prerogatywach prezydenta, co mogło mieć znaczenie w kontekście realizacji składanych przez kandydatów obietnic. W znacznej mierze dyskusję w mediach zdominowały tematy związane ze sposobem prowadzenia kampanii i sondażami pozbawiona była ona jednak walorów edukacyjnych i poznawczych. W drugiej turze wyborów w większej liczbie audycji pojawiły się wątki dotyczące prerogatyw prezydenckich - podano w analizie.

Ekspozycja kandydatów na urząd prezydentaPrzeprowadzony monitoring zawiera też zestawienia czasów ekspozycji poszczególnych kandydatów na prezydenta w serwisach informacyjnych i audycjach publicystycznych przed I i II turą wyborów.Czas ekspozycji kandydatów w I turze

W drugiej turze nadawcy skupili się co zrozumiałe na dwóch kandydatach: Andrzeju Dudzie i Bronisławie Komorowskim. Różnice między oboma kandydatami we wszystkich stacjach były minimalne.

Ekspozycja kandydatów na urząd prezydenta - wszystkie stacje

Wbrew temu, co stało się przedmiotem dyskusji opinii publicznej, nie było znaczącej różnicy w czasach ekspozycji Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego w programach TVP.Ekspozycja kandydatów na urząd prezydenta w audycjach publicystycznych w telewizji publicznej

Ekspozycja kandydatów na urząd prezydenta w serwisach informacyjnych w telewizji publicznej

 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online