W Polsacie za dużo reklam. Sąd podtrzymał grzywnę

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wygrała prawomocnie spór z Telewizją Polsat w sprawie interpretacji przepisów ustawy o radiofonii i telewizji dotyczących różnic między autopromocją a ogłoszeniem nadawcy oraz zasad emisji tego rodzaju przekazów w programie, w związku z przekroczeniem przez Telewizję Polsat dopuszczalnego czasu nadawania reklam i telesprzedaży w kwietniu 2023 r.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
W Polsacie za dużo reklam. Sąd podtrzymał grzywnę
Plansza z bloku reklamowego Polsatu

Jak poinformowano w komunikacie, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji wygrała prawomocnie spór z Telewizją Polsat w sprawie interpretacji przepisów ustawy o radiofonii i telewizji dotyczących różnic między autopromocją a ogłoszeniem nadawcy oraz zasad emisji tego rodzaju przekazów w programie.

Polsat nie wliczył swoich ogłoszeń do czasu reklamowego

Przypomniano, że sprawa dotyczyła naruszeń, do których doszło w kwietniu 2023 r. Telewizja Polsat przekroczyła wówczas dopuszczalny łączny czas nadawania reklam i telesprzedaży. Nadawca nie wliczył do ustawowego limitu przekazów, które zakwalifikował jako ogłoszenia nadawcy, a nie autopromocję.

Jednocześnie uznał je za ogłoszenia dotyczące audycji i usług pochodzących od podmiotów z tej samej grupy kapitałowej, co skutkowało ich emisją w trakcie audycji, a nie – jak przewidują przepisy – pomiędzy audycjami. Przewodniczący KRRiT uznał takie działanie za naruszenie ustawy o radiofonii i telewizji (art. 16 ust. 5 w związku z art. 16 ust. 4 pkt 1 i 1a) i nałożył na Telewizję Polsat karę pieniężną w wysokości 20 tys. zł.

Zgodnie ustawą łączny czas nadawania reklamy i telesprzedaży od godz. 6 do godz. 18 nie może przekroczyć 144 minut, a od godz. 18 do godz. 24 nie może przekroczyć 72 minut. Ograniczenie to nie stosuje się do ogłoszeń nadawcy, zawierających jedynie informację o jego audycjach lub fragmenty tych audycji oraz ogłoszeń nadawcy zawierających jedynie informację o usługach medialnych lub audycjach rozpowszechnianych w usługach medialnych dostarczanych przez podmioty wchodzące w skład tej samej grupy kapitałowej, a ogłoszenia te powinny być emitowane między audycjami.

Grzywna podtrzymana przez sądy

Sąd potwierdził argumenty KRRiT. W odwołaniu od decyzji spółka argumentowała, że sporne przekazy miały wyłącznie charakter informacyjny, a zatem stanowiły ogłoszenia, a nie reklamę. Zdaniem nadawcy jako ogłoszenia dotyczące audycji lub usług medialnych rozpowszechnianych przez podmioty z tej samej grupy kapitałowej, mogły być emitowane nie tylko pomiędzy audycjami, lecz także w trakcie ich trwania.

Sądy obu instancji potwierdziły wykładnię przepisów przyjętą przez przewodniczącego KRRiT. Sąd Apelacyjny wskazał, że istotą informacji jest jej neutralny i obiektywny charakter, podczas gdy w przekazie reklamowym dominuje element zachęty do skorzystania z oferty, nawet jeśli zawiera on również elementy informacyjne.

W ocenie sądu kwestionowane przekazy nie ograniczały się do neutralnego informowania o audycjach emitowanych w programie Polsat. W wyraźny sposób zachęcały do ich oglądania, co jest cechą charakterystyczną autopromocji.

Sądy zwróciły również uwagę na konieczność racjonalnej wykładni art. 16 ust. 4 pkt 1 i 1a ustawy, która wymaga wyraźnego rozróżnienia pomiędzy danym nadawcą a innymi spółkami wchodzącymi w skład tej samej grupy kapitałowej. Odmienne podejście prowadziłoby do kolizji przepisów i umożliwiałoby nadawcom obchodzenie ustawy w celu stworzenia sobie korzystniejszych warunków emisji reklam i ogłoszeń - napisano w komunikacie.

Źródło: PAP

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Dorota Wysocka-Schnepf stawia na YouTube'a. "Poczucie powinności wobec prawdy" [TYLKO U NAS]

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

Wielka przeprowadzka "Królowej przetrwania". Programu nie będzie w TVN7

CBA rok temu wkroczyło do Polsatu. Co dalej ze sprawą umów z TVP na prawa sportowe?

CBA rok temu wkroczyło do Polsatu. Co dalej ze sprawą umów z TVP na prawa sportowe?

Czy TV Republika zostanie w Polsat Media?

Czy TV Republika zostanie w Polsat Media?

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

Taka "prasa" od samorządu. Wywiad rzeczniczki z prezydentem miasta

Taka "prasa" od samorządu. Wywiad rzeczniczki z prezydentem miasta